Trend Nem enged az EU az e-üzemanyagok ügyében

Nem enged az EU az e-üzemanyagok ügyében

autopro.hu/P.B. | 2023.10.09 04:22

Nem enged az EU az e-üzemanyagok ügyében

Fotó: Porsche Newsroom

Az európai környezetvédelemmel foglalkozó NGO-k egyik híres és befolyásos gyűjtőszervezete, a Transport and Environment (T&E) tanulmánya szerint a szintetikus üzemanyagok nem jelentenek klímasemleges megoldást a közlekedés számára.

Az Európai Unióban komoly lobbiharc folyik a szintetikus üzemanyagok elismeréséért, és 2035 utáni használatukért. Többek között a német kormány (és így Volker Wissing közlekedési miniszter) is ezt a vonalat viszi, mondván, így nem kell teljesen átalakítani a jelenlegi járműipart, legalábbis nem annyira drasztikus módon, mint a tisztán elektromos járművekre való átállás esetén kellene. A brüsszeli befolyásos környezetvédelmi egyesület, a T&E október 5-én publikált egy tanulmányt, amely lesújtó eredményre jutott az e-üzemanyagokkal kapcsolatos terveket illetően.

A tanulmány szerint a szintetikus üzemanyagokkal hajtott autók mintegy ötször annyi szén-dioxidot bocsátanának ki működésük során, mint az elektromos autók a gyártástól az üzemeltetésig. A T&E ehhez a megállapításhoz kiszámította az e-üzemanyagok „well-to-wheel” szén-dioxid-kibocsátását. Ez a szintetikus üzemanyag előállítása, forgalmazása és felhasználása során keletkező összes kibocsátást jelenti.

Lazítanának a szabályokon

A jelenlegi uniós tervek szerint 2035-től az EU-ban értékesített összes új autónak 100 százalékban kibocsátásmentesnek kell lennie. A tisztán elektromos autók mellett az e-üzemanyagokkal hajtott járművek is maradhatnak, amennyiben ezek a szintetikus üzemanyagok 100 százalékban megújuló energiával készülnek.

Volker Wissing azonban a 70 százalékos szén-dioxid-semlegességet hirdeti annak érdekében, hogy az e-üzemanyagok gyártása a korai években felgyorsuljon a még nem teljesen klímasemleges termelés mellett is.

Az Európai Bizottság kezdetben fontolóra vette, hogy elfogadja ezt a kompromisszumot, de most úgy tűnik, hogy Brüsszel egyértelmű többsége a 100 százalékos megoldást választotta. Ebben a hónapban az EU kormányai megvitatják a 2035-től kezdődő 70 százalékos szén-dioxid-semlegességre vonatkozó javaslatot. Erről majd novemberben döntenek.

A hetven százalékban zöld üzemanyag nem zöld

A T&E elemzése szerint 2035-ben az e-üzemanyaggal hajtott autók kilométerenként 61 gramm szén-dioxid-egyenértéket fognak kibocsátani, ha a német szövetségi közlekedési miniszter követelése érvényesülne. Ezzel szemben az elektromos autók csak 13 gramm szén-dioxid-egyenértéket bocsátanának ki, ha 2035-től az átlagos EU-hálózatból származó árammal töltenék fel őket

Friederike Piper, a T&E tanácsadója szerint Wissing közlekedési miniszternek végre el kellene fogadnia, hogy a klímasemlegesség elkerülhetetlen cél az EU Bizottsága számára – írja az Automobilwoche.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink