Trend Műanyag teszi csendesebbé az e-autókat

Műanyag teszi csendesebbé az e-autókat

autopro.hu/V.M. | 2023.01.12 04:17

Műanyag teszi csendesebbé az e-autókat

Cadillac Lyriq | Fotó: Cadillac

Az amerikai Celanese anyagtechnológiai vállalat egy új kompozitot fejlesztett ki, mely a tömeg és a költségek csökkentése mellett teszi lehetővé, hogy az autók belsejében érzékelhető zajokat és vibrációkat strukturális elemekkel csökkentsék. A megoldás már a gyakorlatban is bizonyított, méghozzá egy luxus autómodellben.

A karosszéria és a felfüggesztés strukturális elemeinek gyártásában a mai napig a fémek az uralkodók. A Celanese egy olyan poliamiddal állt elő, ami lehetővé teszi a fémek kiváltását, miközben az utasok kényelmét is növeli.

A Zytel NVH Gen 2 névre hallgató, más anyagokkal elegyíthető, azáltal kompozitot alkotó műanyag különösen jó szolgálatot tehet az elektromos járművekben. Utóbbiaknál a belső égésű motor hiánya miatt az elektromos hajtóegységek keltette vibrációkat és hangokat nehéz elfedni. A probléma az utazási kényelmet és a biztonságot is rontja, ugyanakkor nem igazán lehet rámutatni egyik komponensre sem, mint a probléma forrására.

Kompromisszumok nélkül

A probléma orvoslására a Celanese mérnökei a Zytel NVH Gen 2-őt üvegszállal elegyítették. Az 35 százalékban üvegszálat tartalmazó anyag kiváló zaj- és vibrációcsillapító képességgel rendelkezik, ugyanakkor megőrzi az alap műanyag szilárdságát, alkalmassá téve a nagy mechanikai behatások elviselésére.

Gabe Knee, a Celanese autópiaci menedzsere szerint fejlesztésük az anyag természetes szigetelőképességét használja ki kompromisszum nélkül. „Az új Zytel anyagkombináció a magas frekvenciájú vibrációk tompításában új megközelítést képvisel az anyag strukturális csillapítási képességét hasznosítva az anyagfáradással szembeni hosszú távú ellenállóság feláldozása nélkül.”

Díjnyertes megoldás

A kifejezetten a járművek működési hőmérséklet-tartományára szabott Zytel NVH Gen 2 már bizonyított a Cadillac Lyriq tisztán elektromos autóban: a típusnál az elektromos motorok motortartóit készítették el az új műanyagból. A mérnököknek sikerült megőrizniük a strukturális integritást, miközben 20 százaléknál is nagyobb mértékű tömegcsökkentést realizálhattak. Ezenfelül az anyagköltség is kisebb lett, mintha az alkatrészeket alumíniumból készítették volna.

A Plastics Today cikke szerint a Lyriq-ben használt motortartó elemeket az autóipari innovációkat díjazó Automotive News PACE és az előremutató autóipari műanyag alkalmazásokra fókuszáló SPE Automotive Innovation Awards eseményeken is díjakkal jutalmazták. Ezenfelül a járművet újságírók úgy jellemezték, hogy olyan csendes, mint egy „kripta.”

A Celanese szerint anyagával akár 30-50 százalékos tömegcsökkentés is lehetséges, a különálló komponensek integrációja és a kevesebb szigetelés használata által pedig lejjebb szoríthatóak a költségek.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink