Trend MI-vel szimulál közlekedési helyzeteket a Porsche

MI-vel szimulál közlekedési helyzeteket a Porsche

autopro.hu/D.Á. | 2023.12.10 08:20

MI-vel szimulál közlekedési helyzeteket a Porsche

Fotó: Porsche Newsroom

A Porsche Engineering számos partnerrel állt össze egy új kutatás megvalósítására, melynek keretein belül adatokat igyekeznek gyűjteni az automatizált vezetési rendszerek kritikus helyzetekre adott reakcióinak szimulálására, mesterséges intelligencia bevonásával.

Az AVEAS egy német projekt, amelynek célja, hogy egy kritikus közlekedési helyzeteket automatikusan felismerő rendszert fejlesszen szenzoros adatok alapján, mesterséges intelligenciát is segítségül hívva, majd a közlekedési szituációkat eltárolja egy adatbázisban.

Széleskörűen elismert tény, hogy a szimulációk elengedhetetlenek az önvezető rendszerek vagy szenzorok megfelelő és biztonságos működésének validálásához szinte végtelen sok közlekedési szituációban, amelyek a világ útjain történnek. A Porsche Engineering szerint az a gond a szimulációkkal, hogy nehéz kritikus vezetési adatokat gyűjteni a valóságban autózva, mivel ritkán történnek ilyen helyzetek. A vállalat szerint a projekt célja, hogy automatikusan ki tudják értékelni a valós tesztutakat. Az adatokkal kritikus vezetési helyzeteket lehet szimulálni, amelyek súlyosságát lehet növelni, például a járművek közti távolság csökkentésével.

Joachim Schaper, a Porsche Engineering MI-ért és Big Data-ért felelős vezetője, és Tille Karoline Rupp, a cég szimulációs részlegének vezetője egy közleményben elmondta, kritikus helyzetek katalógusát hozzák létre, amelyek alapján a vezetéstámogató rendszerek és magas szintű önvezetéshez tartozó funkciók validálása válik lehetővé.

Szenzorok hada

A Porsche Engineering Jupiter tesztautója a valós utakat rója, fontos szenzoros adatok gyűjtése céljából. A járművön radar, kamerák, lidar szenzorok találhatók, a belőlük származó adatokat pedig felhőben tárolják. A Porsche Engineering felelős az adatok kiértékeléséért is, az algoritmusok feldolgozzák az útvonalat, a többi közlekedő pozícióját és viselkedését egyaránt. A vállalat szerint a gépi tanulási műveletek folyamatosan finomodnak.

Az MI-vel megtámogatott rendszer egy extra predikciós szintet biztosít a hagyományos szimulációkhoz képest. Leon Eisemann, a Porsche Engineering képfelismerési szakértője elmondta, azon is dolgoznak, hogy egyes közlekedők akkor is felismerhetők legyenek, ha már egy jó ideje nem látta a rendszer, például mert egy kamion mögött tartózkodott. A felvett közlekedési események sztenderdizált fájlformátumokban tárolódnak, ezért az AVEAS más projekteknek is szolgálhat inputtal. Az algoritmusok ki tudják választani a kritikus helyzeteket például a túl rövid távolság alapján két jármű között, vagy a szokatlanul nagy fékezések láttán.

Megugrani, majd meghaladni az emberi reakciókat

Egy példa a valós alkalmazásokra: az adaptív sebességtartó automatika reakcióját validálni kell kritikus helyzetekre, például egy feltorlódott kocsisor végének ütközés elkerülése végett. Környezeti faktorok is kritikussá tehetnek egy helyzetet, például alagútból kiérve a hirtelen fény elvakíthatja az autó kameráit. A Porsche szerint az AVEAS kiválasztó algoritmusai kiemelik azokat a közlekedési szituációkat is, amelyek segítik az önvezető funkciók fejlesztését. Egy automatizált jármű ideális esetben olyan proaktívan reagál, ahogy egy emberi sofőr, például a sebesség csökkentésével vagy egyes érzékszervi ingerek priorizálásával.

A virtuális tesztutak a Porsche házon belül fejlesztett szimulációs környezetében, a PEVATeC SimFramework-ben zajlanak. A valós tesztköröket szimulálják, majd specifikus módosítások után újra lefuttatják virtuálisan. Hogy a valós és a virtuális tesztelés sikeres konzisztens legyen, megfelelő mennyiségű tapasztalat szükséges a való életből, illetve Schaper szerint átfogó megértése szükséges a valós technológia és a szimulációk kapcsolatának. A Porsche közölte, egy 2021-ben indult projekt első eredményei már megszülettek, már pár szabadalmat be is nyújtott a vállalat – áll az SAE International írásában.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink