Trend Megoldást találtak a felesleges piros lámpákra

Megoldást találtak a felesleges piros lámpákra

autopro.hu/P.B. | 2020.11.21 08:22

Megoldást találtak a felesleges piros lámpákra

Fotó: Rapid Flow Technologies

Egy amerikai cég megoldást találhatott arra a bosszantó jelenségre, amit a jelzőlámpák nem megfelelő, korszerűtlen hangolása és beállítása okoz: például arra, hogy az éjszakai forgalomban, az üres úton is meg kell állni a pirosnál. Nemcsak bosszúságot, hanem környezetszennyezést is okoznak az ilyen jelzőlámpák.

Hirdetés

A kaliforniai székhelyű NoTraffic nevű cég mesterséges intelligencia alapján fejlesztett forgalomirányító rendszereket. Az ötlet lényege, hogy a sok esetben még a hatvanas évekből velünk maradt jelzőlámpa-programok helyett egy sokkal hatékonyabb és a valós idejű adatokra épülő rendszert alakítsanak ki. Fontos hangsúlyozni, hogy ehhez nincs szükség hálózatba kapcsolt járművekre, bár természetesen a NoTraffic megoldása adaptálható az ilyen autókra is, még hatékonyabbá téve a forgalomirányítást.

Tal Kreisler, a NoTraffic társalapítója és vezérigazgatója a Forbesnak elmondta, a cég megoldást talált arra, hogy a hatvanas, hetvenes évekből velünk maradt jelzőlámpa-programok helyett valami sokkal hatékonyabb és biztonságosabb születhessen. Kreisler természetesen az amerikai viszonylatok alapján alkotta meg a terméket, de Magyarországon is ismerős lehet az autósok számára a jelenség, hogy egy főútvonalon éjszaka haladva akár 30-45 másodpercre is meg kell állni az üres úton úgy, hogy se gyalogos, sem pedig jármű nem keresztezi az ember útját.

A mesterséges intelligencia hozhatja el a változást

A NoTraffic terméke a mesterséges intelligencián, így természetesen adatokon alapszik. A lényeg, hogy a jelzőlámpák a valós idejű adatok alapján adnának zöldet vagy pirosat, mindezt úgy, hogy a lámpában elhelyezett szenzorok érzékelik a forgalmat, és előre látják, ha járművek érkeznek a kereszteződéshez.

Kreisler elmondta, hogy a rendszer elsőbbséget adna a megkülönböztető jelzést használó járműveknek, valamint érzékelné az autók mellett a kerékpárosokat és a gyalogosokat is.

A rendszert jelenleg Arizonában, a Phoenix városát is magába foglaló Maricopa megyében tesztelik, az ottani közlekedésrendészeti hatóságok fogják eldönteni, hogy használható-e a gyakorlatban a NoTraffic terméke. A kezdeti eredmények igazolják a cég ötletét.

Jók az első eredmények

A Maricopában zajló tesztek első eredményei pozitívak. A járművek ötven százalékkal kevesebbet álltak a jelzőlámpánál, éves szinten az összes autós együtt 23 hónapnyi időt, azaz közel két évet takaríthat meg azzal, hogy nem áll feleslegesen egyes kereszteződésekben.

Az időbeli nyereség mellett az autók által kibocsátott károsanyag is jelentősen csökkenthető ezzel a megoldással, hiszen ha nem kell feleslegesen lassítania, megállnia, elindulnia és gyorsítania az autóknak, hanem egyenletesebben haladhatnak, akkor kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki. Kreisler szerint ezáltal évente akár félmillió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe.

Javuló biztonság

Ha a fenti előnyök nem lennének elegendőek, akkor érdemes kitérni rá, hogy a NoTraffic rendszere biztonságosabbá is teheti a közlekedést, különösen a gyalogosok számára. Dominic Papa, az arizonai közlekedésbiztonsági felügyelet alelnöke szerint a NoTraffic életmentő megoldást hozott létre azzal, hogy nem engedi, hogy a gyalogosoknak túl sokat kelljen várnia egyes zebrákon való átkelésre. Ezzel csökken az esélye annak, hogy a piros jelzés ellenére az útra lépnek a sietősebb gyalogosok.

Maricopa megye vezeti az Egyesült Államok gyalogosainak halálozási listáját, így nem csoda, ha örülnének egy olyan rendszernek, ami megóvhatja a gyalog közlekedőket.

Kiemelt Partnereink