Trend Már betört a metaverzum az autóiparba

Már betört a metaverzum az autóiparba

autopro.hu/V.M. | 2023.06.04 16:18

Már betört a metaverzum az autóiparba

Fotó: BMW Group

A valódi metaverzum megjelenésére még lehet, hogy egy teljes évtizedet is várni kell, azonban egyes elemi már ma is jelen vannak, többek között az autóiparban is. Eszközeit az értékesítésben, a szórakoztatásban, a fejlesztésben és még a gyártásban is használják.

A metaverzum korai megjelenési formája a kibővített valóság (XR), mely egy összefoglaló megnevezése a kiterjesztett valóságnak (AR), a virtuális valóságnak (VR) és a kevert valóságnak (MR). Egyes OEM-ek már ma is használják ezen koncepciókat a működésük vagy az értékesítés támogatására.

A metaverzum eszközei lehetővé tehetik például a járművek virtuális úton történő megtekintését, ami túlmutat a megszokott online konfigurátorok adta lehetőségeken. A metaverzum autóipari felhasználásáról szóló elemzésében a McKinsey például hozza az autók összehasonlítására szakosodott RelayCars mobilapplikációját, ami AR-alapú és 3D-s grafikai megjelenítéssel teszi lehetővé több ezer típus megtekintését.

Egyes OEM-ek digitális világokat alkotnak ügyfeleik számára. Az Acura például egy digitális kereskedést nyitott a böngészőalapú Decentraland virtuális világban, ahol a 2023-as Integra modelljét mutatta be. Az érdeklődök bejárhatják a termet és interaktív tevékenységeket végezhetnek. A cseh Škoda pedig a saját virtuális világát hozta létre Škodaverse néven, ahol a felhasználók tesztvezethetnek.

A virtuális avatárok létrehozására szintén van példa. Ezzel a megoldással élt a Porsche Kínában, virtuális márkanagykövetek alkotásával a fiatalabb vásárlók bevonzása érdekében.

A jövőben, az XR technológiák fejlődésével olyan megoldások is születhetnek, melyek az előbbieket a tapintást szimuláló haptikus eszközökkel kombinálják. Ezúton a vásárlók rendkívül realisztikus replikákon keresztül ismerkedhetnek meg az autókkal. Ilyen megoldások eleinte csak a kereskedésekben lesznek elérhetőek, de az idő múlásával az emberek otthonában is elérhetővé válhatnak.

Nagyobb biztonság, szórakoztatóbb utazás

A metaverzumnak közvetlenül a járművekben is vannak megjelenési lehetőségei. A McKinsey ide sorolja a szélvédőre vetített információkat (heads-up-display), de megemlíti a Here és a Unity Technologies műszerfali kijelzőjét, ami egy 3D-s térképet jelenít meg a jármű környezetéről. A vezető nem csak elhelyezkedését látja ezen, de figyelmeztetéseket és objektumokat jelölő szimbólumokat is. Egy másik példa a 2018-ban alapított Holoride által fejlesztett, Audi által már használt VR-alapú játék. A VR headsetet viselő utasok egy olyan játékban találják magukat, amiben az autó pillanatnyi sebességével haladnak egy 3D-s környezetben.

Az autonóm járművekben a metaverzum újabb lehetőségeket nyithat majd meg. A diákok virtuális valóságon alapuló oktatóanyagokat használhatnak majd utazás közben, de az is elképzelhető, hogy valaki VR eszközökkel az autóból csatlakozzon be egy tárgyalásra.

Gyorsabb fejlesztés

A metaverzum eszközei a járművek tervezését is segíthetik, sőt már most is segítik, gyorsítva a folyamatot. A Ford például a Gravity Sketch-csel kísérletezik – egy olyan eszközzel, ami headsettel látható 3D-s modelleket alkot az autókról. A Hyundai AR eszközökkel könnyíti meg az együttműködést mérnökeinek, akik VR szemüvegekkel az autókat különböző környezetekben is láthatják.

A virtuális megoldások révén a jövőben egyre inkább a virtuális térbe helyezhetik át a dizájnok tesztelését. Fejlettebb technológiák mellett a mérnökök a fényvisszaverődést vagy a belső akusztikát is megtapasztalhatják majd fizikai modellek építése nélkül – jósolja a McKinsey, ami szerint akár a vásárlókat korai virtuális modellek véleményezésébe is bevonhatják majd, felgyorsítva a fejlesztést.

A McKinsey számításai szerint a digitális autófejlesztés nagy léptékű megvalósítása több száz millió dolláros befektetést igényelhet, de az így is kifizetődő lenne mivel a vállalatok EBIT-jük 10-12 százalékos növekedését, illetve a fejlesztési időnek akár megfeleződését is elérhetik majd.

Egész gyárakat építenek digitálisan

Ahogy a tervezésbe, úgy a gyártásba is betört már a metaverzum. A BMW például az Nvidia Omniverse platformját használva tervezi meg az új gyárakat digitális ikerként. A platform különböző tervező eszközök adatait kombinálva a tervezett üzemnek egy rendkívül realisztikus mását alkotja meg. A digitális iker lehetőséget ad a tervek optimalizálására és azok gyorsabb elkészítésére.

A McKinsey számításai szerint a digitális ikrek a termelékenységet 10-25 százalékkal növelhetik, miközben a nem tervezett karbantartást 80 százalékkal csökkenthetik a jövőben.

Az XR technológiák továbbá a gyárak karbantartóit és az ő képzésüket is támogathatják. Ugyanez igaz a szervizekben dolgozó technikusokra. A Daimler Trucks Észak-Amerika nemrég tesztelte az AR technológiát szervizeiben, ahol lépésenkénti tanácsadást és oktatást biztosított vele szerelőinek. A jövőben ez a felhasználási kör is tovább fejlődhet, és a McKinsey akár azt is elképzelhetőnek tartja, hogy egyszerűbb javításokat az ügyfél végezzen el a szakember virtuális úton történő irányításával.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink