Trend Magyarországról hódítja meg az e-bike-osok világát a GPS Tuner

Magyarországról hódítja meg az e-bike-osok világát a GPS Tuner

Pörge Béla | 2024.05.10 08:18

Magyarországról hódítja meg az e-bike-osok világát a GPS Tuner

Fotó: GPS Tuner

A GPS Tuner fennállása húsz évének több mint felét az elektromobilitás szoftveres támogatására fordította legyen szó elektromos kerékpárokról vagy akár elektromos autóról. A GPS Tuner számos nagy céggel működik szorosan együtt. A cég fejlesztéseiről Tárnok Gábor, a GPS Tuner alapítója és ügyvezető igazgatója beszélt az autopro.hu-nak.

Hirdetés

- A GPS Tuner alapvetően elektromobilitási szoftvermegoldásokkal foglalkozik. Pontosan milyen megoldásokról van szó?

- Nem pusztán applikációkat fejlesztünk, hanem azok összes komponensét, így például a különböző algoritmusokat is magunk fejlesztjük és programozzuk. Általában arra van igénye a megrendelőknek, hogy az applikációkat is köré építsük az algoritmusoknak, de az alapokat is házon belül fejlesztjük.

A fő megrendelőink az elektromos kerékpárokat gyártó cégek, köztük a Trek, aki az általunk fejlesztett applikációt használja. Készítünk alkalmazást a ZF-nek, a Fantic-nek, illetve korábban a Continentalnak is.

- Mire lehet használni a vállalat applikációit?

- Az applikációnk segíti az elektromos biciklivel közlekedőket abban, hogy jobban megismerjék a kerékpárjuk tulajdonságait. Megjelenítjük a kerékpár pontos elektromos hatótávolságát a domborzati és időjárási viszonyok függvényében. Hozzá kell tenni, hogy az elektromos biciklik esetében inkább csak kényelmetlenséget jelent az akku lemerülése: az e-bike-ok ugyan nehezebbek, mint egy hagyományos bicikli, de önerőből tekerhetők, míg egy elektromos rollert legfeljebb tolni lehet, az elektromos autót pedig csak vontatni, ha az akku lemerült.

Tárnok Gábor, a GPS Tuner alapítója és ügyvezető igazgatója.

Tárnok Gábor, a GPS Tuner alapítója és ügyvezető igazgatója. | Fotó: GPS Tuner

- Az elektromos biciklihez készített navigációs rendszer miben tér el, mennyivel ad többet, mint bármilyen más navigációs platform?

- Maga az útvonaltervezés eltérő logikán alapul, mint az autók esetében: a bicikliutakat, kisebb utcákat részesítjük előnyben, de ez függ a bicikli típusától is, például egy versenykerékpár esetében lehet számolni főútvonalakkal is, a mountain bike-nál a földutakat részesítjük előnyben. A térkép alapjául az OpenStreetMap szolgál, ami egyelőre a legjobbnak tűnik a kerékpáros útvonalak tervezésekor.

- Mennyire nyitottak a kerékpárosok akár a navigációs rendszerek, akár a V2X megoldások irányába? Milyen mértékben drágíthatják meg ezek a funkciók a kerékpárokat?

- A balesetmegelőzési, biztonsági funkciók iránt nyitottak, keresik is ezeket a megoldásokat. Meglátásom szerint ha valamelyik nagyobb gyártó belép erre a piacra, akkor a többi is követni fogja, nem akar majd kimaradni – ebben persze a marketingnek is nagy szerepe lesz. A felhasználók számára komoly értéket képvisel a saját biztonságuk, és az eszközük biztonsága is.

A V2X alapú megoldások terjedő félben vannak, ugyanakkor egyelőre az autók egy kisebb hányadában találhatók meg. A kerékpárgyártók többsége emiatt várakozó állásponton van. Az infrastruktúra felszerelése ilyen funkciókkal felgyorsíthatja a terjedést.

- A kerékpárok mellett az elektromos autók területén is fejlesztenek alkalmazásokat. Erről mit lehet tudni?

- Az evnavigation.com cím alatt elérhető megoldásunkban az autó típusának megadásával ugyanúgy kiszámítjuk a jármű hatótávolságát, mint az e-bike esetében. A hatótávon kívül eső területre történő navigációnál töltéssel is tudunk tervezni, és azzal együtt tervezzük meg az utazási időt.

Az elmúlt évben több mint százezren próbálták ki ezt a platformot, 25 ezernél többen regisztráltak is, azaz ők visszatérő felhasználók. Induláskor még a legtöbb felhasználónk európai volt, ma már az Egyesült Államokban használják a legtöbben, de földrajzi korlátja egyébként nincs az alkalmazásnak. Az Android Auto és az Apple Carplay szolgáltatások segítségével az applikációnk az autók kijelzőin, műszerfalán is megjeleníthető navigációs rendszerként. A platform jelenleg ingyenes, de az év folyamán tervezünk egy fizetős, prémiumcsomagot is.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink