Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Leállítja gázüzemű buszait a BKV
A Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) úgy döntött, a drasztikusan megemelkedett gázár miatt átmenetileg leállítja a CNG-hajtású autóbuszokat és korszerű dízelüzeműekkel helyettesíti azokat - mondta el Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes október 20-án.
Kiss Andor elmondta, hogy ülésezett a főváros energia- és gazdasági válság elleni operatív törzse és az a döntés született, hogy a BKV november 1-jétől fokozatosan kivonja a forgalomból az 53 CNG-üzemű autóbuszát. Hozzátette: a BKV esetében a földgáz ára november 1-jétől az eddigi ár közel ötszörösére emelkedik, és az új földgázárak mellett a CNG-hajtású járművek egy kilométerre vetített fajlagos üzemanyagköltsége a dízel hajtású autóbuszokéhoz képest 350 százalékkal, kilométerenként mintegy 500-550 forinttal lesz magasabb.
A BKV állományában lévő 53 CNG-hajtású jármű esetében az üzemanyagár-többlet éves szinten elérheti az egymilliárd forintot, ezért döntött a BKV arról, hogy leállítják ezeket a gázüzemű buszokat és helyettük korszerű dízelüzeműeket állítanak be.
Kiss Ambrus hangsúlyozta: nem egész évre állítják le ezeket a buszokat, és a BKV dolgozik az olcsóbb földgáz beszerzésén. Döntöttek arról is, hogy a BKV Akácfa utcai székházát novemberben bezárják – írja az MTI.
Nem az első eset
Ahogyan arról az autopro.hu beszámolt, Miskolcon is hasonló intézkedéseket vezettek be, bár ott a teljes flottát nem tudják leállítani, helyette amennyi buszt csak lehet, ideiglenesen leállítanak, és azokat dízelekkel pótolják. Miskolcon október 1-jétől lépett hatályba az intézkedés, mert a borsodi megyeszékhelyen októberben volt a gázár éves fordulója.
A BKV esete eltér a miskolci helyzettől: egyrészt a buszflotta jóval kisebb hányada gázüzemű, másrészt a fővárosi CNG-s járművek egytől egyig használtan beszerzett autóbuszok, így esetükben a végleges selejtezés is opció (ha nem is egyszerre), míg Miskolcon korszerű, néhány éves járművekről van szó.
Két városban még futnak a gázos buszok
Miskolc és Budapest mellett Nyíregyházán és Kaposváron futnak gázüzemű buszok a helyi közlekedésben. A szabolcsi megyeszékhelyen a Volánbusz végzi a szolgáltatást, így az elvi lehetősége megvan a buszok leállításának. Kaposváron nehezebb a helyzet, ott a KT Zrt. felel a helyi tömegközlekedésért, a cégnek pedig két elektromos Ikarus kivételével csak gázbuszai vannak, így ott egyelőre nem lesz csere.
Fontos megemlíteni, hogy a fenti szolgáltatók mind olyan helyzetben szerezték be a gázüzemű buszaikat, amikor még nemcsak környezetvédelmi szempontból, de gazdaságilag is jobban megérte a CNG-s autóbuszok üzemeltetése. Azóta az orosz-ukrán háború következtében Európában drasztikusan megugrottak az energiaárak, ami kényszerhelyzetet szült. Lapunk korábban beszámolt róla, hogy Lengyelországban trolikat is állítottak a költségek elszállása miatt.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!