Trend Kiválthatja a normál fékeket a regeneratív fékezés?

Kiválthatja a normál fékeket a regeneratív fékezés?

autopro.hu/V.M. | 2022.07.03 12:16

Kiválthatja a normál fékeket a regeneratív fékezés?

Fotó: Porsche Newsroom

Egy elektromos autó kerekeit mozgató motort generátorként használva lelassítható a jármű, miközben jelentős mennyiségű gyorsításhoz felhasznált energia nyerhető vissza. A gyártók egyre inkább felismerik, hogy mennyire is fontos a regeneratív fékezés, ami elméletben akár egyszer ki is válthatja a normál fékeket.

Hirdetés

Mikor az elektromos motorokat egy külső erő forgásra készteti, elektromos áramot generálnak. Ezt használja ki az elektromos autók regeneratív fékezése, mikor is a külső erőt a jármű tömegének és mozgásának kombinációja adja.

A mérnökök folyamatosan keresik annak lehetőségeit, hogy az elektromos hajtáslánc hatékonyságát fokozzák. Ezek egyike az akkumulátorba visszatáplált energia mennyiségének növelése.

A gyártók kezdik felismerni, hogy a regeneratív fékezéssel nyerhető energiamennyiség egyáltalán nem elhanyagolható, olyannyira nem, hogy érdemes lehet külön adatot közölni róla. A Porsche például azt állítja, hogy a Taycan 389 lóerős teljesítménnyel képes energiát visszatáplálni az akkumulátorba. De más elektromos autók csakugyan képesek szép eredményt nyújtani: például a Kia EV6 legfeljebb 114 lóerőre képes.

Egyes villanyautók, mint például a Kia e-Niro, amiben a regeneratív fékezés erőssége pedállal szabályozható, anélkül lassítható állóra, hogy a fékek akár csak megmozdulnának. Az Autocar brit autós magazin szerint ez felveti annak kérdését, hogy vajon csupán idő kérdése-e mire a konvencionális, súrlódásos elven működő fékrendszerek teljesen eltűnnek az autókból.

Van, aki szerint igen a válasz

Úgy tűnik, hogy a Stellantis alá tartozó DS Atomobiles szerint a válasz a kérdésre igen. Bár a vállalat nem hozott nyilvánosságra részleteket, ismeretes, hogy kutatja a fék nélküli koncepció megvalósíthatóságát, sőt már egy működőképes prototípussal is rendelkezik. Ugyanakkor vannak bizonyos nehézségek, amik megoldásra várnak. Ezek közül kiemelkedik az akkumulátor teljes feltöltöttsége, hiszen ekkor a lassítás során nyert energiát nincs mi befogadja. Ezt a problémát például úgy lehetne megoldani, ha az energiát hő termelésére fordítanák, és további felhasználásig így hő formájában tárolnák. Alternatívaként szóba jön egy tartalék akkumulátor vagy egy kondenzátor, azonban mindkettő drága lenne.

Különösen a balesetveszélyes helyzeteben, ugyancsak problémaforrásként jelentkezik, hogy a regeneratív fékezés nem képes ugyanazt a közvetlen, azonnali fékhatást nyújtani, mint a mechanikus fékek.

Mindazonáltal, ha a problémákra sikerülne megoldást találni, lehetőség nyílna a fékezést kísérő részecskeképződés kiiktatására, valamint a korábbi felgyorsításból adódó energiaveszteség csökkentésére.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink