Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Áprilisban kilőtt az újautó-piac
2024.05.03 10:19Bezárja marosludasi gyárát a Leoni
2024.05.03 09:18Le kell állítani a gödi Samsung-gyárat
2024.05.03 08:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Kiskaput hagy az EU a haszonjárművek emissziós szabályában
Áttörés mutatkozik az Európai Unió új, teherautókra és buszokra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási sztenderdek megszavazási folyamatában: Németország beleegyezett az ideiglenes megállapodásba, cserébe az Európai Bizottságtól ígéretet kaptak a szabályozás későbbi felülvizsgálatára az e-üzemanyagokkal a fókuszban.
Egy sajtóügynökség szerint most dőlhet el az, hogy a flottára vetített szén-dioxid-kibocsátás hogyan fog alakulni a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók és a távolsági buszok esetében a következő években, évtizedekben. A tervezet szerint 2030-tól 45, 2025-től 65, 2040-től 90 százalékkal kell csökkenteni a kibocsátást. A városi buszok esetén más a helyzet, ott 2035-re 100 százalékkal kell visszaszorítani az emissziót, a most született megállapodás szerint pedig 90 százalékkal 2030-ra.
A Tanács és a Parlament már eljutott egy ideiglenes megállapodásig január közepére, mostanáig pedig úgy tűnt, hogy a legtöbb akadály elhárult az engedélyeztetés elől. A napokban azonban a legkisebb német kormányzó párt, az FDP fúrta meg a tervezetet.
A Bizottság alkalmazkodik az FDP-hez
A német kormány már jelentette, hogy megállapodott a Bizottsággal, melynek keretében nyitva hagynak egy kiskaput a környezetbarát, szintetikus üzemanyagokkal tankolt teherautók számára, így eleget tettek az FDP technológiai nyitottságot képviselő szemléletének. A tervezetről való szavazás zöld utat kapott, meghagyva a párbeszéd lehetőségét a későbbiekben az e-üzemanyagokkal hajtott teherautók végleges jóváhagyásáról, amely 2027-ben lehet esedékes.
Az FDP részéről érkezett már korábban is fenyegetés annak érdekében, hogy koncessziót nyerjenek az e-üzemanyagok, akkor a személyautós szabályozások esetében. Ez éppen abban az időszakban történt, amikor a belső égésű motorok betiltásáról határoztak. Az FDP megkapta, amit akart, a szabályozásban szó van az e-üzemanyagok lehetséges engedélyezéséről, és a Bizottság megígérte, hogy elő fogja azt terjeszteni 2035 után az olyan járművekre, amelyeket kizárólag karbonsemleges üzemanyagok hajtanak.
A végén itt is csak az elektrifikációval érhetők el a célok
Ahogy az látszik, az autókhoz hasonló teljes tiltás nem érte még el a teherautók belső égésű motorjait, de a városi buszokét például már igen. Az EU célja, hogy a 2005-ös értékekhez képest 90 százalékkal csökkentse a teherautók szén-dioxid-kibocsátását, de az világos, hogy ezt szimplán hatékonyabb belső égésű motorokkal nem, csak nagyszabású elektrifikációval lehet elérni. Egyes esetekben, amikor sem az akkumulátoros elektromos, sem a hidrogén üzemanyagcellás járművek nem felelnek meg a célra, dízelüzemű kamionok 2040 után is forgalomba helyezhetők lesznek.
Három kategóriát nem fed a szabályozás:
- kis szériában gyártott járművek, amelyeket bányászatban, erdőgazdálkodásban vagy mezőgazdaságban használnak,
- katonai célú járművek
- rendvédelemben, egészségügyi ellátásban dolgozó járművek.
Egy másik előírás vonatkozik a „professzionális járművekre”, például a szemétszállító autókra vagy a betonkeverőkre: ezeket csak 2035-től érinti a szabályozás, a köztes 2030-as, 45 százalékos emissziócsökkentés nem vonatkozik rájuk. A Bizottság azt is vizsgálja, hogy a legfeljebb 5 tonnás teherautókra is kellene szén-dioxid-limitet bevezetni.
A megállapodás tartalmaz egy érdekes pontot: a Parlament és a Tanács meghatározta az „e-pótkocsik” fogalmát. A cél az, hogy jogi keretet teremtsenek a technikai fejlesztések köré, ami a szén-dioxid-csökkentéshez hozzájáruló pótkocsikat illeti – áll az electrive.com cikkében.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!