Trend Kipróbáltuk Magyarország első hidrogénes buszát

Kipróbáltuk Magyarország első hidrogénes buszát

Pörge Béla | 2022.02.26 16:16

Kipróbáltuk Magyarország első hidrogénes buszát

Fotó: Pörge Béla

Történelmi nap a magyar autóbusz-közlekedésben 2022. február 11-e, ugyanis ekkor közlekedett először utasforgalomban hidrogénes busz Magyarországon. A Lengyelországban gyártott buszt március 6-áig ingyenesen kipróbálhatja bárki, így tett az autopro.hu is.

Nagy izgalommal vártam az első magyarországi hidrogénes buszt, és bár az első hétvégén nem volt alkalmam kipróbálni, a február 14-ei héten – tehát a busz első, egészben a Volánbusznál töltött hetén – már mentem volna tesztelni. Nem eszik ám olyan forrón a kását, a busz műszaki hiba miatt közel egy hétig nem közlekedett február 15-étől! Szerencsére sikerült orvosolni a hibát, így még februárban utazhattam – életemben először – egy hidrogén üzemanyagcellás autóbusszal.

A buszt Kőbánya-Kispest és Vecsés/Gyál között lehet kipróbálni a Volánbusz 576-578-as járatain a Zöld Busz Program demonstrációs mintaprojektjének keretein belül. Az autóbuszban egy 70 kilowatt teljesítményű hidrogén üzemanyagcella működik, amelybe hidrogéngázt juttatnak. A hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép, mely eredményeként víz és elektromos energia keletkezik – előbbi a melléktermék, utóbbi pedig hajtja a buszt.

Fotó: Pörge Béla

A hidrogént a jármű tetején elhelyezett, összesen 1560 literes tartályokban tárolják, melyek egyszeri feltöltésével 350-400 kilométert képes megtenni a jármű. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson. A zöld hidrogént a Linde Gáz Magyarország Zrt. szolgáltatja – a buszt tehát Magyarország egyetlen hidrogénkútján tankolják, aminek átadásán 2021 nyarán az autopro.hu is részt vett.

A megjelenésben nincs semmi extra

A Solaris Urbino 12 electric H2 számomra azonnal szemet szúrt Kőbánya-Kispesten, de egy laikus számára nem különösebben feltűnő jármű. A tartályok a busz tetején szépen eloszlanak, a homlok- és hátfal pedig a budapesti trolikról is megszokott dizájnt hozza, természetesen nem piros, hanem halványszürke színben. A HUMDA által koordinált Zöld Busz Programot persze hirdeti a jármű, de ez átlagutas számára nem biztos, hogy feltűnik – ráadásul a kijelző is működött.

Érdekesség még a lengyel zöldrendszám, valamint a háromajtós kivitel sem feltétlen megszokott a helyközi járatokon, de főleg Budapest elővárosában annyira nem is különleges.

A busz utastere a kék tetővel.

A busz utastere a kék tetővel. | Fotó: Pörge Béla

Az utastér dizájnja egyértelműen utal a hidrogénes hajtásra a világoskék színvilággal, és a vízre emlékeztető tetőborítással. Akik alaposabban szemügyre veszik a járművet belülről, azok észrevehetik annak tesztbusz mivoltát, ugyanis lett, spanyol és francia feliratokat is találtam a Volánbusz tájékoztatója mellett.

A kialakítás egyértelműen a városi közlekedés igényeit szolgálja, a tágas tereknek hála bőven van állóhely a buszon, az ülőhelyek száma viszont helyközi forgalomra kevés. Persze a Kőbánya-Kispest és Vecsés közötti járat inkább helyi, mint helyközi üzem.

Csendes, de nem úgy

A megszokott dízelbuszoknál természetesen halkabb járműről van szó, de az akkumulátoros elektromos hajtásnál bizony hangosabb a hidrogénes. Ez állóhelyzetben nem tűnik fel, akkor ugyanúgy abszolút csendes a busz, és még a gyorsítás, illetve a lassítás hangja is hasonló. Ugyanakkor menetközben sípolásra emlékeztető hang hallatszik, ami nem zavaró ugyan, de bőven érzékelhető és észrevehető.

Fotó: Pörge Béla

A Solaris munkáját dicséret illeti, a Ferihegyre vezető, nem éppen jó állapotú úton sem zörgött a busz, pedig a sofőr használta a gázpedált. Egy-egy nagyobb úthibánál persze az ajtók felől lehetett hallani zörejeket, de az ablakok, ülések, kapaszkodók, sőt, még a belső borítás sem csörömpölt, ami a budapesti közlekedésben nagy dolognak számít.

Még távoli jövő

A hidrogén üzemanyagcellás hajtás hosszabb távon egyértelmű alternatíva a tömegközlekedésben. A mostani teszt viszont tényleg inkább demonstrációs célt szolgál, hiszen jelenleg egyetlen nyilvános hidrogénkút sincs Magyarországon, nem nyilvánosból is csak a Linde kútján tölthető egy ilyen busz. Az infrastruktúra tehát még gyerekcipőben jár, még az akkumulátoros elektromos járművek töltése is sokkal előrébb tart hazánkban.

Fotó: Pörge Béla

Így, amíg a Volánbusz már napi forgalomban használ Mercedes-Benz eCitaro buszokat, addig az első hidrogénes busz még csak most jelent meg Magyarországon. Közel egy évtizedes a lemaradás, ezért a busz oldalán hirdetett szlogen („a holnap üzemanyaga”) inkább a „jövő üzemanyaga” formában állná meg a helyét.

Történelmi és fontos ez a teszt, ami még március 6-áig zajlik a Volánbusznál, remélhetőleg a hidrogénes hajtás Magyarországon is kilép az „érdekesség” kategóriából, és előbb-utóbb a mindennapjaink részévé válik.

Érdekesnek találta ezt a cikket? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink