Trend Járművek közti kommunikációt tesztelt a Bosch

Járművek közti kommunikációt tesztelt a Bosch

autopro.hu/V.M. | 2021.10.30 16:22

Járművek közti kommunikációt tesztelt a Bosch

Fotó: Bosch Media Service

Tehergépkocsikkal végzett jármű-jármű, vagyis V2V (vehicle-to-vehicle) kommunikációs projektben vett részt a Bosch. A program során értékes információt gyűjtöttek arról, hogy hogyan tehető stabilabbá a járművek közti adatáramlás.

Hirdetés

A V2V kommunikáció által az egymás közelében lévő gépkocsik olyan adatokat oszthatnak meg egymással, melyekhez pillanatnyilag saját érzékelőiken keresztül nem juthatnak hozzá, ezáltal az önvezető rendszerek pontosabb képet alkothatnak a közlekedési szituációról, és jobb döntéseket hozhatnak.

Az adatáramlás stabillá és biztonságossá tételének módját a Bosch egy, a többek között a Nokiát, illetve a Deutsche Telekomot is magába foglaló konzorcium tagjaként vizsgálta. A több mint három és fél éven át futó európai kutatási projektet a konzorcium az Ertico – ITS Europe intelligens közlekedési rendszerek fejlesztésére életre hívott kezdeményezés vezetésével folytatta le.

A gyors és stabil adatáramlásnak a hálózat minőségétől függetlenül mindig adottnak kell lennie – így például alagútban haladáskor is. A közös kutatási projekt során arra keresték a választ, hogy mely kommunikációs technológiák a legalkalmasabbak ezeknek az igényeknek a kielégítésére.

A teszteket autópályaszakaszokon, teherautók konvojaival végezték. A járművek biztonság szempontjából kritikus, többek között gyorsulási és fékezési adatokat osztottak meg egymással. Összesen három különféle kommunikációs megoldást teszteltek: a közvetlen wifi-alapút (ITS-G5), a szintén közvetlen cellás adattovábbítást (LTE-V2X PC5), valamint a közvetett, mobilhálózaton keresztüli kommunikációt (LTE). Utóbbi esetében a járművek a mobilhálózat közvetítésével osztottak meg információt egymással.

A tesztek során használt kamionok

A tesztek során használt kamionok | Fotó: Bosch Media Service

Egységben az erő

Adatbiztonsági szempontból mindegyik metódus teljesítette a követelményeket. A magas átviteli sebességnek köszönhetően fél kilométeres körzetben a közvetlen kommunikációs formák bizonyultak ideálisnak. Nagyobb, például 3000 méteres távolságokon a mobilhálózaton keresztüli kommunikálás szolgált előnyökkel.

Ma a legtöbb új tehergépkocsit gyárilag ellátják LTE adóvevővel. Ez jó alapot teremt a közvetett és közvetlen kommunikáció kombinálásához, ami a projekt eredménye szerint az optimális megoldást jelenti a stabil adatkapcsolat megteremtéséhez.

A projekt során szerzett tapasztalatokat az együttműködők be fogják építeni az autók és tehergépjárművek autonóm vezetői funkcióinak, valamint kommunikációs technológiáinak fejlesztésébe, hatékonyabbá és biztonságosabbá téve azokat.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink