Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Törökország lendíti előre a Fordot
2024.05.01 12:22Eredményesen fejleszti az ellátási láncokat az MI
2024.05.01 04:21Új központot épített a szegedi Stravaco
2024.04.30 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Izomautóhoz és SUV-hoz is jó a Stellantis új platformja
Az új, STLA Large névre keresztelt platform közeli rokonságban áll a nemrég a Peugeot e-3008-ban bemutatkozó STLA Medium platformmal, amit 4,7 és 4,9 méter közötti hosszúságú elektromos autók számára terveztek. Az új platformot a Stellantis legnagyobb autóinak készítették, (amik 4,76-tól 5,13 méterig terjedő hosszúságúak) a vállalat szerint pedig crossoverek, SUV-k és alacsonyabb hasmagasságú, D és E szegmensbe tartozó járművek fogják használni. Az elektromos mellett hibrid hajtáslánccal, valamint első-, hátsó- és összkerékhajtással is használható lesz a rendszer.
A platformmal főleg az amerikai piacra céloznak, azonban a Stellantis megerősítette, hogy helyi értékesítés miatt az olaszországi Cassinóban található Alfa Romeo gyárhoz hasonlóan más európai üzemeket is átépítenek az STLA Large gyártására. Elsőként a Dodge és a Jeep járműveiben fogják bevetni, a Chargerben izomautó, míg a globálisan forgalmazott Wagoneer S-ben SUV formában. Később az Alfa Romeo egy, a BMW iX-hez hasonló felsőkategóriás luxus SUV-ben, majd a Giuliát leváltó elektromos szedánban fogja használni a nagy platformot, valamint a Maserati is ebben az időszakban fog kijönni a Levante SUV elektromos utódjával.
A Stellantis állítása szerint 2026 végéig nyolc autónak fog alapot adni az új platform. Ezek közé fog tartozni legalább egy Chrysler modell is. Az egyes márkák a későbbiekben fognak bejelentéseket tenni az STLA Large-ra vonatkozó terveikről, azonban a korábban említett Dodge és Jeep elektromos autók árusítására már csak pár hónapot kell várni.
Fontos a márkaidentitás
A Stellantis fontosnak tartotta kiemelni, hogy a platform lehetővé tesz számos olyan „szegmens-vezető funkciót”, amik hangsúlyozni fogják az egyes márkák erősségeit. Például az Alfa Romeo a kiemelkedő dinamikából tud profitálni, míg a Jeep kiaknázhatja az off-road területen szerzett tudását.
A platform fejlesztését felügyelő Marc Issner a rugalmasságot hangsúlyozta, amit a 140-től 287 milliméterig terjedő hasmagassággal szemléltetett. Állítása szerint a platform képes lefedni egy pályára készülő nagy teljesítményű autó, egy kifinomult luxusautó és egy sziklamászó terepjáró igényeit is. Hozzátette, hogy az Alfa Romeo, a Chrysler, a Dodge, a Jeep és a Maserati vásárlói „szenvedélyesek és nagyon különfélék”, és a Stellantis-nál nem szeretnének nemet mondani semmilyen elvárásra, vagy kérésre.
A platformban rejlő teljesítmény-potenciált aláhúzva a Stellantis elmondta, hogy a leggyorsabb STLA Large-ot használó autók nagyjából két másodperc alatt gyorsulnak majd száz kilométer/órára. „Az extrém teljesítménnyel bármely létező Hellcat V8-at túlteljesítik majd”, hiszen a nemrég nyugalmazott Dodge Charger Hellcat 697 lóerővel és 881 newtonméter nyomatékkal is csak 3,7 másodperc alatt teljesítette a nulláról százra gyorsulást.
Hatékony és rugalmas az új platform
Elmondták továbbá, hogy az STLA Large-ot a súlyt és a merevséget szem előtt tartva optimalizálták, a hozzá felhasznált alkatrészek pedig a lehető legszorosabban lettek elhelyezve, hogy a beltér méretét maximalizálni tudják. Például az összes ezen a platformon alapuló elektromos autót e-tengelyek fogják hajtani. Ezekben a kompakt egységekben helyezik el a motorokat, invertereket és a sebességváltókat is.
A járművek alapvetőleg 400 voltos elektromos rendszerrel lesznek szerelve, azonban 800 voltos rendszer beépítésére is lesz lehetőség, ami akár 270 kilowattos töltési teljesítményt is lehetővé tesz. A platformhoz rendelhető legnagyobb akkumulátor 118 kilowattórás kapacitású lesz, ami akár 800 kilométer hatótávot is képes lesz biztosítani a leghatékonyabb változatokban. A Stellantis elmondta, hogy a tervezés során különféle akkumulátor technológiákra és hajtásrendszerekre is felkészítették a platformot, így a hatótáv is nőhet a jövőben - írta meg az Autocar.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!