Trend Így érdemes belevágni a munkagépek elektrifikálásába

Így érdemes belevágni a munkagépek elektrifikálásába

autopro.hu/V.M. | 2023.07.17 16:20

Így érdemes belevágni a munkagépek elektrifikálásába

Fotó: ZAPI GROUP

Hasonlóan a személyautókhoz és a teherautókhoz, a kisebb teljesítményű munkagépek, mint például targoncák esetében is megfigyelhető az elektrifikáció. A járműveiket elektrifikálni kívánó vállalatoknak érdemes felkészülten belevágniuk a projektbe annak érdekében, hogy garantálva legyen a siker.

Hirdetés

Az elektrifikációs folyamat első lépése sok projekt esetében a teljes járműarchitektúra áttekintése, ami egyes komponensek áthelyezéséhez vezethet. Emellett az elektromos részegységek, úgymint az akkumulátor, az elektromos motor, a töltési rendszer méretezése az elsődleges kérdések között kell, hogy szerepeljen.

Az akkumulátor méretének meghatározásához ismerni kell az átlagos munkamenet energiaigényét. Az akkumulátor a jármű előállítási költségeinek felét is kiteheti, ezért érdemes az igényeket jól felmérni.

A munkamenet meghatározását általában a legrosszabb, vagyis a legnagyobb energiaigényű lehetőségek felvázolásával kezdődik, innen jutnak el a valós körülményeket legnagyobb eséllyel leíróig. A folyamatban segíthet a valós üzemi körülmények során gyűjtött telematikai adatok használata, amiket a már üzemelő gépektől gyűjtöttek. Ilyen adatok például a jármű pillanatnyi tömege, sebessége, a talaj dőlésszöge.

Amennyiben azonban telematikai adatok nem állnak rendelkezésre – ami gyakran megesik, ha korábban csak belső égésű gépeket gyártott a vállalat –, akkor a jármű műszaki adataira és az alkalmazás ismert jellemzőire kell támaszkodni. Arról, hogy a becsült munkamenet jellemzői megfelelnek-e a valóságnak, a koncepció járművekkel végzett tesztek nyújthatnak visszajelzést. Ezek a gépek az üzemi állapotukat folyamatosan mérő szenzorokkal lehetnek ellátva, valós idejű információt szolgáltatva a mérnököknek.

A mérések persze váratlan eredményeket hozhatnak. Ez azt is jelenti, hogy az OEM-eknek képesnek kell lenniük a műszaki jellemzők, köztük a teljesítményelvárások rugalmas módosítására a projekt előrehaladása közben.

A nagyobb nem mindig jobb

Az akkumulátor egy központi eleme a tervezési folyamatnak. A mérnököknek a projekt lehető legkorábbi szakaszában meg kell határozniuk a kívánt méretet, hogy elkerüljék a költséges és nehézkes utólagos módosításokat.

Az elektromos rendszer feszültségének megválasztása szintén egy sarkalatos pont. Alkalmazási körülményektől függően más-más feszültség az ideális, tehát nem jó hozzáállás a minél magasabb feszültség létrehozása. Az OEM-ek gyakran a biztonságosnak számító 60 volt alatti tartományt választják, ugyanakkor ez korlátozza az elérhető teljesítményt, ami miatt nem alkalmas minden berendezés kiszolgálásához. A nagyobb követelményű projektek esetében egy bevett feszültséghatár a 150 volt.

A siker összetevői

Az elektrifikációs projekt sikerét alapjaiban határozza meg az alkalmazási körülmények ismerete. Ha az adott, akkor meghatározható a szükséges nyomaték és sebesség, amihez igazodva megtervezhető a teljes elektromos hajtáslánc. Ezúton a Machine Design szerint biztosítható a projekt sikeressége.

Az azonban, hogy a projekt mennyi időt emészt fel, nehezen jósolható meg, ez gyártóról gyártóra változik. Ami viszont biztos, hogy a telematikai adatok rendelkezésre állása, illetve a rendszerintegrálásban segétkező cégek bevonása felgyorsítja a folyamatot.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink