Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Arra kérik a franciákat, hogy „vezessenek úgy, mint a nők"
2024.05.20 12:21Nincs szociális érzéke az önvezető autóknak
2024.05.20 08:18Már gyógyszereket is lehet 3D nyomtatni
2024.05.20 04:17Miért kell szabályozni a mesterséges intelligenciát? Elmagyarázzuk
2024.05.19 16:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Hazánk útjain is megjelentek az okoskamionok
Egyelőre egy rövid teszt erejéig futottak ki az M1 autópályára az egymással kommunikáló teherautók, de ez már valóban a jövő kezdete: kevesebb üzemanyag, hatékonyabb szállítás, zöldebb közlekedés jöhet.
Járműipari berkekben sokan emlékeznek rá, noha mára talán kissé feledésbe merült, hogy az önvezető technológiák iránti igényt nem a személyautók tulajdonosainak kényelmi elvárásai alapozták meg. A koncepció hasznosságát elsőként a fuvarozásban fedezték fel a szakemberek, mégpedig a kamionok konvojba rendezése, ha úgy tetszik, "vonatoztatása" kapcsán. Az egy irányba, ugyanazon az útvonalon haladó monstrumok ugyanis szorosan egymás mögött haladva nagy tételben rengeteg erőforrást takaríthatnak meg, különösen az üzemanyag-felhasználásra vonatkozóan. Idővel aztán a személyautós divíziók is magukévá tették a lehetőségek kiaknázásának lendületét, de a haszongépjárművek fejlesztői a legkevésbé sem álltak le a vonatkozó fejlesztésekkel.
Ennek ékes példája a szeptember 15-én Lébény közelében tartott prezentáció, ahol nem csupán bemutatták a Volvo Torcuks platooning rendszerét, hanem meg is mutatták, miként működik mindez a valóságban.
A koncepció arra épül, hogy az egyes járművekbe épített okos technológia lehetővé teszi, hogy a szerelvények egymással állandóan kommunikálhassanak és az első jármű mozgását a mögötte lévők időveszteség nélkül, azonos időben kövessék: pl. fékezzenek, gyorsítsanak, irányt váltsanak. Ehhez, a követő vontatókban ülő gépkocsivezetőknek nem szükséges beavatkozniuk, csupán ellenőrzik a megfelelő működést.
A platooning fejlesztés elsődleges célja, hogy a közúti árufuvarozást biztonságosabbá és hatékonyabbá tegyék, azaz kevesebb üzemanyagot használjanak, valamint hogy csökkentsék a káros anyagok, így a CO2 kibocsátást.
A Volvo Trucks lett így az első gyártó, amely Magyarországon a platooning technológiát bemutatta és stratégiai partnerével, a Waberer’s vállalattal közösen teszteli.