Trend Hangszórók nélkül forradalmasítja az autók audiorendszerét a Continental

Hangszórók nélkül forradalmasítja az autók audiorendszerét a Continental

Végh Martin | 2021.06.22 16:22

Hangszórók nélkül forradalmasítja az autók audiorendszerét a Continental

Fotó: Continental Press Releases

A modern autók hangrendszerei egyre több elemből épülnek fel, sok értékes helyet vesznek el az utastérből, közben pedig a tömeget is növelik. A Continental a megoldást a szemek elől elrejtett aktuátorokban látja, melyekkel egy hangszerhez hasonlóan „szólaltathatóak” meg az utastér felületei.

Hirdetés

A hangzás a felhasználói élmény részeként lehetőséget ad az autógyártóknak a termékmegkülönböztetésre. Az árkategóriák között feljebb lépkedve a jó hangzás szerepe egyre fontosabbá válik, a minél kiemelkedőbb élmény megteremtése érdekében pedig a gyártók egyre több hangszóróból álló rendszereket építenek be, a 2021-es modellévű Cadillac Escalade-ban például 36 hangszóró található.

Az audiorendszerek azonban értékes helyet vesznek el a belsőtérből, a probléma pedig még inkább jelentkezik az amerikai luxus SUV-nál kisebb járművekben. A technológia és a dizájn területein megfigyelhető változások csak rontják a helyzetet. Az elektrifikációval megjelenő új gördeszka padlólemezekkel csökken az utastérből és a mélynyomók esetében a csomagtartó feletti részből elvehető tér, míg a dizájn oldalán a tervezők egyre letisztultabb formavilágok alkotására törekednek, amibe pedig nem illenek bele a hangszórórácsok. Mindezen felül, a szigorodó emissziós előírások miatt a hangszórórendszerek jelentette súlynövekmény csökkentése iránt nő az igény.

A Continental, a nemrég egy külön online bemutatón is ismertetett Ac2ated Sound rendszerével kínál megoldást a problémákra. Kialakításának és hangkeltési elvének köszönhetően a rendszerrel akár tizednyi helyfelhasználással és tömeg mellett, kevesebb alkatrésszel és szabad dizájntervezéssel válthatóak ki a konvencionális hangszórók.

Mint a hegedűknél

Az Ac2ated Sound a vonós hangszerek elvén működik. A hangszereknél a fából készült test zengőkamraként kelt hangokat, míg a Continental rendszerénél a belső tér különböző részei mögé beépített speciális aktuátorok rezegtetik meg a belső tér felületeit.

A basszust generáló, illetve a közép- és magas hangokért felelős aktuátorokból álló rendszer az emberi hallás egész spektrumát lefedve képes hangokat kelteni.

A basszusért (balra), valamint a közép- és magas hangokért felelős aktuátorok.

A basszusért (balra), valamint a közép- és magas hangokért felelős aktuátorok. | Fotó: Continental

A hétköznapi mélynyomók húsz-negyven litert is elvehetnek, a Continental basszus aktuátorainak használatával azonban akár 95 százalékos helymegtakarítás is realizálható.

A közép- és magas hangok keltésére szolgáló aktuátorok azonfelül, hogy elhagyhatóvá teszik a hangszórórácsokat, 3D-s hanghatás valósítható meg velük. Ezt a kicsi méret teszi lehetővé, aminek hála az aktuátorokat akár az ajtóoszlopok felső végeihez, az ajtók felső szekciójába vagy akár a fejtámlákba is be lehet építeni.

Nem kell sok a kiváló hangzáshoz

Kettő basszus, valamint tíz közép- és magas hangokat keltő aktuátor használatával már prémium hangrendszerek alkothatóak az autóipari beszállító szerint, továbbá az aktuátorok és hangszórók kombinációjára is lehetőség van.

Az immáron több mint négy éve tesztelés alatt álló megoldással már kettő hangrendszert fejlesztő vállalat, a Sennheiser és az Arkamys is épített demonstrációs járműveket. A Continental az előbbi AMBEO 3D audio technológiáját is felhasználta többszörösen díjnyertes rendszeréhez, amiket ma már OEM-ek is tesztelnek.

Kiemelt Partnereink