Trend Folyadékká alakítanák a teherautók kibocsátását

Folyadékká alakítanák a teherautók kibocsátását

autopro.hu/V.M. | 2023.11.26 08:18

Folyadékká alakítanák a teherautók kibocsátását

Fotó: EPFL

A svájci EPFL műszaki egyetem munkatársai által alapított Qaptis egy olyan technológiát dolgozott ki, ami közvetlenül a keletkezés helyén, folyadékként képes begyűjteni a tehergépjárművekből származó szén-dioxidot. A vállalat még prototípusként teszteli a megoldását, ami reményük szerint később felszerelhető lesz bármelyik belső égésű motoros teherautóra.

Hirdetés

Az elektrifikáció ugyan megindult a teherszállításban is, ám a személyautó szegmensnél sokkal lassabban folyik. Ezt bizonyítja az is, hogy 2023 első negyedévében az Európai Unióban mindössze 600 legalább 16 tonna megengedett maximális tömegű új teherautót helyeztek az utakra, miközben 86.455 belső égésű motoros variánst regisztráltak. A Qaptis az utóbbiak szén-dioxid-emisszióját kívánta redukálni a rendszerével, ami közvetlenül a kipufogórendszerből szűri ki az üvegházhatású gázt, majd folyékony formában tárolja azt.

A cég együttműködésre lépett egy svájci Tolochenaz központú fuvarozóval, és mostanra a rendszere egy prototípusát is üzembe helyezte nála, megnyitva az utat a valós körülmények közti tesztelés előtt. Erre jövőre kerülhet sor – a tervek szerint akkor kezdi meg működését az első tesztjármű.

Gázból folyadék

A klímát védeni hivatott rendszer alapvető technológiája az EPFL egyik laboratóriumában született meg, a lényege a szén-dioxid kivonása, majd folyékony formába konvertálása a lehető legkisebb külső energia felhasználásával. A szén-dioxidot a kipufogógáz többi eleméből egy por állagú anyag szűri ki 90 százalékos hatékonysággal. Miután az anyag telítetté válik, a belső égésű erőforrás hőjét használva felmelegítik azt, közben kiválik belőle a szén-dioxid, amit aztán turbókompresszorok folyadékká sűrítenek a kisebb helyigény érdekében.

A folyadékot a tervek szerint a kamionfülkék hátuljára szerelt tartályban fogják tárolni. A tartály ürítésére a logisztikai telephelyeken, később pedig a benzinkutakon is lehetőség lesz, alapanyagot szolgáltatva például az ételek, műtrágya vagy szintetikus üzemanyagok előállításához.

Még sok a munka, de már nagy az érdeklődés

A Qaptis idén tavasszal ért jelentős mérföldkőhöz, mikor a prototípussal kinyerték az első csepp szén-dioxidot. A prototípust először egy amerikai céggel tesztelték, nemrég pedig Tolochenaz-ba szállították, ahol a rendszer további optimalizálása a cél.

A jövőben a technológia felszerelhető lesz a hétköznapi teherautókra, addig azonban még további fejlesztőmunka vár a mérnökökre. „Végre teljesítettük az első lépést, ami az alapvető technológiánk laborból az iparba való átemelését jelenti” – mondta el Théodore Caby, a Qaptis társalapítója és működési vezetője. „Most egy olyan eszköz kifejlesztésére összpontosítunk, amit közvetlenül egy teherautóra lehet felszerelni.”

Még hónapok kérdése, hogy a rendszert kellőképpen miniatürizálják ahhoz, hogy felszerelhessék mozgó járművekre. „A célunk, hogy egy úttörő eszközt alkossunk, ami moduláris és kompatibilis a különböző teherautókkal. Számos iterációt kell készítenünk a laboron kívül annak érdekében, hogy késszé tegyük a mindennapi alkalmazásra” – ismertette a célokat és a feladatokat Caby.

A Qaptis jelenleg a technológia használatáról tárgyalásokat folytat egy nagy fuvarozó vállalattal. A cég megoldása iránt Ázsiában is érdeklődnek, egyelőre azonban a tevékenységeket a svájci, német és osztrák piacokra fókuszálják.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink