Trend Az önvezető autóban utazók védelmén dolgozik a Toyota

Az önvezető autóban utazók védelmén dolgozik a Toyota

autopro.hu | 2023.04.08 12:22

Az önvezető autóban utazók védelmén dolgozik a Toyota

Fotó: Smarter Media Automotive News

Az önvezető autók érkezésével egyre gyakrabban fog előfordulni, hogy a járművek utasait teljesen váratlanul érik majd a válsághelyzetek, például egy ütközés. A Toyota most kidolgozta annak a módszerét, hogy szimulálja ezeket a szituációkat.

Hirdetés

A Toyota mintegy tízévnyi előkészítő kutatás után 2000-ben élesítette virtuális töréstesztbábuját, a THUMS-t (total human model for safety, azaz biztonsági célú teljes emberi modell.). Az autógyártó az elmúlt közel két és fél évtizedben folyamatosan tökéletesítette, bővítette, pontosította a modell tudását, így az mára a létező legrészletesebb, leghitelesebb digitális leképezése az emberi szervezetnek, amely nem csak a csontváz, de az izmok, a belső szervek szintjén is élethűen reagál minden külső erőhatásra.

A Toyota 2020-ban az iparágban egyedülálló döntést hozott, és szabadon hozzáférhetővé tette a programot, hogy támogassa az utasbiztonság fejlesztését célzó globális kutatásokat és fejlesztéseket. Ez azonban nem jelenti azt, hogy felhagyott volna annak fejlesztésével: a legutóbb bevezetett, hetedik generációs modell például egy vadonatúj autóipari jelenség: az önvezető technológia hatásait is figyelembe veszi.

Sok változást hoz az önvezetés

A cég tájékoztatása szerint a szoftver legfrissebb verziója nem csak minden korábbinál részletgazdagabban modellezi a női, férfi és gyermek utasokat, de az ütközések lehetséges kimenetelét és következményeit is nagyobb biztonsággal tudja előre megjósolni. Ezek az előrejelzések mindig magukban hordozzák a pontatlanság esélyét, hiszen elég, ha egy kicsit máshogy helyezkedik el a sofőr a volán mögött, mint amit a program prognosztizál, és máris módosulnak az erőhatások.

Különösen igaz ez olyankor, ha a járművet részben vagy teljesen a fedélzeti szenzorok jelei alapján vezérelt mesterséges intelligencia vezeti. Ilyenkor ugyanis, érvel a Toyota, a vezető még abban az esetben is lazít testtartásán, ha az autonóm funkció nem teszi lehetővé a kormány elengedését. Ha azonban kéz nélkül is biztonságosan közlekedik egyedül az autó (3. szintű autonómia), rendkívüli mértékben megnő annak az esélye, hogy az utasok pozíciója eltér az ideálistól: hátrébb döntik a háttámlát, hátrabillentik vagy éppen leszegik a fejüket, vállukat leeresztik, vagy ami a legveszélyesebb: idegen tárgyat (pl. táblaszámítógép vagy könyv) tartanak maguk és a kormány között.

Fotó: Toyota Global Newsromm

Korábbi kutatások arra is rámutattak, hogy amennyiben a vezető és utasai aktívan figyelnek a forgalomra, a veszély észlelésekor ösztönösen megfeszítik testüket. Erre azonban nem lehet számítani, ha nem az útra figyelnek, így elképzelhető, hogy teljesen felkészületlenül, ernyedt izmokkal éri őket az ütközés.

Nincs lehetetlen a Toyota számára

Néhány évvel ezelőtt kutatók megpróbálták lemodellezni ezt a helyzetet, és arra jutottak, hogy képtelenség minden lehetséges szituációt sorra venni. A Toyota azonban szemmel láthatóan máshogy gondolja: egy megfelelően megírt program, egy részletes embermodell és egy kellően gyors számítógép alkalmas lehet arra, hogy igenis végigpörgessen minden elképzelhető kimenetelt.

A kutatások már zajlanak, ám a kezdeti eredmények máris megerősítettek egy olyan alapigazságot, amelyet tapasztalati alapon már eddig is elfogadott az autóipar: a biztonság egyik kulcsa, hogy a medence minél stabilabban a helyén maradjon, ne mozduljon ki, és semmiképpen ne csússzon ki az ülőlapról. Ez ugyanis gyakorlatilag nullára csökkenti a másodlagos védelmi rendszerek – a biztonsági öv és a légzsák – hatékonyságát.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink