Trend Az Apple titokban már teszteli az autonóm járművét

Az Apple titokban már teszteli az autonóm járművét

autopro.hu/R.K.E. | 2024.02.15 10:17

Az Apple titokban már teszteli az autonóm járművét

Fotó: Pexels

A vállalat erőteljesen növeli autonóm vezetési erőfeszítéseit Kaliforniában, miközben a riválisokat figyelik, de lehet, hogy sosem kerül a piacra.

Az Apple főhadiszállásától néhány kilométerre egy aranyszínű terepjáró, amelynek tetején egy nagy, doboz alakú érzékelő volt, idén nyáron áthaladt egy négyirányú kereszteződésen, és ugyanúgy balra fordult, mint bármelyik másik autó az utcán. De ez az autó egyike volt annak a 67 autonóm képességekkel felszerelt járműnek, amelyeket a rendkívül titokzatos vállalat Kaliforniában tesztelhet, és amelyeknek a száma az elmúlt évben megháromszorozódott.

A kaliforniai utakon tesztelt kilométerek számának ugrásszerű növekedése arra utal, hogy az Apple csendben növelte autonóm ambícióit.

Nem világosak a vállalat céljai

A vállalatnál volt a legnagyobb százalékos változás az autonóm járműtesztelésben a 2022-2023-as időszak között.

Bár nem világos, hogy a vállalat mit remél elérni az autóival, az Apple erőforrásokat fektet egy olyan viharos iparágba, amelyben mások már elvesztették az engedélyeket, és perekkel, visszahívásokkal és a nyilvánosság frusztrációjával szembesültek egyes autók kiszámíthatatlan viselkedése miatt. Az Apple számára egyedülálló dolog, hogy a nyilvánosság előtt tesztel egy terméket, ahol hatósági ellenőrzésnek lehet kitéve, mivel a vállalat általában szigorúan szabályozza az arculatát, és az új termékeket a piacra kerülésig titokban tartja.

A szakértők mégis úgy látják, hogy az Apple fokozott kaliforniai tesztelése az automatizált vezetésben rejlő lehetőségekbe vetett bizalom jele – annak ellenére, hogy a tisztviselők több szabályozást és ellenőrzést követeltek az újonnan születő technológiával kapcsolatban. A vállalat hatalmas befolyással bír a fogyasztók életére, és technológiája megváltoztatta az emberek életét és munkáját.

A riválisokhoz képest le vannak maradva

A feljegyzések azt mutatják, hogy az Apple lassabban halad az iparág többi vezetőjéhez képest: A vállalat már évek óta dolgozik az autonóm járműveken, de még mindig csak Kaliforniában van engedélye a tesztelésre emberi sofőrrel. A terület jelenlegi vezetője, az Alphabet tulajdonában lévő Waymo már hónapok óta kínál teljesen vezető nélküli robotaxi fuvarokat az ügyfeleknek San Franciscóban.

A Bloomberg News szerint az Apple elhalasztotta autótechnológiájának debütálási időpontját, és már nem próbálkozik teljesen önvezető jármű létrehozásával. Ehelyett a hírek szerint a Tesla által népszerűsített vezetést segítő funkciók létrehozásán dolgozik. Az Apple nem nyilatkozott a témában.

Hol tartanak a többiek?

Összességében az autonóm autókat gyártó vállalatok tavaly több mint 14 millió kilométert teszteltek Kalifornia útjain a legutóbbi jelentési időszakban. Ez közel 6 millióval több kilométer, mint 2022-ben. A 2023-as jelentési időszakban megtett kilométerek közel kétharmada – beleértve az Apple által megtetteket is – úgynevezett biztonsági sofőrökkel történt, akik készen álltak arra, hogy átvegyék az irányítást, ha a technológia hibázott vagy segítségre volt szüksége. A többi teljesen autonóm volt, emberi vezető nélkül.

Az adatok szerint összesen 38 vállalat kapott engedélyt a kaliforniai tesztelésre. Az adatok alapján a Waymo, az Amazon tulajdonában lévő Zoox, a General Motors tulajdonában lévő Cruise, az Apple és a Nuro voltak azok a cégek, amelyek tavaly a legtöbb kilométert tették meg autonóm járműveikkel. A Google tulajdonában lévő Waymo 2023-ban összesen több mint 6,5 millió kilométert tett meg.

Mivel mind a Waymo, mind a Cruise agresszívan terjeszkedett San Franciscóban, komoly fejfájást okozott, hogy autóik elszaporodtak a városban. Mindkét cég saját maga által közölt adatokra hivatkozott, amelyek szerint robotautóik jobb teljesítményt nyújtanak, mint az emberi sofőrök, de az autók a forgalmat is megzavarták azzal, hogy rövid időre leálltak vagy hirtelen lerobbantak.

Még nem teljesen biztonságos

E problémák és a városvezetők éles ellenvetései ellenére Kalifornia állam szabályozó hatóságai tavaly nyáron mindkét vállalatnak engedélyezték a robotaxi szolgáltatás folyamatos, 0-24 órás nyújtását San Franciscóban. A Cruise azonban néhány hónappal később elvesztette az engedélyét, miután egy ember által vezetett autó elütött egy szabálytalanul közlekedő gyalogost, aki a Cruise jármű útjába esett. A robotvezérlésű autó nem észlelte a nőt az autó alatt, és 11 km/órás sebességgel mintegy 20 méteren keresztül vonszolta, súlyos sérüléseket okozva, amelyek miatt a nő hetekig kórházban feküdt.

A Cruise az ütközés után országszerte leállította a teljes vezető nélküli flottáját, és 950 járművét önkéntes visszahívást rendelt el országszerte.

Miközben a Waymo és a Cruise nagyrészt a reflektorfénybe került Kaliforniában, az olyan vállalatok, mint az Apple, a baleseti jelentések szerint nagyrészt komoly, nyilvánosan bejelentett incidensek nélkül működtek. De ez valószínűleg azért van így, mert az Apple még mindig csak úgy tesztelheti autóit, hogy a volán mögött egy ember ül, aki teljesen éber és készen áll arra, hogy bármikor átvegye az irányítást.

Egy szakember szerint azonban minél jobban felpörgetik a cégek a tesztelést, annál több incidenst fognak természetesen okozni. De szerinte az automatizált autók vagy a vezetést segítő funkciók révén elérhető biztonsági előnyök túlságosan jelentősek ahhoz, hogy az iparágat lelassítsák – írja a The Washington Post.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink