Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Zöld utat kapott a Schaeffler és a Vitesco egyesülése
2024.04.30 13:18Következő fázisába léphet a hazai hidrogénipar
2024.04.30 12:22Jól indult a BYD éve
2024.04.30 10:23A Korean Air 5G használatával üzemeltet "repülő autókat"
2024.04.30 09:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az antracitszürkétől az Azzuro Dino-ig – ezek az autóipari trendszínek
Egy rózsaszín autó azonnal feltűnést kelt, míg a nagy, feketére lakkozott limuzin beolvad a fogalomba. Németországban az újautók közel 75%-a fehér, fekete vagy szürke színű. Miért ilyen egyhangú az autók színe?
Paolo Tumminelli, a kölni Nemzetközi Tervezői Iskola professzora felhívja a figyelmet a trendszínek és a tényleges autóállomány közötti különbségekre. Elmondása szerint csak úgy, mint korábban, az eladott autók közül a fekete és szürkeárnyalatos színek mennek a legjobban. Mostanában divatosak még a föld- és homokszínű metálfényű lakkozások is.
A nem színes árnyalatok közül a fehér volt az elmúlt évtizedben a legkelendőbb.
Az Azzuro Dino és a Bugatti-kék között
Mostanában Tumminelli szerint az élénk középkék árnyalat – valahol az Azzuro Dio és a Bugatti-kék között középen – nagyon kedvelt. A lakkozás árnyalata azonban nagyban függ az autó osztályától is. A kisebb járműveket gyakrabban rendelik színesre festve, de a nagyobb autóknál ezek jelentik inkább a ritka kivételt.
Nem mindig ezek a visszafogott színek domináltak az utakon. Még az 1970-es években is rengeteg színes autó volt, a narancssárgától kezdve a zöldig. Ma azonban már inkább a semlegesebb színek dominálnak, még a zöld is egyre ritkábbá vált.
Vannak azonban olyan autógyártók, akik tudatosan feltűnő színeket támogatnak – mesélte a professzor. Ott van például a Ferrari, ami már évtizedek óta kínálja autóit élénkpiros színben. A Mazda néhány éve új modelljeit lávavörös színben kínálja, és egyébként sok ügyfél rendeli autóját ilyen színben. A Mercedes A osztályánál a többség a 11 választható szín közül a sarki fehéret részesíti előnyben, míg az S osztálynál az obszidiánfekete dominál.
„Az ügyfelek a nyilvános képek alapján tájékozódnak”
– Egy autó színének kevés köze van a tulajdonos önmegvalósításához – mondta Tumminelli. – A legtöbb megrendelő inkább visszafogott színeket választ, így akar biztosra menni.
Sokan ezért rendelnek szürke autót, és ezt egy színes fóliával feldobják. Ha mégsem tetszik az a szín, egyszerűen csak leszedik a kocsiról.
Az elkövetkező évekre a szakértő a metálfényezés reneszánszát látja megvalósulni, ami az ezüst és az azúrkék keveréke lesz. Az elektromobilitással ez a trend tovább gyűrűzhet. A szürke és fekete árnyalatok azonban továbbra is népszerűek lesznek.
Azok az autóvásárlók, akik valami különlegeset akarnak kifejezni, talán színesebb árnyalatokat is választanak, de a legtöbb ügyfél a konzervatív vonalat követi.
– Az autó komoly befektetés. Az ügyfelek a nyilvános képek alapján tájékozódnak. Amit az utcán látnak, vagy reklámként a szemük elé kerül, szívesebben veszik meg – magyarázta Tumminelli.
„Ha BMW, akkor a kék”
Mark Gutjahr, a BASF lakkgyártó főtervezője a jövő autólakk árnyalatait kutatja. A BASF Európában nem csak a piacvezetőknek, hanem szinte az összes gyártónak beszállít.
Minden autógyártónak megvannak a saját színei, jelenleg Európában mintegy 700 különböző árnyalat van a piacon – magyarázta Gutjahr. Aktuálisan a kék és a szürke színeket látja népszerűnek. Az Európában kínált színek közül csak a kéknek 135 árnyalatát forgalmazzák, és ez a szám az utóbbi időben nőtt meg ilyen ugrásszerűen.
A kék azért népszerű, mert sportosnak tartják. A legtöbb gyártó hozzákapcsolja a saját piaci imázsához.
– Ha BMW, akkor a kék jut eszembe, mivel már a logóban is megjelenik ez a szín – mondta el.
A zöld azonban az egyik legkevésbé rendelt szín, pedig sok árnyalata van. Most azonban nem az agresszív citruszöld számít menőnek, hanem inkább valami elegánsabb árnyalat, mint például a smaragdzöld.
Ma már rengeteg szürke árnyalat létezik, az uni-szürkétől kezdve az antracitig. Hatalmas a változatosság.
„Ezt már senki sem akarja választani”
A kék és a szürke mellett Gutjahr a bézs és az arany árnyalatokat látja népszerűnek. Szerinte nagyon elegánsan néz ki, ha az árnyalat szürke és bézs szín között játszik. Úgy gondolja, az elkövetkező években a meleg árnyalatok jönnek divatba, melynek gazdasági okai vannak; egy rideg világban mindenki a melegebb árnyalatú esztétika után vágyakozik.
A szürkeárnyalatok is a vörös és a zöld vegyítésével lesznek melegebbek.
– Az ezüst népszerűsége azonban csökken. Már elöregedett árnyalatnak tekintik, pedig a 2000-es évek elején nagyon népszerű volt – mondta Gutjahr. – Ezt már senki nem akarja választani.
Az ezüst lakk aránya 15 éve 30% körül mozgott, mára visszaesett 10%-ra.
Más szakértőkkel szemben Marj Gutjahr azonban azt mondja, hogy az autókat ne csak a népszerű színekben kínálják, azért, hogy nagyobb számban tudják eladni őket. Egy különleges színnel különlegessé lehet tenni az autót, ami miatt a használtautó piacon keresettebbé válhat.
Fontos, hogy élőben lássuk
Amennyiben lehetséges, célszerű élőben, saját szemünkkel megnézni a színárnyalatot, mivel online, vagy egy katalógusból nem tudjuk megfelelően belőni az árnyalatot.
Gurjahr szerint azonban az autó színének nincs köze a tulajdonosa kedvenc színéhez. Szerinte a színnek az autóhoz kell illenie. A kedvenc színeket inkább privát környezetben használják, például az otthon berendezésénél.