Trend A világítástechnika jövője: nincs helye az árnyéknak

A világítástechnika jövője: nincs helye az árnyéknak

autopro.hu | 2015.08.24 14:33

A világítástechnika jövője: nincs helye az árnyéknak

Korábban szinte kizárólag a prémium márkák foglalkoztak kiemelten a világítástechnikával. Szép lassan a tömegmárkák is felfedezik maguknak ezt a területet.

Hirdetés

Audi, BMW és Mercedes – mind a három nagy német prémium márka előre tervez a világítástechnika területén. Az Opel is nagy sikert ért el néhány évvel ezelőtt, két népszerű típusával az Astrával és az Insigniával, sőt az új generációs Astrával a tömegmárkákhoz is elér a mátrixtechnika. A Ford más irányt választott a modelljeivel, a fénykúpját GPS-információk alapján változtatja, annak érdekében, hogy egy esetleges vészhelyzetet előre érzékeljünk. Kameraalapú rendszert használnak, amely egy aacheni kutatóközpontból került a tömeggyártásba. A Fordnál jelenleg a kereszteződések, a körforgalmak és a közúti táblák világítási rendszerrel való összekötésén dolgoznak. Ken Washington, a Ford Motor Company kutatásért és fejlesztésért felelős alelnöke szerint „az ultramodern kamera alapú világítási rendszer és az új szpotvilágítási funkciók révén a sofőr gyorsabban vesz észre embereket és veszélyt jelentő állatokat vezetés közben”. Míg a teljes járműforgalom mindössze 20 százalék történik sötétében, addig a halálos balesetek 40 százaléka ekkor történik.

Összekötik a navigációval

A BMW-hez hasonlóan a Ford is bevezetett egy olyan rendszert, mely nyolc rizikófaktort képes egy időben azonosítani. A fő veszélyforrásokra egy külön szpotfény és a monitoron megjelenő jelzés is felhívja a figyelmet. Ha nincs GPS-jel, akkor a visszapillantó tükörnél lévő első kamerával dolgozó világítási rendszer nem a leghatékonyabban működik. Az útburkolati jelek és a betáplált információk alapján irányítja a rendszer a fénycsóvát a megfelelő helyre. A fejlesztések következő szakaszában a rendszer a navigációs adatokkal együtt letölti azt, hogy egy adott helyen milyenek a gyakori megvilágítási módok. Hasonló megoldásokat már használnak a prémiumgyártók, náluk is a navigációs adatok alapján állítják be a fényeket.

A halogén tegnapelőtti

A Mercedes a CLS-ben elérhető tükröződésmentes multibeam LED-fényszóróra koncentrál. Az Audi A7-ben és A8-ban a mátrix fényszórók olyan finoman raszteresek, hogy a szembe jövőket egyáltalán nem vakítják el a fények. Stephan Berlitz, az Audi világításfejlesztési vezetője szerint a külső világítás fontos dizájnelem. Már az Audi A3-ban is opcionálisan elérhető a LED-technológia. Az Audi A7 Sportback modelleknél a LED-fényszórók leváltották a xenon-világítást. A halogénvilágítás már nem lesz elérhető az Audikban. Novemberben érkezik az alsó-középkategóriába az új Audi A4 a változó közlekedési körülményekre reagáló mátrix-rendszerrel.

– A xenon és LED-fényszórók ára ma már azonos szinten mozog – mondta Uwe Kostanzer, a Mercedes világítási rendszereinek vezető fejlesztője. „Még a transzporter változatban Vitóként forgalmazott V-osztályt is LED-technológiával szereljük. Ez a többi prémium márkánál is ugyanígy néz ki. Itt mindenki LED-modulokkal dolgozik, melyek kevesebb helyet foglalnak és emiatt a tervezésben is nagyobbak a lehetőségek.”

Különösen a tömegmárkáknál vannak még halogén és xenon-fényszórók, a LED-megoldásokat a csúcsmodelleknek tartják fent. Eközben több tömegmárka, például a Peugeot, a Volkswagen vagy a Ford is lépésről-lépésre cseréli le a xenon-fényszórókat LED-esekre. A hátsó lámpatesteknél a fénykibocsátó diódák még nagyobb lehetőségeket kínálhatnak az OLED (organikus LED) technológiákkal, ma már ezek is bevetésre készek.

Lézereznek

A lézertechnikával egyelőre a BMW és Audi foglakozik. A lézervilágítás hozzáadott értéke rendkívül nagy, a kiegészítő távolsági fényszóró akár 500 méteres távolságra is el tud világítani, de erről legalább olyan nagyok még a viták, mint amilyen drága ez a megoldás. A jelenlegi költségszinten a lézer technológia az Audi R8-ban, a BMW i8-ban vagy a 7-es sorozatban körülbelül tízszer annyiba kerül, mint egy nagy teljesítményű LED-modul. Ezen megoldások többletértéke ma még rendkívül kis területen használható ki. Az új Audi R8 ugyanúgy lézervilágítással készül, mint a következő generációs 7-es BMW. Az átdolgozott Mercedes S-osztály és az új E-osztály 2016-tól új multibeam LED-fényszórót kap. A jelenlegi CLS-ben 23 LED van, amelyek 84 fényterületet különítenek el az aktuális forgalmi helyzetnek megfelelően. „Nemcsak az úton 650 méterre ülő nyulat mutatjuk majd meg, hanem a szarvast is az út mellett” – mondta el az automobil-production.de lapnak Gunter Fischer a Daimler a karosszériafejlesztésen dolgozó vezetője, aki a fényszóró-technológiáért is felelős.

Kiemelt Partnereink