Trend A vasút is hasznát veszi az additív technológiáknak

A vasút is hasznát veszi az additív technológiáknak

autopro.hu/D.Á. | 2020.12.13 12:20

A vasút is hasznát veszi az additív technológiáknak

Fotó: Wabtec Corp.

A 150 éves múltra visszatekintő, pittsburghi székhelyű Wabtec a vasúti áruszállítás fontos szereplője a kezdetek óta. Felszerelésekkel, komplett rendszerekkel, hajtásláncokkal, digitális megoldásokkal látják el az iparágat.

Hirdetés

A vállalatot az innováció és a technológia iránti elkötelezettsége teszi egyedivé. Eric Gebhardt technológiai vezető szerint cége kulcsszerepet játszik a vasúti áruszállítás alakításában egészen a kezdetek, azaz a légfék feltalálása óta. Mostanra nagyjából hatezer szabadalmat jegyeznek, melyből 300 az elmúlt év eredménye.

Az 50 országban 27 ezer dolgozót foglalkoztató cég büszke az ügyfeleivel kiépített biztos üzleti kapcsolataira. Gebhardt szerint az adott helyi, egyedi igények felmérése ebben az iparágban különösen fontos ahhoz, hogy piacvezetők maradhassanak. Legyen szó fékrendszerekről, pantográfokról, dízelmotorokról, bányászati hajtásokról vagy szoftveres megoldásokról, az innováció és a biztos kapcsolatok biztosítják a fejlődést.

Innovatív energiamenedzsment

A folyamatos fejlődés egyik fő célja, hogy a vasúthálózatok üzemeltetői minél hatékonyabban működjenek. Ennek egy eszköze a nemrég bemutatott, tisztán elektromos, akkumulátoros mozdony, amely dízelmotoros társaival egy szerelvényben az üzemanyagtakarékosságot hivatott javítani. Az elektromos mozdony akkumulátorai – az elektromos autók visszatáplálásához hasonlóan – fékezéskor töltődnek, az eltárolt energia pedig később hasznosítható.

Az innovációs törekvések része megtalálni a módját, miként tud a közúti szállítmányozásban megjelenő hidrogén üzemanyagcellás hajtás beépülni a vasúti környezetbe. Gebhardt szerint a Wabtec számára rendkívül izgalmas, hogy a különböző energiamenedzselő rendszerek kipróbálásán van a hangsúly, az erőátviteli komponensek nem változnak. A fejlesztés egy vezető vasúti társasággal és Kalifornia állam együttműködésével folyik, a cél pedig az üzemanyag-fogyasztás 10 százalékos csökkentése.

Optimalizációs lehetőségek

A vasúti társaságok kiemelt célja, hogy azonos teljesítményadatok mellett több teher legyen elhúzható. Gebhardt elmondása szerint mozdonyoknál nem a nagyobb teljesítmény a legfontosabb, hanem az erőátvitel hatékonysága, a vontatási képesség. Ennek javítása komoly innovációs törekvéseket igényel.

A mérnökök és üzemeltetők segítségére van az automatizáció – ilyen eszközök a vonatbefolyásoló rendszerek és az útvonal-optimalizálás. Cél továbbá a fékrendszer optimalizálása a teljes szerelvényeken.

A Wabtec jelen van a teher- és kikötői pályaudvarokon is – digitális megoldásokat fejleszt a gördülékeny működés érdekében, illetve a konténerek hatékonyabb kezelésére.

Az additív technológiák használata

Az innovatív megoldások kifejlesztését a legújabb technológiák minél jobb kiaknázása előzi meg. Így van ez a Wabtecnél is, ahol az additív módszerek egyre fontosabb szerephez jutnak a gyártási stratégiában.

Gebhardt szerint az additív gyártással a komplexitásnak nincs felára – többe kerülne egy tömör kockát előállítani, mint egy bonyolult, rácsos szerkezetet. A Wabtec által gyártott, összetett termékek, mint a hőcserélők készítésekor ez nagy előny.

Az additív gyártás segíti továbbá az üzemanyag-rendszerek fejlődését. Ha a hengerekbe kerülő üzemanyag levegővel való keveredése hatékonyabb lesz, akkor egyszerre javul a fogyasztás, csökken az emisszió és a részecske-kibocsátás.

Egy másik példa az apró előfuratok esete egyes Wabtec fékalkatrészekben. Hagyományos módszerekkel kialakításuk túl bonyolult lenne, ehelyett az additív gyártás során egyszerűen odanyomtathatók. Gebhardtnak tetszik, hogy ez a megoldás megszüntette azokat a mérnöki kötöttségeket, amelyek a korábbi megmunkálási technikák határai nyomán keletkeztek.

A vezetők szerepe

Gebhardt izgalmasnak tartja műszaki igazgatói posztját, amely széleskörű rálátást követel meg számos területen. A Wabtecnél értenie kell mechanikai és elektromos rendszerekhez, szoftveres analízisekhez, illetve azt is, hogy mindez miképp áll össze egy rendszerré. Feladata továbbá, hogy nyisson az ipart megváltoztatni képes, új technológiák felé, mint például az additív gyártás, a mesterséges intelligencia, gépi tanulás. Ezek mellett a társterületekkel is érdemes foglalkozni, melyek a Wabtec esetében a közúti áruszállítás, a hajózási, valamint az egyes kereskedelmi hálózatok ellátói, akik gyökeresen átalakíthatják a szállítmányozási szektort.

Gebhardt szerint munkájának fontos eleme, hogy a megfelelő eszközökkel, képzésekkel és innovációs törekvéssel könnyítse a mérnökök munkáját, majd az így kialakított rendszert becsületesen, befogadó és sokszínű szellemiséggel vezesse — áll az IndustryWeek cikkében.

Kiemelt Partnereink