Trend A munkagépgyártásban is innovál a Bosch

A munkagépgyártásban is innovál a Bosch

autopro.hu/M.M. | 2023.08.19 12:21

A munkagépgyártásban is innovál a Bosch

Fotó: Bosch Media Service

Bányagépekhez készült segédrendszerek, amelyek nem csak a biztonságot, de a munka hatékonyságát is növelik, valamint a Peak Evolution expedíciós járműve, amelyhez a Bosch adta az elektromos motorokat és az invertert is – ez az a két dolog, amelyről az érdeklődők bármit megtudhatnak a német vállalat standjánál a Németországban augusztus 23-26. között megtartott steinexpo építőanyag-ipari kiállításon.

Hirdetés

Rengeteg veszélyt rejt magában a bányászati berendezésekkel való munka. A balesetek leggyakoribb oka a kotrógépek és teherautók egymással, illetve emberekkel és akadályokkal történő ütközése. Ahhoz, hogy a lehető legbiztonságosabban történjen a munkavégzés, a gépek vezetőinek mindig tisztában kell lenniük a járművük teljes környezetével – ez hosszú távon folyamatos stresszel, és fizikai megterheléssel jár.

Az olyan elektromos rendszerek, mint amelyet a Bosch Engineering mérnökei hoztak létre, könnyebbé teszik a feladatot. Felismerik, hogyha emberek vagy akadályok vannak a munkagép körül, és azok pontos helyét a jármű vezetőjének tudtára adják, biztosítva a gép holttereit. „Segítőrendszereink tehát alapvetően hozzájárulnak a bányászat biztonságának javításához, megkönnyítik a gépkezelők munkáját és növelik a munka hatékonyságát” – magyarázta Philipp Kurek, aki a Bosch Engineering GmbH nem közúti járművekkel kapcsolatos megoldásaiért felel.

Teljesen moduláris rendszer

A Bosch Engineering egy olyan testre szabható és moduláris rendszert hozott létre, amely érzékelőkkel és kiterjedt támogatási funkciókkal rendelkezik, alkalmazkodva a bányászati alkalmazás igényeihez. Az érzékelőkoncepció számos ultrahangos és radarrendszert, valamint egy kamerarendszert foglal magában, amelyek rugalmasan konfigurálhatók, így azok az adott alkalmazás követelményeihez szabhatóak. A Bosch Engineering a személygépkocsik területén szerzett szakértelmére és bevált megoldásaira támaszkodik, és ezeket a technológiákat kifejezetten a nem közúti közlekedésben való felhasználásra adaptálja.

A rendszerek a magas szintű biztonságot a rendkívüli robusztussággal egyesítik, még a legkönyörtelenebb üzemi körülmények között is. A támogatási funkciók működése érdekében a német cég fejlesztése összefonódik a jármű elektronikájával, emiatt a Bosch Engineering nem utólagos felszerelésre szánja azt. Kivétel ez alól a kamera, amelyet külön is lehet kapni, egyben a kábelekkel, a kijelzővel és a kamera tartójával.

A modern asszisztens funkciók általában arra szolgálnak, hogy figyelmeztessék a vezetőt a veszélyekre, a Bosch Engineering rendszere azonban egy lépéssel tovább megy. Ha akadályokat észlel a jármű útjában, a rendszer leállásra utasíthatja a járművezérlést, és veszélyes helyzetekben leállítja a gépeket.

A jövőn dolgozik a Bosch

A Bosch Engineering már ma is dolgozik a jövő automatizált és összekapcsolt bányászati gépein, amelyek teljesen automatikusan, a gépkezelő kézi beavatkozása nélkül végzik a munkájukat. A második generációs, nem közúti járművekhez készült robotikus vezérlőjük magas szinten irányítja a munkagép hardverét a részleges vagy teljes automatizáció megvalósulásának érdekében. A rendszer magas számítási és adattárolási kapacitást biztosít. A szabványos felületeknek hála gyorsan és egyszerűen integrálható a jármű elektronikájába.

A bányászati gépek másik megatrendje az alternatív hajtásláncok elterjedése. A Bosch Engineering elektromos hajtásokat kínál a különféle nem közúti alkalmazásokhoz. „Az elektromos hajtásrendszer minden alkatrésze nagyon magas jövedelmezőséget, robusztusságot és tartósságot kínál, mivel azokon a kipróbált és bevált technológiákon alapulnak, amelyeket a Bosch évek óta sikeresen alkalmaz a haszongépjármű-szektorban és más kereskedelmi alkalmazásokban, például az építőipari gépeknél” – mondta Kurek.

Világrekordot dönthetnek

A svájci Peak Evolution expedícios csapat is a Bosch elektromos komponenseit használja a világrekord kísérletükhöz. A csapat a chilei Ojos del Salado vulkán 6893 méter magasan fekvő csúcsára tervez feljutni egy teljesen elektromos járművel. „A nagy finálé 2023 decemberében lesz, lassan több napon keresztül fogunk felfelé haladni. Ez a járművek új magassági világrekordja lenne – a rekord jelenleg 6694 méter” – mondta Patrik Koller, a TERREN Electric Drive Systems és a Peak Evolution társalapítója. Többek között két 400 voltos elektromos motort, és az ahhoz szükséges invertert biztosítja a Bosch az expedíciós járműhöz. A Bosch Engineering szakértői emellett támogatják a svájci csapatot a hajtás járműbe való integrálásával és a rendszernek a magaslati expedíció speciális működési feltételeihez történő adaptálásával.

A Peak Evolution csapata háttérben az expedíciós járművel

A Peak Evolution csapata háttérben az expedíciós járművel

A Bosch termékeivel 1898 óta van jelen Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft.-ből mára jelentős cégcsoport lett. Hazánkban a Bosch Csoport nyolc önálló vállalat szoros stratégiai együttműködéseként Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink