Trend A GKN segítette győzelemhez az Audit

A GKN segítette győzelemhez az Audit

Biró Csongor | 2014.06.20 15:22

A GKN segítette győzelemhez az Audit

A GKN lendkerekes technológiája segítette győzelemre az Audi R18 e-tron quattro versenyautót a 24 órás Le Mans-i viadalon.

Hirdetés

A mérnöki szolgáltatásokat nyújtó világcég innovatív elektromos lendkereke adja az R18 e-tron quattro hibrid rendszerének a szívét. A vállalat hajtáslánc üzletága által fejlesztett technológiát (valójában megvásárolt technológiát: hisz dollármilliókat adott a GKN a Forma-1-es Williams istálló által létrehozott lendkerekes fejlesztő cégért) a GKN és az Audi szakemberei közösen építették be a versenyautóba. Legnagyobb erénye, hogy megbízhatóan teljesített a különleges, embert és technikát próbára tévő hosszú távú futamon. Nagy hatékonysággal tette lehetővé az energia átvitelét az energiatárolóba és vissza a legmostohább körülmények között is. A rendszer 170 kilowatt teljesítményt ad le, a rotor legnagyobb forgási sebessége percenként 40 ezer fordulat. A GKN hasonló szerkezeteket tesztel londoni városi buszokon, ahol 20 százalékos megtakarítást értek el a kísérletek során.

A Williams istálló lendkerekes KERS-ét vette meg a GKN

Az elektromos lendkerékkel szerelt Audi R18 e-tron quattro történelmet írt 2012 júniusában, amikor első hibridautóként megnyerte a 24 órás futamot, ugyanezt ismételte meg 2013-ban és 2014-ben.

Ismét Audi győzött Le Mans-ban

Hogyan működik az elektromos lendkerék?
A lendkerekes energiatároló masszív fém- vagy könnyített szénszálas ötvözetekből készült hengerblokk, amit feltöltéskor forgásba hoznak. A feltöltött rendszerben percenként 40-60 ezer fordulattal forognak a hengerek egy titánrúd körül (a Forma-1-es autók KERS rendszerében akár 160 ezret is). A mágneses csapágy gyakorlatilag teljesen kiküszöböli a súrlódást, miközben a forgó tömeges szögsebessége alig csökken. Egy dinamóval szükség szerint csapolható meg a lendkerék energiája, és alakítható át elektromos energiává. Ilyen kereket évek óta használnak az erőművekben. A lendkerék nagyon jó hatásfokú energiaraktár, a bevitt mennyiség 90-95 százalékát képes visszaadni. A fő gond vele az, hogy nem forog elég sokáig. A lendkerékben eltárolható energiamennyiség a kerék sugarától, tömegétől és fordulatszámától függ, minél kisebb és könnyebb a szerkezet, annál jobban meg kell forgatni. A Volvo is dolgozik egy lendkerekes megoldáson, náluk egy húszcentis átmérőjű szénszálas műanyag a forgó tárcsa, alacsony ellenállású csapágyakon forog elektromos szivattyúval fenntartott állandó értéken tartott vákuumban.

A Volvo megoldása

Kiemelt Partnereink