Trend Vezeték nélküli frissítést és új infotainment rendszert hoz a Ford

Vezeték nélküli frissítést és új infotainment rendszert hoz a Ford

autopro.hu/V.M. | 2019.12.02 04:30

Vezeték nélküli frissítést és új infotainment rendszert hoz a Ford

Az idei év végétől az amerikai autógyártó minden típusába beépítik az adatközlést támogató, cellás technológián alapuló modemeket. A megoldásnak a 2020-tól érkező új generációs modellekben fogják leginkább hasznát venni a vezeték nélküli frissítés és az új, SYNC 4 infotainment rendszeren keresztül.

A Model S 2012-es piacra dobásával a Tesla elsőként tette lehetővé a jármű összes elektronikus funkciójának vezeték nélküli frissítését (OTA: over-the-air). Akik más márkák autóit használják, azoknak továbbra is a műhelyek dolgozóira kell hagyatkozniuk. Legalábbis 2020-ig! Jövő évtől a Volkswagen ID.3, a Cadillac CT4 és 5, valamint a Chevrolet Corvette képes lesz már a vezeték nélküli frissítésre, csakúgy, mint a Ford új padlólemezeire épülő modelljei, beleértve a hamarosan bemutatandó elektromos SUV-ját is.

Naprakész alkalmazások biztonságosan

John Vangelov, a Ford modem és összekapcsolt járműplatform részlegének menedzsere úgy fogalmazott: „A piacvezetők között leszünk a jármű teljeskörű, szinte minden egységére kiterjedő frissítéseinek nyújtásában, beleértve a belsőégésű motorral hajtott járműveket is.”

Egyes frissítések telepítése a háttérben, észrevétlenül megy végbe, míg a többihez újraindítás szükséges. A Ford ígérete szerint az utóbbiak telepítése se fog két percnél több időt igényelni. Az OTA rendszer szoftverhibák javítására, funkciók fejlesztésére és a visszahívásokról való értesítésre használható. Bár a vállalat ezen tervei nem ismertek, a megoldás fizetős funkciók utólagos hozzáadásra csakugyan alkalmas. Mivel az OTA szükségessé tett néhány átfogó módosítást az elektromos részegységekben, a jelenleg kínált modelleknél még évek kérdése az implementálás.

A vezeték nélküli frissítés maga után vonja a kibertér biztonsági kockázatait is. A modem és összekapcsolt járműplatform részleg igazgatója, Don Butler elmondta: „Az adatforgalmi csatorna védelem és titkosítás alatt áll. Maga az adatcsomag is védelemmel és hitelesítéssel ellátott, valamint titkosított. Emellett a járműben is találhatóak ellenőrzést lehetővé tevő eszközök, így biztosak lehetünk abban, hogy amit elküldtünk, célba ért, valamint a megfelelő szoftver a megfelelő modul és konfiguráció számára lett továbbítva”.

Érkezik a SYNC 4

A következő év másik újdonsága a Ford saját, SYNC nevet viselő infotainment rendszerének negyedik generációja. Ellentétben a GM-mel, a Volvoval, valamint más gyártókkal, a Ford továbbra sem az Android Automotive programot, hanem a SYNC 3 alatt már bizonyított QNX operációs rendszert használja.
Bár új alkalmazások letöltésére a Google Playből már nem lesz lehetőség, a SYNC 4 rendszerben támogatott lesz az Apple CarPlay és az Android Auto szoftvere, továbbá az Applink is. A CarPlay és az Android Auto vezeték nélküli változata szintén támogatott lesz, így a párosítást követően nincs szükség a telefon vezetékes csatlakoztatására. Mindezen felül a vásárlóknak nem kell többé a telefonok képét tükröző alkalmazások és az Applink között választaniuk, ugyanis azok egyidejűleg is futtathatóak lesznek. A mérnökök átdolgozták a felhasználói felületet, aminek már egy hangfelismerésre, valamint gépi tanulásra képes asszisztens is a része.

Három változatban is elérhető lesz

Az alapverzió nyolc colos érintőképernyővel, az előző generációéhoz hasonló felhasználói felülettel és hangfelismeréssel érkezik. A középső szinthez egy tizenkettő colos érintőképernyő tartozik, amin egyszerre két alkalmazás eltérő méretű képe is megjeleníthető. A hangerő és rádió szabályzását mechanikus kapcsolókkal végezhetjük. A csúcsváltozat tizenöt colos kijelzőjének alján pedig a szellőzés, fűtés, illetve hangerőszabályzás gombjait találjuk, míg felül az aktuálisan használt funkciók képeit.

Fejlett hangfelismerés

Az új hangfelismerő rendszer két részből áll: az egyik tartalékként szolgál, és az infotainment rendszer „beépített” része, míg a másik felhőalapú. Megfelelő internetkapcsolat esetén a felhőt használja, hasonlóan az Apple Siri, a Google Assistant do alkalmazásokhoz vagy az Amazon Alexához. A fejlesztők célja, hogy a felhasználónak ne kelljen parancsszókat fejben tartania, helyette csak azt mondja, amire szüksége van. Mint más hangalapú asszisztens-alkalmazások, a SYNC 4 is rendelkezni fog egy ébresztő kifejezéssel, mint például az „OK Ford”, derül ki a Forbes cikkéből. Többek között ennek kikapcsolására is lehetőségünk lesz, amennyiben azt szeretnénk, hogy a program csak a hang gomb lenyomásakor figyeljen az elhangzottakra.

Nyitókép: owner.ford.com

Kiemelt Partnereink