Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ismét a legvonzóbb magyar munkahelyek között a Mercedes
2024.04.26 13:19Hatékonyabb invertereken dolgozik a Fraunhofer
2024.04.26 12:20Ezer kilométer egy töltéssel? Ezt ígéri a CATL
2024.04.26 10:22Három üzeme is leállt a Stellantisnak
2024.04.26 09:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Szuperacél adhat szárnyakat a járműiparnak
A Nippon Steel & Sumitomo Metal terméke nem csupán harmadával könnyebb a piacon forgalomban lévő acélnál, de negyedével erősebb is.
A járműipar kritikus kihívásai között a munkaerő megtartása, pótlása, bővítése mellett előkelő helyen szerepel a káros anyagok kibocsátása is, annak kapcsolódó részterületeivel együtt. A Volkswagen dízelbotránya - amelyre azóta egyre több gyártó ügye kezd rímelni, elég csak a Mitsubishi, Suzuki, PSA hasonló maszatolásaira gondolni - igazolja, hogy a főszereplők olyan óriási fejlesztési lépéskényszerben vannak, ami miatt még a csalástól sem riadnak vissza egyes cégek.
Pedig létezik alternatíva, ilyen lehet akár az üzemanyagok, a hajtástechnológiák fejlesztése, de a járművek súlycsökkentése, a szerkezetet alkotó anyagok korszerűsítése ugyancsak járható út. Ennek köszönhetően felértékelődött az iparágban az alumínium szerepe, megjelentek kompozit, műanyag megoldások is, ám a fő alapanyagnak még mindig az acél számít.
A japán fejlesztők épp ezen a téren erősítenek, egyben könnyítenek is: a kifejezetten a járműipari célokra előállított acéltermékük 20-30 százalékkal könnyebb a hagyományosnak nevezhető acéllemeznél, miközben 25 százalékkal erősebb is a konkurenciánál.
Az ígéretes alapanyag nem holnap fog az ipar rendelkezésére állni, ugyanis számos ellenőrző tesztet kívánnak elvégezni a fejlesztők. A hírek szerint 2020-tól kerülhet használatba a "szuperacél", amely akár karoszériaelemek, akár a jármű vázszerkezete, valamint kisebb alkatrészek előállítására is alkalmas lehet.
Az eredményt nem varázslattal érték el a japán szakemberek, hanem a hőkezelési eljárás módosításával és speciális adalékok ötvözésével. Az anyag kimagasló szilárdsági mutatókkal bír, a bekerülési ára eközben kedvezőnek tűnik. Noha nehezebb az alumíniumnál és a szénszálas kompozitnál, a kapcsolódó költségek az alumíniumhoz viszonyítva csupán harmad-, a kompozitokhoz mérve huszadannyiba kerülnek.