Trend F 015: leleplezték a Mercedes KITT-jét

F 015: leleplezték a Mercedes KITT-jét

Gégény István | 2015.01.06 13:12

F 015: leleplezték a Mercedes KITT-jét

Dieter Zetsche a CES nyitóelőadásában nagyon meg akarta mutatni, mit hoz a jövő a mobilitásban. Egy kicsit sikerült neki, de volna még min csiszolni.

A szórakoztatás speciális szakma, adottak a saját szabályai. Ez nem zárja ki, hogy egy autóipari konszern vezetője káprázatos színpadi teljesítményt nyújtson, ám a Mercedes-Benz vezére január 5-én igazolta, hogy nem lehet a tehetséget tanulással, alapos felkészítéssel pótolni.

Dieter Zetsche és az F 015 a CES nagyszínpadán

A német gyártó ugyanis úgy döntött, hogy amolyan stand-up stílusban villantja fel a jövőt fürkésző „kütyüfesztiválon”, merre halad szerintük a járműgyártás, merre érdemes fejleszteni, mit kíván a nép holnap, holnapután, amikor autóra, közlekedésre gondol. Hiába azonban a beszédbe jól illesztett poénok sora (például a CES-nek otthont adó Las Vegas olyan, mint egy folyamatos Oktoberfest), hiába a látványos dramaturgiai elemek, az egész prezentáció folyamán szintre sorról sorra lehetett látni szemeink előtt a show forgatókönyvét. Egy friss hír szerint Robbie Williams, a népszerű énekes lett a Volkswagen új marketing vezetője – talán okulnak belőle a versenytársak is.

Itt nézhető meg a teljes előadás, angol nyelven

Nem azért kezdtük ilyen gondolatokkal a beszámolót, mert épp kritikus kedvünkben talált az előadás videófelvétele, hanem mert maga a fő üzenet épp arról szólt – szerintünk jogosan –, hogy az élményé lesz a főszerep a jövő közlekedésében. Még egyet facsarva a keserédes hatásfaktoron: öröm volt látni, ahogy Dieter Zetsche és egy robot közvetlenül kommunikál a színpadon, csak épp nem a robot vált humánussá, hanem az ember „gondolatvezérlése” és egész megjelenése tűnt robotikusnak.

Ami a tartalmi elemeket illeti: a Mercedes-Benz egyébként koncepcionálisan jól felépített előadása arra helyezte a hangsúlyt, hogy egyre többen költöznek a városokba, vagy azok környékére, így növekszik az urbánus közlekedők tömege, ami új megoldásokat kíván a fejlesztőktől. Míg egyes vélemények szerint az autók kiszorulnak a zsúfolt utakról, Dieter Zetsche csapata épp ellenkezőleg látja: szerintük felértékelődik a négykerekűek szerepe, csak nem „autóként”, hanem „mobil otthonként” számít rájuk majd a jövő utazóközönsége. Hely, idő, kényelem – ebben a hármasban látja azokat az előnyöket a német konszern, amelyeket a jövő autójának meg kell tudnia jeleníteni.

Robotszem figyeli a robotautót - jó poén, de sokkal többet ki lehetett volna hozni belőle

Knight Rider szellemét sem véletlenül idéztük a címben, hiszen a briteket idéző humor bonbonokat is felvillantó német elnök szerint 30 éve, amikor belekezdtek az önvezérlő autó fejlesztésébe, még sokan azt gondolták, hogy egyetlen ilyen autó létezhet csak a Földön, s azt David Hasselhoff vezeti. 2015 első napjaiban ugyanakkor már egy olyan jármű gurult a színpadra, amelyet senki nem vezetett: az F 015 fantázianevű koncepcióautóba csomagolta a Mercedes-Benz mindazt, amit a jövő mobilitásáról elképzel.

Így működik a német KITT

Ez az autó, ha megengedjük neki, magát vezeti, de a négy ülésen helyet foglaló utasok bármelyike válhat sofőrré – ha úgy tetszik, a jármű navigálójává. A külsőt illetően nem csupán parasztvakítás a tengernyi LED, amelyek többsége az első és hátsó traktuson kapott helyet. Az F 015 ugyanis a környezetével a radarok, kamerák és egyéb szenzorok mellett vizuálisan is kommunikál. Ha például kéken világít a hűtőrács környéke, ez eleve jelzi, hogy épp nem ember irányítja az autót. A jármű észleli és leköveti az előtte elhaladó személyek, akár tárgyak mozgását, sőt, ha épp arra van szükség, zebrát vetít maga elé, jelezvén a járókelőnek, hogy figyel és „vigyáz” rá. A hátsó LED-falon megjelenő QR-kód inkább „villantás”, semmint praktikum, de nem akarjuk túladagolni a kritikát.

Táncolni nem nagyon lehet benne, sok más funkcióra viszont igen alkalmas a beltér

Odabent az ígért luxus fogad: tágas, világos tér, forgó, csúszkáló kagylóülések. Ha akarom, tárgyaló, vagy játszótér, netán moziterem, persze az ajtóba épített extra nagy méretű kijelzők sem hiányozhatnak. Az autó beszélni is tud, de a filmbéli KIT ellenében a szigorú, kimért öregúr zengő baritonját lágy női hangra cserélték. Jár a plusz pont, bár ha 50 autó kezdene majd el csevegni egyszerre egymás közelében, nem kis káoszt vizionálunk.

Az F 015 nem hozott hatalmas újdonságot, inkább arra utal, hogy a Mercedesnél úgy akartak egyedit mutatni, hogy közben nem akartak irreálisan nagyot ugrani. Dieter Zetsche nem is titkolta, amit mind tudunk – bőven vannak még nyitott kérdések. Lesz-e valódi piaca az ilyen önjáró autóknak? Ki viseli egy baleset esetén a felelősséget? Ha például egy nagypapa és egy anyuka élete között kell dönteni, mit lépjen a gép?

Mégiscsak elismeréssel zárjuk az összefoglalót, hiszen az előadó abba az életképes koncepcióba helyezte a jelen és a közeljövő járműipari vívmányait, amelyre talán sokan vártak már. Szerinte ugyanis az elektromos hajtásnak elsősorban az autómegosztás (car sharing) terén lehet létjogosultsága, az pedig urbánus viszonyok között kaphat igazán teret, s ugyanitt jön be a képbe az önvezérelt jármű is. Ezeket a fejlesztéseket tehát nem önmagukban, hanem egy nagy közös fejlesztési csomag részeként érdemes értelmezni. Nem kell jósnak lenni, hogy belássuk: a járműfejlesztés egyre inkább alárendelődik a közlekedésfejlesztésnek.

A Mercedes-Benz is erre igyekezett utalni, egyben vonatkozó jó példát mutatni. A színpadi teljesítményen viszont van még mit csiszolni – avagy tényleg érdemes keresni egy olyan személyt, aki úgy tudja közvetíteni az üzenetet, hogy a befogadók azt kapják, amit a feladó ténylegesen ki akar fejezni.

Kiemelt Partnereink