Trend Az új Audiban a fény is okos

Az új Audiban a fény is okos

autopro.hu | 2014.06.21 14:35

Az új Audiban a fény is okos

Az Audi R8 LMX az első olyan korlátozott darabszámban készülő autó, amelyet lézeres távolsági fényszóróval szereltek fel. A modell már rendelhető és még idén nyáron megjelenik az utcákon.

Hirdetés

A márka mérnökei szorosan együttműködnek a versenysportban tevékenykedő kollégáikkal a világítástechnika fejlesztésének területén. Például a LED technikájú és a lézeres távolsági fényszóró kombinációját az új R18 e-tron quattro használta először a Le Mans-i 24 órás versenyen. A vállalat ezzel folytatja a hagyományt: a versenyt használják a sorozatgyártásra szánt új technika tesztelésére.

Az új lézeres távolsági fényszórókba lámpatestenként egy lézermodult építenek, ami fénykúpot generálva megkétszerezi a LED fényszórók hatótávolságát. Minden modul négy darab nagyteljesítményű lézerdiódát tartalmaz, amelyek átmérője mindössze 300 mikrométer. Ezek 450 nanométer hullámhosszúságú kék lézersugarat hoznak létra, amit az úgynevezett foszfor-átalakító változtat a közlekedéshez alkalmas fehér fényre, amelynek színhőmérséklete 5500 Kelvin. Ez ideális az emberi szem számára, segít megelőzni a fáradtságot és könnyebben felismerni a kontrasztokat. A lézer 60 km/h felett lép működésbe, kiegészítve az R8 LMX LED fényszóróit és nagyban növelve a látótávolságot, illetve a biztonságot. Továbbá egy intelligens kameraalapú érzékelő-rendszer figyeli a többi közlekedőt, s ha szemből érkező autókat észlel, azonnal módosítja a fénysugarat, így nem vakítja el azok sofőrjeit.

2008-ban a sorozatgyártású autók között az Audi R8 a világon elsőként alkalmazott kizárólag LED technikájú fényszórókat, ezt követték 2012-ben a dinamikus irányjelzők. A frissített A8-ban pedig a mátrix-LED fényszórók debütáltak 2013-ban. Az R8 LMX modell lézerfényt alkalmaz a távolsági fényszóróban, nagymértékben növelve a hatótávját.

Magas fordulatszámú, középre szerelt motorja, kettős keresztlengőkaros felfüggesztései, ASF (Audi Space Frame) alumínium karosszériája szorosan kapcsolódnak a versenyzés világához. Az Audi R8 LMX kupé kivitelben kapható és csupán 99 darab készül belőle. Az 5,2 literes V10-es motor 419 kW (570 LE) teljesítménye és 540 Nm nyomatéka mindössze 3,4 másodperc alatt gyorsítja az autót 0-100 km/h sebességre. Legnagyobb sebessége 320 km/h. Az erőt a kompakt, hétfokozatú S tronic automata sebességváltó továbbítja a quattro állandó összkerékhajtáson keresztül a kerekek felé. A 19 hüvelykes kerekek szénszálas kerámia féktárcsákat takarnak, amelyek átmérője elöl 380 milliméter. Pirosra eloxált féknyergek csillognak az exkluzív formájú keréktárcsák mögött. Az R8 LMX elöl 235/35 R 19, hátul pedig 305/30 R 19 méretű gumiabroncsokat visel.

Kiemelt Partnereink