Trend App kapcsolja össze a brit közlekedést – interjú a projektmenedzserrel

App kapcsolja össze a brit közlekedést – interjú a projektmenedzserrel

Uzoni Ábel | 2018.04.10 08:38

App kapcsolja össze a brit közlekedést – interjú a projektmenedzserrel

Komplikált, nehezen megtalálható menetrendek, körülményesen kiszámolható menetdíjak, eldugott kedvezmények. Sokszor csak foglalás után jövünk rá, hogy más, ráadásul olcsóbb közlekedési eszköz is rendelkezésre állt volna úti célunk eléréséhez, de nem is tudtunk róla. Mindenki előtt ismerős az utazástervezés megannyi nyűgje. A különböző közlekedési szolgáltatók közötti átjárás lehetőségét adja a NaviGoGo, amely busz- és vasúttársaságok közül választja ki a nekünk leginkább megfelelő közlekedési formát, de bekapcsolja a közbringarendszert, a taxit, a közösségi autózást is. Britek fejlesztik a rendszert, a projekt még csak nagyon kezdeti fázisban jár, de ígéretes jövő áll előtte. Egyelőre csak az Edinburgh-tól északra lévő Fife megyében elérhető a pilot üzemmódban működő szolgáltatás. A Think Bdpst konferencián a NaviGoGo projektmenedzserével, David Smith-szel beszéltünk.

– Mi volt az az ötlet, motiváció, ami után azt mondták, hogy meg kell alkotni egy ilyen applikációt?
– A NaviGoGót fejlesztő ESP Group közlekedési területen dolgozik. Létrehoztunk egy 13-25 éves fiatalokból álló csoportot, és azt mondtuk nekik, hogy segítsenek olyan alkalmazást építeni, amellyel könnyebb megtervezni az utazásaikat. Mert elsősorban a sokat közlekedő fiataloknak szánjuk az alkalmazást.

– Az alkalmazás végül is visszamegy a közlekedés legalapvetőbb kérdéséhez, ahhoz, hogy hogyan lehet legegyszerűbben A-ból B-be jutni.
– Igen. A helyzet az, hogy a közlekedési szolgáltatók a lehető legszétszórtabb módon vannak jelen Nagy-Britanniában, és a felhasználó nyilván nem is tudhat minden viszonylatról, lehetőségről.

– Gondolom, időt lehet megtakarítani, ha nem kell minden szolgáltatót végigböngészni.
– Igen, mi a lehető legtöbbet ki akarjuk hozni a közlekedésből. Ráadásul épp a 13-25 év közötti fiatalok a legjobb célcsoport arra, hogy távol tartsuk őket a személyautó-használattól és a tömegközlekedés felé tereljük őket. Az autómegosztókat a NaviGoGo ellenben támogatja, mert az közösségi műfaj. Azt szeretnénk, hogy a fiatalok minden mobilitási igényét ki tudja elégíteni a NaviGoGo.

– Az alkalmazás minden közlekedési formát támogat?
– Igen, de platformsemleges módon, tehát semelyik közlekedési formát vagy társaságot nem részesítjük előnyben. A felhasználók az egyes utazási módozatokat értékelhetik és kommentálhatják is. A NaviGoGo közössége tehát a kommentekből értesülhet arról, hogy például a három glasgowi busztársaság közül melyiket tartják a felhasználók a legjobbnak.

– Mikor jutnak el oda, hogy nemcsak egy megyére kiterjedő pilot üzemmód létezik, hanem meghódítják egész Nagy-Britanniát?
– Egyelőre Dundee-ban és környékén folyik a pilot. Nemcsak a városközpontra fókuszálunk, hanem a környékre is, mert így teljes egy közlekedési infrastruktúra, így tudjuk megérteni, hogy milyen utazások történnek, mik az igények. De minden városban, ahol el szeretnénk indulni, először a közlekedési szolgáltatókkal kell leszerződni. Nagy-Britanniában a közlekedési piac meglehetősen nyitott, diverzifikált, sok szereplő működik.

– Lehetséges országossá válni egy ilyen applikációval?
– Nem könnyű, de lehet. De nem hiszem, hogy olyan elterjedést kell elképzelni, hogy kiépül mindenhol, és egyszer csak elindul. Lesznek régiók, ahol egyszerűen működni fog, és lesznek olyanok, ahol nem.

– Hogy működik a fizetés?
– Több verzió is felmerült. Az egyikben utazásokat vehetett volna a felhasználó, amelyeket az utazás megkezdésekor bevált. De ez nem volt népszerű a megkérdezett fiatalok körében. A másik verzióban minden egyes szolgáltatónak meg kellett volna adni a bankszámlaszámunkat, ez sem volt járható. A harmadik lett a megoldás, ez pedig az, hogy egy bizonyos összeget fel kell tölteni a NaviGoGo-számlánkra, a szolgáltatók felé innen fizetjük ki a pénzt.

– Hogyhogy nem jutott eszébe eddig semelyik nagy multinacionális szolgáltatónak, mondjuk a szigetországban is jelen lévő Arrivának, hogy jelentősebb befektetéssel ilyen szolgáltatást indítson?
– Nem vagyok benne biztos, hogy nincs ilyen, de valószínűleg azért nem, mert a közlekedési piac, mint említettem, nagyon széttöredezett, sokszereplős. Hogy például a Google meg fogja-e ezt csinálni, arra azt mondom, ez az egész nem elég nagy falat nekik.

– De lehet, hogy a Google attól még fel fogja vásárolni egy nap a NaviGoGót.
– Lehetséges, de most a megvalósításra összpontosítunk valós felhasználókkal, emberekkel, akik saját maguk részére alakítják ki a platform dizájnját. Ettől függetlenül több opciót vizsgálunk arra nézve, hogy hogy tudunk országos, nagybani szolgáltatóvá válni. Az egyik lehetőség az úgynevezett white label fejlesztése, ahol a platformot mi adjuk, de a licencünket megvásárló cég a saját brandjét alakítja ki majd rajta. Az ESP Group más mobilitási projekten is dolgozik, például CarFreedom néven az érintettek bevonásával komplex programot dolgozott ki a jogosítványukat meg nem újító 60 év feletti britek mobilitására is. Másik projektjük a demenciával küzdő emberek mobilitással kapcsolatos igényeik közvetítése a közlekedési szolgáltatók irányába.

Kiemelt Partnereink