Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Az EU az együttműködés hiányával vádolja a kínai gyártókat
2024.05.03 17:17A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Újabb világrekordot állítana fel a SZEnergy Team
A Széchenyi István Egyetem elektromos versenyautót építő csapata, a SZEnergy Team idén másodszorra állított fel energiahatékonysági világrekordot. A mérnökhallgatók célja, hogy jövőre harmadszorra is világcsúcs eredményt érjenek el, ennek érdekében pedig számos módon fejlesztenék tovább az évek óta megbízhatóan szolgáló járművüket. A győri csapat idei évéről és terveiről kérdeztük Krecz Dávid csapatvezetőt.
- Az idei Shell Eco-marathonon városi kisautó kategóriában első helyet értetek el, egyúttal megdöntöttétek a tavaly saját magatok által felállított energiahatékonysági világrekordot. Milyen célkitűzéssel indultok neki a 2024-es versenynek?
- Valóban az idei győzelem minden várakozásunkat felülmúlta, hiszen a tavalyi rekordunkat is megdöntöttük, ráadásul egy nehezebb pályán. Fő célunk a 2024-es versenyen természetesen a cím megvédése lesz. További céljaink közé tartozik a világrekord eredmény tovább javítása, illetve a 300 kilométer/kilowattórás fogyasztási érték átlépése, ami már tényleg álomszerű lenne.
- A Shell Eco-marathon önvezető kategóriájában szintén tiétek lett az aranyérem. Minek tulajdonítjátok az eredményt, amivel neves egyetemek csapatait sikerült magatok mögé utasítanotok?
- Mindennek az alapja egy jól működő és megbízható jármű. Tudni kell, hogy az energiahatékony és autonóm versenyszámon ugyanazzal a járművel indulunk, utóbbi versenyszámra csupán ellátjuk szenzorral és néhány segédberendezéssel az autót, hogy képes legyen az önvezetésre. Az is a siker egyik kulcsa, hogy hardveresen a megfelelő eszközöket a megfelelő helyen elhelyezve alkalmazzuk, illetve nagyon fontos a szoftveres rész is, amit az autonóm részleg tagjai a rengeteg munkaórának köszönhetően szinte tökéletesre fejlesztettek. Azonban az előbb említett dolgok mit sem érnek, ha a rendszer nincs megfelelően letesztelve, így a rengeteg autonóm tesztet is a siker egyik alapjának tekintjük.
- Körvonalazódik már az, hogy milyen fejlesztéseket végeztek a jövő évi versenyre készülve? Milyen módokon látjátok megvalósíthatónak a jármű energiafogyasztásának további csökkentését?
- A verseny után a nyári szabadságokról visszatérve tartottunk egy gyűlést, ahol összegeztük az előző versenyszezont és kijelöltük a mostani szezon fejlesztési irányait. Ezek közé tartozik a gördülési ellenállás csökkentése más futómű beállításokkal és más csapágyak alkalmazásával. Gépészeti szempontból további nagy fejlesztés lesz az új hátsó futómű, illetve egy tengelykapcsoló integrálása a hajtásláncba. Elektronikai szempontból fejleszteni fogjuk a meghajtómotor vezérlőjét, illetve integrálunk egy kijelzőt a kormányba, amin az olyan legfontosabb paraméterek fognak szerepelni, amiket a pilótának le kell követnie a versenypályán. Autonóm szempontból már történt egy nagy fejlesztés az autonóm panel (ami a fő adatfeldolgozó egysége a járműnek) áttervezésével, illetve egy teszt segítségével megpróbáltuk a szoftvert még tovább tökéletesíteni.
- A SZEmission 2019-ben épült, azóta folyamatosan fejlesztés alatt áll, így képességeit újra és újra ki tudjátok tolni. Egyszer azonban minden konstrukció eléri a fejleszthetősége határát, ami szükségessé teszi a cserét. Előreláthatólag még hány szezonban szolgálhat titeket a SZEmission? Tervezés alatt áll már az utódmodell?
- Valóban, a jelenlegi versenyjárművünk egy régebbi konstrukció, azonban fontos azt kiemelni, hogy ez csak magára a karosszériára érvényes. Ezen kívül a jármű összes főegysége átesett már legalább egy revízión, vagy akár egy teljes cserén is. Azért ragaszkodunk ennyire, ehhez a karosszériához, mivel ez egy nagyon jól sikerült konstrukció. Nagyon jó légellenállási együtthatóval rendelkezik (0,136), illetve nagyon merev és strapabíró, kiváló alapja a járműnek. Egyetlen hátránya a tömege, amin egy új autó esetén tovább tudnánk faragni, viszont egy teljesen új versenyjármű elkészítése több mint egy évbe telik, így jövőre is a SZEmissionnel vágunk neki a versenynek. Utána tervben van egy új jármű megalkotása, azonban a mérnöki tervezési részét még nem kezdtük el. Egyelőre minden erőforrásunkkal arra koncentrálunk, hogy a jelenlegi konstrukció minél jobban szerepeljen a következő versenyen.
- A Széchenyi István Egyetemet fenntartó alapítvány tulajdonában van a ZalaZone járműipari tesztpálya. Mennyire és hogyan járul ez hozzá az önvezetés területén folyó fejlesztéseitekhez?
- A csapat minden megvalósított fejlesztést letesztel, mielőtt a versenyen alkalmazná, így bizonyosodva meg azok működőképességéről. Ezért a ZalaZone tesztpálya egy óriási segítség számunkra, sikerességünk egyik kulcsa. A fejlesztések kipróbálására gyakorlatilag tökéletes helyszín a zalaegerszegi tesztpálya, ahol nem csak az autonóm funkciókat teszteljük, hanem gépészeti és elektronikai teszteket, méréseket is végzünk. Továbbá óriási előny, hogy a tesztpályán versenyszimulációkat is tudunk végezni, így a lehető legjobban fel tudunk készülni az éles versenyre.
- A SZEnergy Team indulni készül az októberi Techtogether mérnökhallgatói versenyen. Milyen célokkal jelentek meg a megmérettetésen?
- Természetesen itt is, mint minden versenyen az a célunk, hogy a lehető legjobb teljesítményt kihozzuk a csapatból és a lehető legjobb helyezést érjük el. Továbbá fontos számunkra a Techtogethert megelőző tagtoborzási időszakban felvett újoncaink integrálása a csapatba, így közöttük is ki szoktunk osztani feladatokat. Néhány új csapattagot a helyszínre is magunkkal viszünk, annak érdekében, hogy minél hamarabb beilleszkedjenek és felvegyék a csapat ritmusát.
- A Shell Eco-marathonon, illetve a Techtogether versenyen kívül részt vettetek vagy részt fogtok venni az idén más versenyen is? Terveztek a jövőben az előbbieken kívül más megmérettetésen is indulni?
- Ezen a kettőn kívül nem szoktunk részt venni más klasszikus értelemben vett versenyen, mivel elég sok megkeresést kapunk kiállításokkal, partneri napokkal és egyéb eseményekkel kapcsolatban, amiken a csapat kiállítóként részt szokott venni. Szerencsére azt tapasztaljuk, hogy az emberek érdekesnek találják a csapatot, a versenyt és magát a versenyjárművet, ennek illetve az egyre jobb eredményeinknek köszönhetően egyre több ilyen eseményre kapunk meghívást, így a jövőben sem tervezünk más versenyeken részt venni.
Az október 17-én a budapesti Eiffel Műhelyházban megrendezésre kerülő TECHTOGETHER+ Járműipari konferencia mellett egy innovatív ipari technológiákra fókuszáló kiállítás, és a már komoly hagyományokkal rendelkező Techtogether mérnökhallgatói verseny is megszervezésre kerül.
Az egynapos rendezvényen párhuzamosan zajlanak a programok az eltérő közönségnek. Az autopro.hu és a MAGE közös járműipari konferenciájának a belépő díja: 60.000 Ft+áfa. Szerezze be jegyét most az alábbi linkre kattintva! A rendezvény keretében megtartott szakmai találkozó és mérnökhallgatói verseny díjmentesen látogatható, csupán előzetes regisztrációhoz kötött.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!