Techtogether Tovább tökéletesíti autóját a KEFO Motorsport

Tovább tökéletesíti autóját a KEFO Motorsport

Végh Martin | 2020.10.07 10:46

Tovább tökéletesíti autóját a KEFO Motorsport

Fotó: KEFO Motorsport

Az október 20. és 21. között megrendezésre kerülő Techtogether Automotive Hungary apropóján kerestük meg kérdéseinkkel a KEFO Motorsportot, a Neumann János Egyetem mérnökhallgatói csapatát. Az októberi eseményen is részt vevő csapat több területet is beazonosított, ahol az idei szezonra tervezett autójának koncepcióját továbbfejleszthetik, éppen ezért az elmúlt hónapokat versenyzés helyett inkább fejlesztésre fordították. Interjú Bálint Bence Andrással, a csapat kapitányával.

Hirdetés

Ha jól tudom a tavaszi Techtogethert leszámítva idén nem indultatok más megmérettetéseken, mivel azok elmaradtak. Hogyan használtátok ki a szabadabbá vált hónapokat?

Amikor szóba került, hogy az Egyetem be fogja zárni kapuit csapatunk is minden gyártási folyamatot megszüntetett, emellett elkezdtünk áttérni online napi meetingekre, hiszen ezt követelték meg a későbbi járványügyi intézkedések. A legnagyobb félelmünk az volt, ha rosszul kezeljük ezt az helyzetet, teljesen leállítjuk a gyártást, akkor a csoportok nagy eséllyel leállnak minden további tervezési folyamattal, lelassulnak az események, leengednek a tagok, viszont a versenytárs csapatok tudják tovább tesztelni és fejleszteni az autóikat. Így a legfontosabb, amit meg kellett oldanunk, hogy egyben maradjon a csapat, maradjanak célok, motiváció, illetve minél nagyobb előnyhez juthassunk a jelenlegi helyzetből. Átalakultak a határidők, és azt a lehető legjobban meg kellett terveznünk, hogy hogyan alakítsuk ki az akkor rendelkezésre álló 13-14 hónapot – ennyi időnk volt a következő Szerkezeti Egyenértékűségi Adatlap (SES) és Jármű Státusz Videó (VSV) leadásáig. Így született meg a KMS’19+ versenyautó koncepciója, ami az átültethető fejlesztések tesztelésére szolgál. Azt szerettük volna, hogy a lehető legkisebb anyagi ráfordítással tudjuk tesztelni a tervezett újításokat, és azokat a rendelkezésre álló többlet idővel még tovább finomíthassuk a következő autóra. Ezenfelül újonnan kinevezett tudományos rektorhelyettesünk, Dr. Weltsch Zoltán felkérte csapatunkat, hogy állítsuk össze egy régebbi autónkat, melyet kiállíthatunk főépületünk aulájában, ami egy nagyon megtisztelő feladat és további gyakorlati oktatásként is felfogható feladatokkal látja el tagjainkat.

A Formula Student East mégsem maradt el, csak online került megtartásra. Végül mégsem indultatok rajta, mert az autótok fejlesztésére akartátok szánni az időt. Terveztek esetleg részt venni hasonló online versenyeken a jövőben?

Sajnos számítottunk rá, hogy az anyagi helyzete mind a támogatóknak, mind a csapatunknak nagymértékben romlani fog, így minden forintot próbáltunk megspórolni, a csapatunk emberi erőforrásait pedig a további fejlesztési folyamatokra fordítani. Ettől függetlenül csapatunk továbbra is motivált és nyitott az új kihívásokra.

Az idei évre tervezett versenyautótokat, jobban mondva annak továbbfejlesztett változatát csak a következő szezonban építitek meg. Vannak olyan területek, ahol már sikerült javítani az eredeti koncepción, és ha igen, pontosan milyen fejlődést értetek el?

Természetesen számos fejlesztésen dolgozunk, erre az elmaradt szezonra, és így a következőre is visszajelzések hiányában az elsődleges célunk az autónk tömegének drasztikus csökkentése a futómű gyártási pontosságának, valamint a vezethetőség javítása mellett, mivel pilótáink endurance-on (egy huszonkettő kilométeres versenyszám, ahol az autó nem szabad lerobbanjon illetve nem eshet le róla semmi) hatalmas kormánynyomaték ellen küzdöttek, és eközben törekszünk a megbízhatóság megtartására. Az eredeti koncepciót nem dolgoztuk át, mivel az még nem tudott versenyen bizonyítani, nem tudjuk milyen irányba érdemes mozdulni. Inkább csak a tervezési követelmények listájában a nagyobb fontossággal bíró elvárásoknak próbálunk megfelelni.

Tervezitek a jövőben elektromos, esetleg önvezető autók építését?

Az autóipar jelenlegi tendenciái a kérdésben említett változásokat favorizálják, így mi sem mehetünk el ezen lehetőségek megfontolása mellett, főleg hogy már évek óta a Formula Student versenysorozatban is jelen vannak ezek a kategóriák. Jelenleg a KEFO Motorsportnál ezt jövőbeni lehetőségként tartjuk számon. Egyeztetések és ötletelések folyamatosan zajlanak, a lehetőségek mérlegelése állandó témát jelent, és szándékunkban áll a megfelelő körülmények közt lépéseket tenni ezekbe az irányokba, viszont a stabilitást és a konstans fejlődést szem előtt tartva, rövid távon számunkra nem ez az átalakulás testesíti meg az elsőszámú célokat.

Hogyan érintették a költségvetéseteket és a támogatóitokkal ápolt kapcsolatotokat a koronavírus-járvány okozta változások?

Bár igaz az, hogy az online térben zajló kummunikáció, valamint a versenyek elmaradása csökkentette az éves költségeket, de sajnos az is elmondható, hogy jelentősen átalakult a támogató cégek anyagi háttere is. Természetesen támogatóink anyagi helyzete szorosan összefügg a csapat pénzügyi lehetőségeivel, így nyilvánvalóan a változó körülmények között számítottunk az anyagi helyzet romlására is.

Kiemelt Partnereink