Techtogether Szoftverének hála lett világrekorder a SZEnergy Team

Szoftverének hála lett világrekorder a SZEnergy Team

Végh Martin | 2022.06.24 13:21

Szoftverének hála lett világrekorder a SZEnergy Team

Fotó: Széchenyi István Egyetem

A SZEnergy Team nemrég első helyezést ért el az évente megrendezett Shell Eco-marathon energiahatékonysági versenyen. Az egyúttal új világcsúcsot is jelentő eredményhez számtalan kisebb-nagyobb fejlesztés járult hozzá, mind közül azonban kiemelkedik egy szoftver, amit a hallgatói csapat maga készített. Minderről a Széchenyi István Egyetem csapatának kapitányával beszélgettünk.

Hirdetés

Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a győri SZEnergy Team világrekordot jelentő 284 kilométer/kilowattóra eredménnyel nyerte meg a hollandiai Assenben megrendezett Shell Eco-marathont. A hallgatók a megmérettetésen a 2019-ben megépült SZEmission versenyjárművükkel vettek részt, amit az elmúlt években folyamatosan fejlesztettek. Miklós Máté csapatkapitányt többek között ezeknek a fejlesztéseknek a szerepéről kérdeztük.

- Milyen várakozásokkal indultatok neki az asseni megmérettetésnek? Hogyan fogadta a csapat, hogy nem csupán első helyezést ért el, hanem egyúttal új világcsúcsot is felállított energiahatékonyság terén?

- Izgatottan és bizakodva vártuk a versenyt. A fejlesztéseket követő tesztek során bizonyítást nyert, hogy a jármű képességein a legutóbbi, 2019-es versenye óta sokat sikerült javítanunk, így már csak az volt kérdéses, hogy mennyit fejlődtek más csapatok. A résztvevőknek a négy napos verseny második napján volt lehetősége arra, hogy megtegyék az első mért próbálkozásukat. Másokkal egyetemben ezzel mi is éltünk. Az első mért próbálkozás jellemzően nem több egy biztonsági menetnél, hogy lássuk, a járművel minden rendben van-e, esetünkben most azonban más volt a helyzet. Mindenki meglepetésére az első próba utáni eredményünk 283 kilométer/kilowattóra volt, holott az előzetes számítások alapján hozzávetőleg 260 kilométer/kilowattórát vártunk. Ennek köszönhetően már az első menet után az élre álltunk, egyúttal megdöntöttük a korábbi 234 kilométer/kilowattórás világrekordot. Majd mivel láttuk, hogy a következő nap rosszabb időjárási feltételek lesznek, ugyanezen a napon még egyszer próbálkoztunk. Ekkor 284 kilométer/kilowattórás eredményt értünk el, amivel egy kilométert javítottunk, és megdöntöttük a saját világrekordunkat.

- Az idei szezonra elkészítettétek a SZEmission számítógépes modelljét, ami a megfelelő előzetes adatok betáplálásával annak meghatározására is alkalmas, hogyan kell haladni a pályán az energiafogyasztás minimalizálása érdekében. Mennyire járult hozzá ez a program a kiváló eredményhez?

- A verseny során végig használtuk a programot, mely megadta, pontosan hol és mekkora mértékben kell gyorsítania a pilótának. Tesztjeink során nyilvánvalóvá vált, ha a pilóta csupán az előzetesen megbeszéltek alapján, önállóan vezet, akkor nem tudja elérni azt az energiamérleget, amit az optimalizáló támogatásával képes. Számszerűsítve öt-tíz kilométer/kilowattóra eltérés is lehet, amit versenyszituációban egyszerűen nem engedhetünk meg.

- Magán a járművön végzett fejlesztések közül melyiket emelnéd ki, mint az eredményhez nagy mértékben hozzájárult megoldást?

- Nehéz kiemelni egyet, mivel minden egyes részkomponens nélkülözhetetlen szerepet tölt be. Csak ebben az évben harminc csapattag dolgozott a jármű fejlesztésén, az előző években pedig még többen tették bele részüket. Mindenkinek a munkája benne van a SZEmission sikerében, függetlenül attól, hogy az optimalizálón, a motorvezérlőn, a spirálpályás kormányzáson vagy a fékrendszeren dolgozott. Mindazonáltal, ha mindenképpen ki kellene emelnem egy fejlesztést, akkor az optimalizálót választanám.

- Júliusban Franciaországba utaztok, hogy ugyancsak a Shell Eco-marathon részeként ismét vizsgázzon a járművetek, ám ezúttal önvezetési képességekből. Hogyan készültök a versenyre? Tudjátok a felkészülés során hasznosítani a nemrég virtuális környezetben megtartott Shell Eco-marathon autonóm programozási versenyen szerzett tapasztalatokat?

- Jelenleg azokat az algoritmusokat, programokat teszteljük, melyek az önvezetési feladatokat megvalósítják. Az előző években nagy hangsúlyt fektettünk az önvezető versenyre való felkészülésre, amit mi sem bizonyít annál jobban, hogy a SZEmission tervezése során külön figyelmet fordítottunk arra, hogy az önvezető funkciókhoz szükséges szenzorkészletet megfelelően pozicionáljuk. A programozási verseny, ha közvetlenül nem is segíti a fizikai önvezető feladatok megoldását, de felkészíti a csapattagokat arra, hogy a versenypályán egy esetleges szoftveres elem javítását minél gyorsabban és hatékonyabban el tudják végezni.

Az asseni győzelem kapcsán Pusztai Zoltánt, a SZEnergy Team korábbi csapatkapitányát is megkerestük, aki a csapatot támogató Járműipari Kutatóközpont munkatársaként mentorként működött közre a siker elérésében. A vele készült interjút lentebb olvashatják.

- Mint mentor, milyen módokon támogatod az egykor általad is vezetett csapatot? A szerepvállalásod csak az iránymutatásra terjed ki vagy részt veszel az operatív szintű feladatvégzésben is?

- A csapattagként és vezetőként eltöltött éveknek köszönhetően pontosan tudom milyen feladatok várnak megoldásra egy ilyen hallgatói csapatban, leginkább ezt a tapasztalatot hasznosítva tudok támogatást nyújtani. Mentorként az elsődleges feladatom a szakmai koordináció, ami főleg a jármű gépészeti fejlesztésére terjed ki. Emellett azon területeken, melyek kapcsolódnak a kutatási témámhoz, operatív jelleggel is bekapcsolódok a munkába. Ilyen terület például a hajtáslánc-fejlesztés és a menetciklus-optimalizálás.

- Hogyan járul hozzá a SZEnergy Team sikeréhez az egyetem Járműipari Kutatóközpontja?

- Úgy vélem, hogy a Járműipari Kutatóközpontban dolgozó mentorok, oktatók tudásához való hozzáférés a legnagyobb segítség, amit a SZEnergy kaphat. Számos munkatárs, köztük én is, a SZEnergy csapattagja volt korábban, ami jelentősen megkönnyíti a kommunikációt és a tudástranszfert. Továbbá a különböző tehetséggondozási projekteken keresztül a Járműipari Kutatóközpont egyben szponzora is a csapatnak. Az anyagi támogatás mellett tesztelési lehetőséget is biztosítunk a ZalaZone tesztpályán, aminek a jelentősége idén mutatkozott meg igazán, hiszen a sok teszteléssel, méréssel eltöltött nap nélkül biztos nem sikerült volna megnyerni a versenyt.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink