Techtogether Világcsúccsal lettek elsők a győri hallgatók

Világcsúccsal lettek elsők a győri hallgatók

autopro.hu | 2022.06.12 12:19

Világcsúccsal lettek elsők a győri hallgatók

Fotó: Széchenyi István Egyetem

Az első helyen végzett a győri Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata, a SZEnergy Team Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyén, a Shell Eco-marathonon a hollandiai Assenben. A győriek járművükkel egy kilowattóra energiával világrekordot jelentő 284 kilométert tudnak megtenni, és ezzel olyan nagy műszaki egyetemek csapatait előzték meg, mint a müncheni, a Toulouse-i vagy a milánói.

Hirdetés

A Széchenyi István Egyetem energiahatékony járművet fejlesztő hallgatói csapata, a SZEnergy Team 2019-ben mutatta be SZEmission névre keresztelt járművét. Az azóta eltelt időszak a jármű tökéletesítéséről szólt, a karosszéria alatt szinte teljesen kicserélődött a technika. Ami viszont még fontosabb, rengeteg idő jutott tesztelésre, így a legapróbb beállításokat is kipróbálhatták a hallgatók a ZalaZone tesztpályán.

Mindezeknek köszönhetően a koronavírus-járvány után idén először fizikailag is megrendezett Shell Eco-marathonon beérett az elmúlt évek munkájának gyümölcse: a csapat nyugat-európai riválisait is megelőzve, világrekorddal zárt az élen. A SZEmission fölényét jelzi, hogy a jármű négy különböző mérési szakaszban, eltérő időjárási körülmények között is a legjobb eredményt produkálta – dacára a felmerülő technikai problémáknak.

„A gépátvétel során a bírák kérésének eleget téve kellett néhány kisebb változtatást eszközölni a járművön. Ez próbára tette a csapat reagálókészségét, de higgadtan és jól menedzselve kezeltük a problémát” – nyilatkozta Miklós Máté csapatvezető, aki hozzátette, hogy kölcsönösen segítették egymást a velük egy garázsban helyet kapó francia TIM UPS INSA gárdájával, amely jól mutatja a sportszerű és bajtársias viszonyt a résztvevő riválisok között.

A csapatvezetőt a siker titkáról is kérdeztük. „Az elmúlt három évben alaposan megismertük az autót, így mindenre fel voltunk készülve, valamint a fejlesztéseink is beváltak. Emellett hosszú idők alatt olyan professzionális tudásbázist épített a csapat, amelyből most tudtunk meríteni, és a rutinos tagjaink versenytapasztalata is sokat segített” – ecsetelte Miklós Máté, aki arról is beszélt, hogy a verseny során a csapattagok folyamatosan egyeztettek az aktuális teendőkről és minden esetben közösen hozták meg a döntéseket a következő lépést illetően.

Fotó: Széchenyi István Egyetem

Új csúcs a csapat történelmében

Ez az asseni győzelem a SZEnergy Team eddigi legnagyobb sikere. Emlékezetes, a csapat még 2010-ben – akkor még napelemes konstrukcióval – a lausitzi Eurospeedway pályáján a versenysorozat addigi legmeghökkentőbb energiamérlegét produkálva több energiát termelt a futam alatt, mint amennyit fogyasztott. Azóta a napelemes kategóriát megszüntették, 2013 óta pedig a Széchenyi István Egyetem csapata a városi kisautó kategóriában versenyez, amelynek az eddigi csúcspontját jelenti a hollandiai diadal.

A sikerhez Palkovics László technológiai és ipari miniszter is gratulált, úgy fogalmazva, a nemzetközi megmérettetések elősegítik a fiatal tehetségek, egyetemi csapatok bevonását az ipari átállásba, a zöld megoldások elterjesztésébe, a technológiai fejlesztésekbe. A kimagasló teljesítményhez a tárcavezető szavai szerint hozzájárult az is, hogy a győriek az egyik legkiválóbb hazai kutatási infrastruktúra, a ZalaZone járműipari tesztpálya világszinten is ritkaságszámba menő képességeire támaszkodhattak munkájukban.

A vállalatok is jól járnak

A SZEnergy Team mentorálását Kőrös Péter, dr. Horváth Ernő és Pusztai Zoltán irányításával az egyetem Járműipari Kutatóközpontja végzi. Dr. Szauter Ferenc központvezető kifejtette: a csapat tevékenysége, sikere a vállalatok számára is hasznos. „Hallgatóink olyan tömegoptimalizálási feladatokat oldottak meg és olyan energiaoptimalizálási algoritmusokat dolgoztak ki világszínvonalon, amelyek az iparban másutt is alkalmazhatók lehetnek. A tömegcsökkentés növeli a jármű energiahatékonyságát, de nemcsak energiát spórolunk általa, hanem drága nyersanyagokat is” – emelte ki Dr. Szauter Ferenc.

Pup Dániel, a Jedlik Ányos Szakkollégium vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a Széchenyi-egyetem hallgatói csapataiban tevékenykedő fiatalok rendkívül keresettek a munkaerőpiacon, hiszen élesben dolgozva, együttműködve képesek kiválóan teljesíteni. Hozzátette azt is: a SZEnergy hamarosan Franciaországba utazik a Shell Eco-marathon autonóm futamára, melynek online versenyén májusban negyedik helyezést ért el.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink