Techtogether Ezen a motoron dolgozik a győri Szengine – sok képpel

Ezen a motoron dolgozik a győri Szengine – sok képpel

Pardavi Mariann | 2018.03.13 08:30

Ezen a motoron dolgozik a győri Szengine – sok képpel

Motorbeszállítóként vesz részt a győri fiatalokból álló csapat az együléses autók versenyén, a Formula Studenten. A team teljesen új erőforrással kezdi a szezont, a konstrukciós tervezők mutatták be a részleteket.

Hirdetés

A győri Széchenyi István Egyetem kampuszán tevékenykedő csapat tizedik éve fejleszt motort, idén év elején mutatták be a hatodik generációs motor terveit.

– Az EVO6 kódnévre keresztelt erőforrás a korábbi, EVO5 motorunk továbbfejlesztése, melynek középpontjában idén a termodinamika állt – közölte Györkös Szabolcs, a csapat Menedzsment részlegének vezetője.

Györkös Szabolcs, a SZEngine Mendzsment részlegének vezetője

A motorépítők az egyetem másik Formula Student csapatával, az Arrabona Racing Teammel működnek együtt: ők a versenyautót készítik, a Szengine pedig az erőforrást adja hozzá. Ha az ipar nyelvére fordítjuk, akkor az Arrabona Racing Team az OEM, a Szengine pedig a Tier1-es beszállító.

– Az idei versenysorozat regisztrációit közösen hajtottuk végre, melynek eredményességét bizonyítja, hogy sikeresen kvalifikáltuk magunkat a világ három legnívósabb versenyére: a Formula Student Eastre, a Formula Student Austriara és a Formula Student Germanyre.

A győri Szengine 2018-as motorja
Kattintásra képgaléria nyílik: nézze meg a fejlesztés részleteit!

Az EVO6 motornál a korábbi évekhez hasonlóan ismét az egyhengeres koncepciót választották, mivel az együléses formula típusú autóknál ebben a versenysorozatban ennek motornak van a legjobb teljesítmény-tömeg aránya és a legkedvezőbb fogyasztása. A Formula Student a belsőégésű motorral versenyző csapatai számára két fajta üzemanyagot engedélyez: a 100-as oktánszámú benzint és a 85%-os alkoholtartalmú E85 üzemanyagot. A korábbi években Szengine az elsőt használta, ezért nagy előrelépést jelent az üzemanyagváltás, ami alapján az EVO6 etanol üzemű lesz.

A csapat idei fejlesztéseiről két konstrukciós vezető, Kovács Kristóf és Gyuris Attila számolt be az autopro.hu-nak. Közlésük szerint az EVO6-os főtengely legnagyobb változása az előző évhez képest a megnövelt forgattyús csap távolsága (+2 mm) és a főtengely sonkák geometriája.

Kivették a köpeny merevítésére szolgáló tartóelemeket és szűkebb szögtartományra redukálták a lendítő tömeget, amibe másfélszer nagyobb volfram rudakat helyeztek el, ezzel is növelve a lendítő tömeg egy pontba történő koncentrálását.

Kovács Kristóf, a SZEngine egyik konstrukciós vezetője

Az égéstérbe beáramló tüzelőanyag-levegő töltet elkeveredésének növelésével és gyorsításával javítani tudják a porlasztás és az égés minőségét, ami növeli a motor hatásfokát. Ezt a fejlesztést hengerfej szívó portjának átalakításával valósítják meg egy kétkomponensű fémragasztóval kialakított rámpa geometria segítségével. Ezáltal javítják az égéstérbe jutó töltet bukó áramlásának mértékét, ami egyenletesebb elkeveredést biztosít a tüzelőanyag-levegő részecskéknek, így növelve a teljesítményt.

Mint mondták, a csapat először 2016-ban szembesült a hangnyomás szabályzásának nehézségeivel, amikor az Arrabona Racing Teammel első közös versenyszezonon csak nagyon nehezen jutottak tovább a gépátvételen. A tavalyi kétdobos, abszorpciós kialakítással szemben, idén hibrid koncepciót dolgoztak ki, amely egy első abszorpciós és egy második reflexiós szakaszból áll, így ötvözve a kis fojtású versenycélra optimalizált és a nagyobb hangnyomás-csökkentésű szériamotorokban használt kialakításokat.

A szívórendszer idén kisebb volumenű, de annál eredményesebb fejlesztésen ment át. Az előző versenyszezonra tervezett egység airbox geometriája szabályos gömb volt, aminek térfogata 3,5 liter levegő tárolására volt alkalmas. Megpróbálték még nagyobb térfogat kialakításával növelni a szívó ütemre rendelkezésre álló légtömeg mennyiségén. A versenyszabályzatnak megfelelve és a lehető legnagyobb térfogat elérése érdekében egy gömbtől eltérő 5-5,5 literes térfogatú airbox-szal ellátott szívórendszert terveztek a 2018-as versenyszezonra.

Gyuris Attila, a SZEngine másik konstrukciós vezetője

Az előző szezonban lehetőségük adódott az Arrabona Racing Teammel közösen kialakított telemetria rendszer segítségével folyamatos adatmentésre, ezáltal analizálni tudták a motor viselkedését, amiből sok fontos információt megkaptak. Többek közt ilyen volt az eddig használt 4 fokozatú váltó utolsó fokozatának teljes kihasználatlansága. Ebből következően az eddigi fokozatszámok csökkentésével és új fogaskerekek alkalmazásával eltérő áttételű, háromsebességes váltókonstrukciót állítottak össze. A döntéshozatalban együttműködtek az ART pilótáival, akik véleménye fontos szempont volt a fogaskerekek megválasztásánál. Így a pilóta igényekre tudták alakítani a fokozatkiosztást.

Az elmúlt három év során a legnagyobb fókusz a motor mechanikai optimalizálásán volt, aminek köszönhetően a 2017-ben nagyon stabil és megbízható motor állt rendelkezésünkre az idei fejlesztések definiálásánál.

Motor tulajdonságai

  • FuratxLöket: 95mmx76 mm
  • Lökettérfogat: 536 cm3
  • SOHC szelepvezérlés
  • Henger dőlésszög: 24,2o
  • Integrált olajrendszer
  • Kompresszió viszony: 15.5:1
  • Nyomaték/Teljesítmény: 55 Nm/60 Le

Kiemelt Partnereink