Techtogether E-autóval tér vissza a Techtogetherre a miskolci csapat

E-autóval tér vissza a Techtogetherre a miskolci csapat

Végh Martin | 2023.05.03 07:22

E-autóval tér vissza a Techtogetherre a miskolci csapat

Fotó: Facebook/Electric Racing Miskolc

A Miskolci Egyetem mérnökhallgatói egy új csapat, az Electric Racing Miskolc színeiben fogják folytatni a Formula Student versenysorozatban szereplést. Egy hosszabb szünet után a miskolciak egy elektromos versenyjárművel fognak visszatérni a versenypályára. Erről a járműről és a távlati célkitűzésekről is kérdeztük Sikora Dávid Ádám csapatvezetőt.

- Kezdjük a bemutatkozással! Mikor született meg a csapat és mik voltak az alapítás előzményei? Továbbá mi motiválta a csapat létrehozását?

- A 2021-es szezon után átalakult a Miskolci Egyetem korábbi Formula Student csapata. A Formula Student versenysorozat új kihívásaira reagálva a tagok nagy része szerette volna folytatni eddigi tevékenységét, mert látták azt, hogy milyen előnyökkel jár egy ilyen csapat tagjának lenni, továbbá mind a csapat tagjai, mind az egyetemi vezetőink szeretnék, hogy a Miskolci Egyetem járműépítő versenyeken elért korábbi sikerei folytatódjanak. Ennek okán elkezdtük a munkálatokat és 2022. augusztusában megalapítottuk az Electric Racing Miskolcot.

- Miért döntöttetek egy elektromos versenyautó építése mellett egy hibrid vagy tisztán belső égésű konstrukció készítése helyett?

- A Formula Student egyik legfontosabb feladata, hogy kövesse az iparban folyó trendeket. Az a világ, ami körülvesz minket egyértelműen az elektromobilitás irányába halad. Emellett észrevehető az a tendencia, hogy egyre kevesebb férőhely van a belső égésű autók számára az FS versenyeken, ezt mi sem támasztja jobban alá, minthogy 2024-től a németországi rendezésű FSG versenyen nem lesz belső égésű osztály. Ezeket követve mi is úgy döntöttünk, hogy teljesen megválunk a belső égésű motortól és tisztán elektromosra váltunk.

- Hogyan álltok jelenleg a versenyautó építésével? Meg fogjátok tudni kezdeni a teszteket a nyár folyamán az eredeti terveknek megfelelően?

- A tervezés vége felé járunk, illetve több egység gyártási folyamatait már elindítottuk és a beszerzések is folyamatosan zajlanak. Ha minden alkatrész megérkezik időben, akkor reálisnak látjuk a nyár végi tesztelést.

- Milyen főbb kihívásokkal találkoztatok a járművetek tervezése és építése során? Hogyan sikerült leküzdeni azokat?

- A csapat átalakulásával néhány régi tagot elvesztettünk és az ismert, közvetlen kommunikációt nehezítő Covid-helyzet miatt utánpótlási problémák is felmerültek, így a tervezés folyamata lassabban haladt, mint szerettük volna. Mostanra a fejlesztés minden szakterületén sikeresen összeállt lelkes és szakértő csapatunk. Emellett ahogy mindenki tapasztalta, a beszállítók szállítási ideje jelentősen megnövekedett, amely szintén lassítja kivitelezést. A felsoroltakon kívül sor került még új gépészeti tervezőprogramra való átállásra, amely időt vett igénybe, de az Eurosolid Zrt. segítségével ez a folyamat lényegesen felgyorsult.

A fejlesztéseink anyagi forrásai vonatkozásában jelentős támogatást kaptunk és kapunk a Miskolci Egyetemet fenntartó Universitas Miskolcinensis Alapítványtól, a Gépészmérnöki és Informatikai Kartól, továbbá számos vállalati támogatónktól.

Az Electric Racing Miskolc autója, egyelőre csak a virtuális térben

Az Electric Racing Miskolc autója, egyelőre csak a virtuális térben | Fotó: Electric Racing Miskolc

- Egy Formula Student versenyekre alkalmas versenygép elkészítése nehéz feladat, különösen, ha az első járműről van szó. Az anyagiakon kívül milyen támogatást kaptok az Egyetemtől?

- A Miskolci Egyetem felismerte a lehetőséget tevékenységünkben, ezért az előzőekben említett közvetlen anyagi támogatásokon túl készségesen áll rendelkezésünkre az infrastruktúra biztosításában is.

- Milyen képzést folytató hallgatók és milyen arányban alkotják az Electric Racing Miskolc csapatát? Mennyire és hogyan befolyásolja a tagösszetételt az, hogy elektromos hajtásokkal foglalkoztok?

- Jelenleg húsz fő alkotja a csapatot, ebből ketten a Gazdaságtudományi Kar hallgatói, a többiek pedig fele-fele arányban megoszlanak a gépészeti és elektromos részlegek között. Ők a Gépészmérnöki és Informatikai Kar gépészmérnök, járműmérnök, mechatronikai mérnök, villamosmérnök, valamint mérnökinformatikus hallgatói. Az elektromos hajtásra való átállás nem volt hatással a csapat összetételére, ám a munkafolyamat során látjuk, hogy a hajtáslánc fejlesztésével kapcsolatban nagyobb együttműködésre van szükség a két részleg között.

- Mi ösztönzi az Electric Racing Miskolc csapatát arra, hogy részt vegyen a tavaszi Techtogether Automotive Hungary versenyen? Van konkrét célkitűzésetek a versennyel kapcsolatban?

- Az átalakulás kapcsán felmerült problémák miatt nem tudtunk megjelenni az elmúlt kettő Techtogether versenyen. Ebben az évben viszont szeretnénk újra megmérettetni magunkat és bemutatkozni mint új csapat. Régebben már sikerült feladatmegoldás után járó különdíjat nyernünk, valamint többször második és harmadik helyezést elérnünk, szeretnénk az új csapattal is legalább ilyen jó eredményeket produkálni.

- Milyen távlati elképzeléseitek vannak a csapat jövőjével, a fejlesztési irányokkal, valamint a versenyeredményekkel kapcsolatban?

- Első körben mindenképp szeretnénk a 2024-es szezonban eljutni legalább kettő versenyre és javítani a korábbi csapat eredményein. Nagyobb távlatokat nézve, az elektromos erőforrás melletti döntésben az is befolyásoló tényező volt, hogy szeretnénk majd az önvezető kategóriában is indulni.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink