Autopro Blog Hová rohansz, járműipar?

Hová rohansz, járműipar?

Gégény István | 2016.09.20 15:10

Hová rohansz, járműipar?

A bölcs mondás szerint nem érdemes gyorsabban vezetni, mint ahogy az őrangyalunk repülni tud. Számos jel utal rá, mintha lemaradt volna az iparág díszkísérete. Nem késő fékezni, hogy ismét utolérjen.

Hirdetés

Az Autopro.hu járműipari szakportálként kifejezetten a járműipar technikai és emberi vívmányait igyekszik bemutatni: odafigyelünk az újdonságokra, a kihívásokra, együtt haladunk, együtt fejlődünk a teljes beszállítói láncolattal. Ebbe a küldetésbe alapvetően nem tartozna bele, hogy rendre kék híreket is megjelentessünk, az utóbbi időben mégis megszaporodtak a halálos balesetekről szóló cikkeink. Nem mi tehetünk róla.

Az úgynevezett légzsákbotránnyal kapcsolatos sajnálatos tragédiák háttere mára ismert, s remélhetőleg a gyártók és az elsődlegesen érintett beszállító igyekezete révén nem fog több ilyen eset előfordulni. Az újabb hírek azonban egy másik területet érintenek, ez pedig az önvezető technológiákhoz kapcsolódik. Noha az OEM vállalatok többsége 2018-2020 közé ígéri a kiforrott koncepció közutakon való megjelenését, már ma is elérhetőek részlegesen automata vezetési segédek a piacon. Noha nem igazolható a legtöbb esetben, hogy maga az önvezető technológia okozta az ilyen járművek végzetes baleseteit, maga a lehetőség, a – hamis – tudat, hogy egy ilyen autó majd megoldja helyettünk a sofőrre háruló teendőket, életveszélyesnek tűnik jelen formájában.

Aligha a véletlen műve, hogy a járműfejlesztésben évtizedes, évszázados tapasztalattal rendelkező klasszikus márkák nem kapkodnak piacra dobni saját megoldásaikat. Egy ilyen döntés hatalmas felelősséggel jár, és senki nem kíván nyilván kezelhetetlen szellemet kiereszteni a palackból. Jó munkához idő kell – az önvezető technológia érettségéhez, biztonságos alkalmazhatóságához rengeteg tesztre, próbautak milliónyi kilométerére van szükség.

A techcégek megjelenése a járműiparban akár vérfrissítést, a vásárlói kör szemével nézve előnyös új versenyhelyzetet is hozhat magával, ám az új belépők jól teszik, ha néhány alapvető pontban igazodnak a tapasztalt többséghez. Például azt az elvet illetően, hogy a jármű tulajdonosa nem lehet kísérlet tárgya. Nem csupán azért, mert az időtényező radikális lecsökkentése hosszabb távon komolyan visszaüthet az adott vállalatra, hanem azért is, mert a nyereségnél, piaci pozíciónál mindig fontosabb értéket kell képviselnie az emberi életnek. Ha ezt a szabályt bármely gyártó megszegné, soha többé nem fog senki az autóiba beülni. Ezt pedig, ugye, senki nem szeretné.

2018, 2020 közel van, itt kopogtat az ajtónkon. Addig még rengeteg feladat vár mindannyiunkra, de nem érdemes kapkodni. A magunk részéről szívesebben felhagynánk a halálesetekről szóló híradásokkal. Ha ehhez az kell, hogy hatalmas előrelépések helyett inkább apró részsikerekről számolhassunk csak be, ám legyen.

A szellem maradjon csak a palackban, az őrangyal pedig érje utol ismét a járműipart! A sebesség nem minden.

Kiemelt Partnereink