Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A motor és jármű teljesítményének istenei: a kalibrációs mérnökök
A kalibrációs mérnökök „kezében vannak” az új autók, és ők felelnek azért, hogy a vezetési élmény és az emissziós adatok egyaránt megfeleljenek az elvárásoknak – foglalta össze Lerchner István, az AVL AUTÓKUT Kft. (AVL Hungary) kalibrációs divíziójának vezetője. Maximális teljesítmény minimális károsanyag-kibocsátással: röviden ez a kalibrációs mérnökök küldetése, egyúttal az AVL Hungary kalibrációs mérnökeinek szakmai mottója. A világ vezető független járműipari fejlesztőjének hazai leányvállalata 15 éves magyarországi jelenléte alatt élvonalbeli kutató-fejlesztő centrummá vált a hajtásláncrendszerek területén: idén megduplázta hazai munkatársainak számát. A legújabb prototípusok kritikus szituációkban – akár extrém körülmények között – történő teszteléséhez a cég fiatal mérnökök és tapasztalt kalibrációs szakemberek jelentkezését várja.
– A kalibrációs mérnökök szerepe miért egyedülálló az autógyártásban?
– Egy mondatban megfogalmazva azért, mert a motor és a jármű végleges teljesítményére, viselkedésére ők vannak a legnagyobb hatással. Azt is mondhatnánk, hogy a kalibrációs mérnökökön áll vagy bukik a vezetési élmény, hiszen ők már „élesben”, az elkészült prototípussal foglalkoznak. Ők próbálják ki először az új modelleket akár évekkel a tényleges piaci megjelenés előtt. A drága tesztautókat sokféle környezetben vizsgálják. Az AVL mérnökei Alaszkától akár Dél-Afrikáig egzotikus helyszíneken, kritikus szituációkban is elemzik a motor tevékenységét.
– Tehát nem tipikus irodai, számítógép előtt végzett munkáról van szó?
– A legkevésbé sem! A kalibrációs mérnökök kipróbálják a prototípust, hiszen így tudják elvégezni a legyártott jármű motorjának szabályozását, és csak ezután kezdődhet a típus szériagyártása. Az autó „agyával és szívével” foglalkoznak, ők töltik fel adatokkal és finomhangolják az elektronikus vezérlőegységeket. A cél az, hogy kihozzuk a motorból a maximumot, ehhez pedig elengedhetetlen, hogy beüljünk az autóba, és vezessük.
Bemutatkozik az AVL kalibrációs területe |
– Sokszor felmerül, hogy az autók teljesítményével együtt nő a károsanyag-kibocsátás is. Erre ki figyel?
– Az egyik legfontosabb cél, hogy a vezetői élmény maximalizálása alacsony emisszióval párosuljon. Természetesen ezt számon is kérik a tervezőkön és a gyártókon, a hatósági hitelesítést is mi végezzük a hatóságokkal közösen. Ha nincs meg az engedély, hiába gyártották le, nem kerülhet forgalomba a jármű, árulni sem lehet. Hogy egy példát mondjak: az AVL erőfeszítéseinek is köszönhető, hogy a Tour de France-on a 30 km per /órával haladó biztonsági autók nem hagynak maguk után fullasztó füstfelhőt. Arra törekszünk, hogy csak az autó teljesítménye nőjön, az emisszió ne.
– Ezek szerint a kalibrációs mérnökök munkája nem csupán a vezetői élményre és a környezetre vannak hatással, hanem az autóipar jövőjére is?
– Így igaz, és fontos hangsúlyozni, hogy az emissziócsökkentés mellett egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk az új irányokra, a hibrid és az elektromos hajtásokra is. Az AVL-nél olyan projekteken dolgozhatunk, amelyeken más cégnél nemigen lehetséges, mindezt pedig a világ legnevesebb autómárkáival, a legmodernebb eszközökkel. Várjuk az új kollégákat, akik nemcsak képletesen, de szó szerint is a kezükbe akarják venni a kormányt.