Techtogether Spanyol motorversenyre készülnek a kecskeméti hallgatók – segítségre van szükségük

Spanyol motorversenyre készülnek a kecskeméti hallgatók – segítségre van szükségük

Szabó Fanni | 2018.09.17 12:36

Spanyol motorversenyre készülnek a kecskeméti hallgatók – segítségre van szükségük

Éjt nappallá téve dolgozik a kecskeméti KEFO Motostudent csapat, ugyanis gőzerővel készülnek a szeptember végén tartandó V. Nemzetközi Motostudent Versenyre, Spanyolországba. Belsőégésű és elektromos kategóriában is indul a csapat, mindkét motorkerékpáron az utolsó simításokat végzik. Tímári Attila csapatkapitánnyal beszélgettünk az előkészületekről és a nehézségekről.

Milyen megmérettetésre készültök?
A 2017/2018-as V. Nemzetközi Motostudent Versenyre, melyet a spanyolországi az Aragóni MotoGP pályán rendeznek meg kétévente, egyetemi hallgatók számára. Úgy kell elképzelni, mint egy MotoGP versenyt mérnökhallgatóknak, ebből adódóan maga a dokumentáció, innováció legalább olyan fontos, mint a konkrét verseny. Tehát, amit legyártunk a terveink alapján, azt részletesen indokolni kell, számításokkal alátámasztani. Emellett gazdasági oldala is van, amely gazdasági/menedzseri képzésben résztvevők számára érdekes, itt a feladat a tervezett prototípus alapján egy utcai motor 600 darab/éves sorozatgyártására egy cég alapítása, üzleti és pénzügyi terv készítése a hozzájuk tartozó marketing mixszel. 2014-ben alakult a csapat Kefo Motostudent néven, és először a 2015/2016-os IV. Motostudent versenyen vettünk részt.

Milyen eredményeket értetek el eddig?
A IV. Motostudenten összesített Innovációs kategóriában a III. helyezést értük el, emellett fékteszten és ügyességi teszten első körben a II. és III. helyezést, továbbá a mi motorunk volt a második leggyorsabb a pályán (175,6km/h a célegyenesben). A Motostudenten kívül a 2016-os Automotive Hungary keretén belül megrendezett Techtogether mérnökversenyen különdíjként elnyertük a leginnovatívabb csapat címet, a 2016-os SCIndikátor tudomány kommunikációs versenyen csapattársunk, Solymosi Anita képviselte a teamet, a III. helyezést tudhattuk a magunkénak. Végül pedig 2016-ban a Henkel ragasztás-technikai versenyen I. helyezést értünk el a vázragasztás technológiájával.

Milyen fejlesztéseket hajtottatok végre a motoron?
2016-ban készültünk el az első belsőégésű motorunkkal, aminek a vázát alumíniumhab/szénszövet kompozitból készítettük el. Az idei évben ezt a technológiát fejlesztettük tovább hibrid vázzá, ahol az első eleme cserélhető. Ehhez az elemhez készítettünk olyan szerszámot, amivel képesek vagyunk ugyanazt a kompozit alkatrészt, különféle szendvicsanyagokkal és más-más szénszövet rétegrenddel, száliránnyal legyártani. Ahhoz, hogy a gyakorlatban visszacsatolást kapjunk az elkészült vázelemről, egy egyedileg, általunk elkészített nyúlásmérő bélyeges rendszer adatait tudjuk elemezni. Ami nagy lépés számunkra, hogy az idei évben elindultunk az elektromos vonalon. Sok idő kellett mire felvettük a lépést a jelenleg ismert legújabb technológiákkal, mostanra viszont már van tesztelt alapkonstrukciónk elektromos hajtásláncra és számos ötletünk van ennek a továbbfejlesztésére. Az, hogy mindez sikerüljön, nagyon sok szervezésre volt szükség, ugyanis az első motor megépítésénél nem figyeltünk oda a kellő utánpótlásra. Szinte az összes jelenlegi csapattag úgy került be hozzánk, hogy nem látták az első motor megépítését. Belső oktatásokat szerveztünk és lépésről lépésre ruháztuk fel őket azzal a tudással, amivel most már aktívan tudnak dolgozni.

Hibrid technológiájú alumíniumhab-szénszövet kompozit motorkerékpár váz

Mennyit dolgoztatok a technológián?
A csapattal eltöltött időt meghatározni, de még becsülni is nagyon nehéz. Főleg, ha csak azt nézzük, hogy május óta minden hétköznap reggel 8-tól este 10-ig bent vagyunk 4-en, 6-an. Átgondolva lehet, hogy nagyon magasra tettük a mércét, viszont ha ott leszünk a kész motorokkal, az majd mindenért kárpótolni fog minket.

Vannak szponzoraitok? Hogyan segítenek nektek?
Szerencsésnek mondhatom magunkat, mert számos segítőkész céggel sikerült találkoznunk az elmúlt időszakban. Csak, hogy a legnagyobbakat említsem: például a Linamar Hungary Zrt., a Mercedes-Benz Manufacturing Kft., a Tyco Electronics Hungary Kft., és a Kolmer Rögzítéstechnikai Kft. és a Bakos és Társai Vendéglátó Bt. is sokat segített. Egy-egy ilyen szponzori kapcsolat számos dolog miatt létrejöhet. Vannak, akiktől anyagi vagy gyártásbeli segítséget kapunk, mások termékkel, alapanyaggal, esetleg szerszámmal támogatnak bennünket.

Kész lengőkar, hőkezelés után

Mekkora létszámú a csapat?
Jelenleg 15 tagú, ami abból a szempontból lehet érdekes, hogy annak idején, ugyanekkora létszámmal egy motort építettünk, jelenleg pedig egy belsőégésű és egy elektromos motor projekten dolgozunk ennyi fővel. Összetételét tekintve pedig az egyetem minden területéről van csapattársam, mint például gépészmérnök, járműmérnök, mérnökinformatikus, gazdálkodás menedzsmentes és felsőoktatási szakképzésben résztvevő hallgatók is.

Mekkora volt a költség? Mi okozta a legfőbb nehézséget?
A két motor összköltségét a kétéves időszakra levetítve 24 millió forintra becsültük. A tavalyi és az idei év eleji ígéreteinkből, amiket kaptunk még több is össze jött volna, viszont végül a legnagyobbakból nem teljesült több. Ez nagyon lelassította a beszerzéseket, munkákat. Jelen állapotban több kölcsönkért alkatrészünk, szerszámunk is van, hogy haladni tudjunk, viszont maradtak olyanok, amiket csak pénzzel tudnánk megoldani. Ilyenek költségek például az autóbérlés a kijutásra, a pályadíjak, a biztosítások vagy éppen a csapat kinti étkeztetése. Ahhoz, hogy a fennmaradt anyagi problémánkat megoldjuk, folyamatosan keressük a cégeket és örömmel fogadjuk a segítséget!

Kiemelt Partnereink