Techtogether Elkészült a legújabb motor Győrben

Elkészült a legújabb motor Győrben

Pardavi Mariann | 2018.06.05 08:30

Elkészült a legújabb motor Győrben

A Szengine hallgatói csapat évről évre új erőforrást mutat be, hogy mint beszállítók vehessenek részt a mérnökhallgatók autóversenyén, a Formula Studenten.

A győri hallgatói csapat május utolsó napján mutatta be az EVO6 névre keresztelt erőforrásukat. A szám azt hivatott jelezni, hogy ez sorban a hatodik olyan motor, amelyet a Széchenyi István Egyetem hallgatói terveznek meg, gyártatnak le, építenek össze és tesztelnek.

A Szengine a Formula Student versenysorozatban részt vevő hallgatói csapatoknak kínál erőforrást. A versenyben együléses autókat terveznek és építenek a mérnökhallgatók, ehhez kínálnak a győri fiatalok a szigorú szabályoknak megfelelő erőforrást. Szengine által készített motor a szintén az egyetem kampuszán tevékenykedő csapat, az Arrabona Racing Team járművében kapott helyett, így együtt állnak rajthoz a versenyeken. Ha az ipar nyelvére fordítjuk, akkor az Arrabona Racing Team az OEM, a Szengine pedig a Tier1-es beszállító.

Ezzel a járművel demonstrálták, mit tud az új motor

A május végi bemutató rendezvényen Györkös Szabolcs csapatmenedzser köszöntötte a megjelenteket, akik főként a csapatot segítő támogatókból, oktatókból, a média képviselőiből tevődtek össze. A hallgatói csapatok ugyanúgy működnek akár a vállalatok, és ez annyira igaz, hogy még a problémák is ugyanazok. Györkös Szabolcs elmondta, az elmúlt időszak egyik legnagyobb kihívása az volt, hogy a 2017-es szezon után 15-re apadt taglétszámot visszatornázzák az elégségesre, és aztán a tagokból csapatot formáljanak.

Kovács Kristóf és Gyuris Attila konstrukciós tervezők a projekt részleteiről számoltak be. Elmondták, hogy optimalizálták a váltót, a főtengelyt, növelték a hatásfokot, javítottak a porlasztás és az égés minőségén, fejlesztették a szívórendszert, termodinamikai fejlesztéseket valósítottak meg. Hozzátették azt is, hogy a munka során nagy szerepet kapott a csapat saját készítésű fékpadja, ami már két éve szolgálja a hallgatók munkáját, éppen ezért volt nagy érvágás, mikor javítási feladatok miatt egy teljes hónapra nélkülözniük kellett.

Az Arrabona Racing Team telemetria rendszerének adatelemzése során jutottak arra a következtetésre, hogy az eddig használt négyfokozatú váltó utolsó fokozatát nem használják ki. Ebből következően az eddigi fokozatszámok csökkentésével és új fogaskerekek alkalmazásával eltérő áttételű, háromsebességes váltókonstrukciót állítottak össze.

A konstrukciós tervezők kiemelték, hogy a szponzorok segítsége nélkül nem boldogultak volna. Az elmúlt időszakban másfélszeresére nőtt a támogatóik száma. Ugyan nem nevesítettek cégeket a motorbemutató rendezvényen, azért a csapat Facebook oldalán pár bejegyzésből kiderül, milyen segítséget kaptak. A Dendrit Mentor Kft. közreműködésével készültek el például az egyedi kiegyenlítő tengely alkatrészei, mellyel javíthattak a motor üzemelése közben fellépő forgó és alternáló tömegerők kiegyenlítettségén. A QP Zrt. marta ki az új löketnövelt és extrakönnyű főtengelysonkákat, amibe a jeladóprofil is integrálva van. A Varinex Zrt.-nek köszönhetően pedig már a tesztidőszak előtt megkezdődhettek a fékpadi mérések a 3D szinterezéssel készült airbox-szal.

A 2018-as naptárba idén három Formula Student verseny fért be: a hazai FS Easttel indítják a szezont, aztán FS Austria, végül FS Germany. Gyuris Attila szerint ezek a versenyek azért nívósak, mert itt mérkőzhetnek meg a világ legjobb csapataival. A versenysorozat egyik legrangosabb állomásán, a német versenyen az üzemanyaghatékonyság kategóriában tavaly második helyezést értek el. Az idei motor viszont ennél is jobb eredményeket mutat, két százalékot javítottak az egyébként is kiemelkedő eredményen.

Motor tulajdonságai

  • FuratxLöket: 95mmx76 mm
  • Lökettérfogat: 536 cm3
  • SOHC szelepvezérlés
  • Henger dőlésszög: 24,2o
  • Integrált olajrendszer
  • Kompresszió viszony: 15.5:1
  • Nyomaték/Teljesítmény: 55 Nm/60 Le

Kiemelt Partnereink