Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Elhunyt Vermes Ágoston, a Rába egykori fejlesztési főosztály-vezetője
Egyik kiemelkedő személyes eredménye az autóbuszos légkondicionáló berendezések hazai gyártásának beindítása volt.
Dr. Vermes Ágoston okleveles gépész- és repülőmérnök, nyugalmazott főiskolai tanár, a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár volt fejlesztési főosztályvezetője, a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola egyik alapítója, a Járműgyártási Tanszék volt vezetője, a magyar járműipar és a műszaki felsőoktatás elkötelezett személyisége életének 89. évében hunyt el.
Vermes Ágoston Budapesten született 1931-ben. Egyetemistaként a Miskolci Nehézipari Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Karán, majd a BME Hadmérnöki Karának Repülőmérnöki Fakultásán tanult. A jeles eredményű gépész és repülőmérnököt 1953 decemberében főhadnaggyá avatták és kinevezték a Magyar Néphadsereg Repülőműszaki Főiskolájának tanszékvezető tanárává.
Sokat köszönhet neki a Rába
A budaörsi főiskola Szolnokra tervezett áttelepítése miatt Vermes Ágoston leszerelt, kutatómérnöki munkát vállalt, majd családi okból Győrbe költözött, ahol 1957 és 1974 között a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár mérnöke, a gyártmányfejlesztés vezetője lett. Feladata a vasúti járművek konstrukciós fejlesztése és a kapcsolatos kísérleti munkák irányítása volt. A Rába gyárban személyes kutatási témaként többek között a vasúti járművek futóműveinek fejlesztésével, a hidropneumatikus rugózással, a járművek meleglevegős fűtésével és légkondicionálásával, könnyű motorkocsik és alumínium szerkezetű mellékkocsik építésével foglalkozott.
Elindította a győri járműgyártási képzését
1976-ban rábízták a győri műszaki főiskola járműgyártási képzésének előkészítését, a tanszék megalakítását. Nyugdíjazásáig, 1991-ig vezette a tanszéket, amely a magyar járműipar egyik legfontosabb kutató, fejlesztő bázisaként működött. Kiemelkedő személyes eredménye volt az autóbuszos légkondicionáló berendezések hazai gyártásának beindítása.
Elismerték a tudását
Vermes Ágoston munkásságát sikeres ipari termékek, találmányok, hazai és külföldi folyóiratokban közölt szakcikkek fémjelzik. Számos kitüntetés, köztük a Gábor Dénes Műszaki Alkotói Díj tulajdonosa. Tíz évig a Gépipari Tudományos Egyesület győri titkára volt, húsz évig a Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetségének megyei oktatási tevékenységét vezette. Ez a bizottság kezdeményezte, segítette a győri műszaki főiskola, a Széchenyi István Egyetem jogelődjének megalakítását.
Oktatóként is számíthatott rá a fiatal mérnökgeneráció
Ipari szakemberként is rendszeresen részt vett a mérnökképzésben. 1974-től 1991-ig volt a győri Széchenyi István Egyetem és annak jogelőd intézményének főállású oktatója, majd óraadóként, szakmai munkák közreműködőjeként számíthattak tudására. Óraadó tanára volt a BME Vasútgépész Tanszékének és a Bánki Donát Gépipari Műszaki Főiskolának.
(A fotó a Gábor Dénes-díj 1990-es kiosztásán készült, jobb szélen ül dr. Vermes Ágoston.)