Szolgáltatók Sokan járhatnak jól az új tarifarendszerrel

Sokan járhatnak jól az új tarifarendszerrel

Pörge Béla | 2024.01.09 13:19

Sokan járhatnak jól az új tarifarendszerrel

Fotó: Pörge Béla

Új tarfirendszert vezet be az építési és közlekedési minisztérium a MÁV és a Volánbusz járatain 2024. március 1-jétől. Még vannak kérdések az új árakat illetően, de az új napijegyekkel egyértelműen versenyképesebb lesz a költségek terén a tömegközlekedés az autóval. Más kérdés, hogy bírni fogja-e az infrastruktúra az új rendszert.

Lázár János építési és közlekedési miniszter január 9-én tartott sajtótájékoztatót Debrecenben. A politikus Facebook-oldalán videós formában elérhető tájékoztatón új tarifarendszert vezettek be a magyar állami tömegközlekedésben – azaz a MÁV és a Volánbusz által üzemeltetett járatokra vonatkozóan. Természetesen szó esett az elmúlt heteket meghatározó, budapesti tarifarendszert érintő kérdésekről is, ezekkel a cikkünk második felében foglalkozunk.

Az országos változásokat illetően első lépésként bérletreformot valósítanak meg. Egész pontosan minden korábbi bérlettípus megszűnik március 1-jétől, csak az ország- és a vármegyebérlet marad. Emellett bevezetnek két új jegyet:

  • a vármegye 24-et, ami 990 forintba fog kerülni,
  • és a Magyarország 24-et, aminek ára 4990 forint lesz.

A két napijeggyel a magyar állam által működtetett összes Volán-MÁV közlekedési eszközön lehet utazni egy napot: vagy 990 forintért egy vármegyében belül, vagy 4990 forintért az egész ország területén. A helyközi és távolsági járatok mellett ez vonatkozik az olyan városok helyi járataira is, ahol elfogadják a vármegyebérleteket.

A két új jeggyel kapcsolatban még kérdés, hogy ezek az IC és nemzetközi vonatokon érvényesek lesznek-e, illetve amennyiben igen, várhatóan az ilyen vonatokon a hely- és pótjegyet ugyanúgy meg kell váltani, ahogy a kiegészítőjegyet is az érintett távolsági autóbuszokon. Még ezekkel együtt is rendkívül olcsó közlekedési lehetőséget teremtenek az új jegyek, lássunk két, az autopro.hu által kiragadott példát:

- a mai tarifarendszerrel Budapest és Győr között oda-vissza személyvonattal legolcsóbban 5040, IC-vel 7020 forint egy utazás, ezt valamelyest mérsékelheti a MÁV alkalmazásában előre megváltott jegy. Az új jegy 4990 forint lesz, de alkalmas Győrben a helyi közlekedés használatára is. Ha Győr helyett Sopronba kell valakinek utaznia, és még aznap vissza a fővárosba, akkor 10 ezer forint alatt ezt nem tudja megtenni, az új jeggyel azonban már 4990 forintért igen.

- Veszprém és Pápa között legolcsóbban 1120 forint egy út, az új vármegye 24 jeggyel oda-vissza olcsóbb lesz az utazás, és akkor nem beszéltünk arról, ha valaki Veszprémből vagy Pápáról még egy környező településre is szeretne eljutni.

Ki jár jól és ki nem?

Általánosságban elmondható, hogy az országos napijegy megváltása minél nagyobb távolságra való utazás esetén éri meg, míg a megyei napijegy annál inkább megéri, minél nagyobb távolságot kell megtenni egy megyén belül. Így Pest, Somogy vagy Veszprém megyékben jobban kihasználható ez a jegy, mint Nógrádban vagy Vasban.

A legrosszabbul azok járnak az új tarifarendszerrel, akik megyehatáron élnek és másik megyébe ingáznak, vagy csak 5-10 kilométeres távolságra utaznak napi szinten, és ehhez eddig - a most megszűnő - távolság alapú bérletet vásárolták.

Kedvezmények

Az eddigi 65 féle kedvezményből 22 marad a tarifarendszer átalakításával. Megszűnik több korábbi kedvezmény, de a 65 év felettiek és a 14 év alattiak korlátlanul ingyen utazhatnak, míg 14 és 25 év között 50 százalékos kedvezmény jár. Szintén az utazás árának felét kell kifizetnie az oktatásban és egészségügyben dolgozóknak, illetve a közalkalmazottaknak, ráadásul korlátlan utazás jár a kedvezménnyel.

Akik eddig a 90 százalékos kedvezményt vehették igénybe – például a súlyos fogyatékkal élők -, azok márciustól ingyen utazhatnak.

A tervek szerint ősztől minden helyközi buszon elérhető lesz a bankkártyás fizetés, ezzel párhuzamosan a készpénzes utazásokért 200 forint felárat kell fizetni.

Mi lesz Budapesten és az agglomerációban?

December óta sok vitát váltott ki a tarifareform Budapestre vonatkozó része. Ebben továbbra sincs döntés, mint ismert, a jelenlegi rendszer ott is márciusig marad – addig érvényes az a felállás, amit a fővárosiak a korábbi években megszokhattak: a Budapest-bérlettel igénybe vehetők a fővároson belül a Volánbusz és a MÁV elővárosi, helyközi járatai, valamint a Volánbusz által üzemeltetett agglomerációs buszjáratok és a HÉV.

Lázár János szerint ez a jövőben is így lehet, amennyiben Budapesten belül elfogadják az ország- és vármegyebérleteket (utóbbi esetében kérdéses lehet, hogy melyiket, mert Budapest közigazgatásilag nem tartozik egyik megyéhez sem). Ebben a kérdésben egyelőre nem született megállapodás.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink