Szolgáltatók Pár év múlva Tier1-es beszállító lehet az evopro

Pár év múlva Tier1-es beszállító lehet az evopro

autopro.hu | 2014.01.13 12:18

Pár év múlva Tier1-es beszállító lehet az evopro

Mészáros Csaba, az evopro vezérigazgatója a cég buszos fejlesztéseiről beszélt, kollégái a technikai részletekbe engedtek bepillantást az Autoprónak.

Az elektromos hajtású buszcsaládot tervező evopro vezérigazgatója Mészáros Csaba tavaly év végén rendezett 44. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson lapunknak elmondta, hogy részben azért ezt az utat választották, mert a dízelüzemű busz fejlesztésében túl nagy a hátrányuk. – Tíz-húsz év múlva jutnánk el oda ahol most a nagy gyártók tartanak – tette hozzá Mészáros.

- Fontos volt már a fejlesztés elején, hogy súlycsökkentést érjünk el, mivel az akkumulátorok nehezek, így jutottunk el a kompozit anyagok használatához. A kompozit anyagok térhódításában jelentős lépés a sorozatgyártású i3-as BMW, amelynek tömege 1200 kilogramm. Üveg vagy szénszálas kompzit anyagokat érdemes használni. Lényeges a moduláris felépítés is. Ezzel nem csak a jármű mérete változtatható könnyebben, hanem a mi esetünkben a hajtáslánc is – tette hozzá Mészáros. Elektromos, hatótávnövelő motorral ellátott elektromos, CNG- vagy dízel hajtás ugyanúgy befér az erre tervezett helyre. Egyes járatokra még más szoftvert is tudnak fejleszteni.

Az egyik legnagyobb kihívás Mészáros Csaba szerint a finanszírozás. Rámutatott: a gyártásban lépni kell, hogy brüsszeli pénzeket lehessen felhasználni a projektre. Céljuk egy világpiacra készülő termék legyártása és ehhez nagyon hasznos lenne a hazai referencia.

Az evopro buszának terve

A 18 éve mérnökirodaként indult cég 70 millió eurós éves árbevételéből 21-22 millió eurónyit tesz ki az autószektor. A Mercedes-Benznek például tesztelő, robotszerű állomásokat készítettek, a Suzukinak pedig egy 2014-ben érkező modelljének gépészeti tervezését végezték el. Mészáros szerint két-három év múlva a gépészeti megoldások és a robottechnológia „összerakása” révén már Tier1-es beszállító is lehet az evopro.

Varga Antal, a cég főmérnöke a buszos konferencián az evopro kompozit karosszériás buszcsaládról tartott előadásában kiemelte, hogy merev járműtervezési elveket követtek. Varga szerint az üzemeltetés és a gyártás során is ez gazdaságos. Szokatlan megoldásokat is használnak, például a gyors szerelési blokkokat. A jármű szerkezeti osztása gyűrűrendszerű és belső burkolatot sem használnak, ehhez megfelelő felületminőséget kellett elérni a felhasznált anyaggal. A modulokból épített buszcsaládnál quadraxiális szövetrendszert használnak. Mivel az ezres gyártási darabszámot 5-10 éven belül nem tartják elképzelhetőnek az anyagkihasználásra nagyon kellett figyelniük, vannak kicsit alul és kicsit túltervezett részek is a járműben.

Kovács László projektvezető a hibrid hajtású autóbuszok erősáramú rendszereréről tartott előadásában elmondta, hogy az evopro busza soros hibrid hajtásláncot kapott. Kiemelte, hogy az e-busz hatótávja több akkumulátorral 100-110 kilométer is lehet. Rámutatott, hogy úgy érdemes üzemeltetni a buszt, ha a végállomásokon nagyobb teljesítményű töltőket helyeznek el. A szimulációban, amelyben a fenti adatot kapták 12 megállóval számoltak, azok távolsága átlagosan 300 méter volt egymástól, az utaslétszám a kapacitás 60 százaléka és egy 5 százalékos emelkedő is került az útvonalba. Úgynevezett trakciós akkumulátorokat használnak, ezekben lítium és vasfoszfor van, egy akkumulátor-blokk 38 Volt, a blokkok összekötése után 650 Volt az üzemi feszültség.

Kiemelt Partnereink