Szolgáltatók Olyat adott az autóiparnak egy magyar kkv, amit előtte még senki!

Olyat adott az autóiparnak egy magyar kkv, amit előtte még senki!

Pörge Béla | 2023.09.12 07:23

Olyat adott az autóiparnak egy magyar kkv, amit előtte még senki!

Fotó: Vis Verum Kft.

Olyan a Vis Verum a minőség-ellenőrzésben, mint az elektromos autók a mobilitásban – legalábbis több szempontból megáll ez a párhuzam Máté Balázs, a vállalat ügyvezetője szerint. Az autopro.hu-nak adott interjúban szó esik a Vis Verum indulásáról, tevékenységéről és arról, hogy lehet helyt állni a minőség-ellenőrzés piacán, autógyártók és a beszállítóik közötti csatákban.

- A Vis Verum Kft. fő tevékenysége a minőség-ellenőrzés. Miben tud újat mutatni ezen a területen a vállalat?

- Egy hasonlattal kezdem szolgáltatásunk bemutatását: az egyik hobbim a nagyteljesítményű, minél nagyobb köbcentis és sok lóerős benzines autók vezetése. Pár hónapja azonban eljutottam oda, hogy egy elektromos autóba üljek át. Azóta azt használom és nagyon pozitív véleménnyel vagyok az e-autókról: a hatékonyságot és a dinamikát tudom kiemelni, és ez az, ahol a párhuzamot is látom a szolgáltatásunkkal. Az elektromobilitás költséghatékony, dinamizmusának nincsen párja, hiszen az összes lóerő egyből a rendelkezésre áll. A töltési infrastruktúra és az akkumulátorok fejlődésével – gondolok itt például egy kínai cég által bejelentett új akkura, amit tíz perc alatt ötről 80 százalékra lehet tölteni - már a tankolás terén is gyorsabb lesz az elektromos autó a benzineseknél, sőt, tapasztalataim szerint már most sem feltétlen lassabb. A lényeg tehát, hogy az elektromobilitás egy hatalmas áttörés, ami időben és költségekben is hatékonyabbá teszi az autózást – ugyanígy teszi a mi akciócsoportunk is hatékonyabbá a minőség-ellenőrzést, minőségbiztosítást az autóipari vállalatok számára.

A cég indulása annak köszönhető, hogy találtam egy olyan rést az autóiparban, amit addig senki nem töltött be: az autóipari vállalatok gyors és költséghatékony megoldást kerestek a minőségbiztosítás területén, erre adtuk meg azt a szolgáltatási szisztémát, ami ebben a formában előtte nem létezett. Ez a minőségbiztosítási akciócsoport – csak az egyes projektek, feladatok elvégzésének idején vagyunk jelen az ügyfeleink telephelyein, de egyébként nem „ülünk a nyakukon”.

Az akciócsoport lényege, hogy gyorsan megjelenünk, megoldjuk a problémát, majd levonulunk a színről. Ezzel sok ügyfelet – új helyszíneket – tudtunk megnyerni, így épült fel a Vis Verum. Ezt a szolgáltatást a mai napig biztosítjuk, de azóta bővült a tevékenységi körünk. A cégek számára ez a gyorsaság mellett költséghatékony megoldást biztosít.

- Hogyan tudott kisvállalkozásként betörni a járműiparba a Vis Verum?

- Megalakulásunkkor vagy nagyon kis cégek voltak a piacon (akkor mi is annak számítottunk), vagy mamutok – ők jelen vannak ma is, de hozzánk képest nehezebben mozdulnak, lassabbak a folyamataik. Itt visszautalnék az interjú elején említett hasonlatra: ahogyan a hagyományos autógyártók is lassabban tudnak átállni az elektromos hajtásra az új szereplőkhöz képest, így tudtunk mi is gyorsabban reagálni az autóipar állandó változásaira a minőség-ellenőrzés terén.

A Vis Verum 2007-ben alakult, a minőség-ellenőrzési akciócsoportunkkal 2008-ban kezdtük meg a tevékenységünket. Ezzel mi valósítottuk meg elsőként ezt az ötletet, amit azóta persze már mások is követnek.

Máté Balázs, a Vis Verum Kft. ügyvezetője

Máté Balázs, a Vis Verum Kft. ügyvezetője | Fotó: Kiss Anna

Az ötletet először egy-egy beszállítónál valósítottuk meg, de folyamatosan nyertünk új ügyfeleket és állandó helyszíneket. Ezt követően saját telephelyeket hoztunk létre, majd pedig az igények mentén bővítettük a portfóliónkat. Meglátásom szerint a szolgáltatás egy szemlélet, aki rendelkezik ezzel a szemléletmóddal és nyitott szemmel jár, az meglátja azokat a réseket, amiket betölthet. Rendkívül fontos az autóipar ismerete, együtt kell lélegezni a piaccal – pillanatok alatt változó üzletágról beszélünk, és ez nemcsak most, hanem konjunktúra idején is jellemző. Szolgáltatóként gyorsan és rugalmasan kell követnünk ezeket a változásokat.

- Kik alkotják a vállalat ügyfélkörét?

- Elsődleges kapcsolatban a magyarországi OEM-ekkel, valamint Tier-1-es, Tier-2-es és Tier-3-as beszállítókkal állunk, de számos külföldi megbízatásunk is van. Körülbelül a munkáink fele egyenes-ági, magyarországi megbízatás, a másik fele külföldi beszállítókkal való kapcsolattartás.

- Hogyan néz ki a gyakorlatban a cég tevékenysége?

- A Vis Verum vagy az egyes alkatrészek engedélyeztetése után lép a színre és annak kivitelezésében vesz részt utómunka jellegű feladatokkal, vagy a hibák kiszűrése a feladatunk. Ekkor a méréstechnika kerül előtérbe. Ahhoz, hogy ezeket a szolgáltatásokat gyorsan és professzionálisan tudjuk biztosítani, komoly HR-tevékenységre is szükségünk van: mindaz, ami egy adott időpontban nincs meg egy nagyvállalatnál, azt nekünk pillanatok alatt biztosítanunk kell. Ezt részben saját szakembergárdával, részben professzionális HR-tevékenységgel tudjuk elérni. Ez a mai munkaerőpiacon egy nagyon komoly feladat – pontosan azt az embert kell megtalálnunk, akire a megrendelőnek szüksége van, és nem csak egy embert, aki jó lehet a feladatra. A megrendelő persze ebből a folyamatból nem sokat lát, és nem is kell, hogy érdekelje. Számára az a fontos, hogy az adott problémát jól, hatékonyan és gyorsan oldjuk meg – „minden tegnapra kell”, szokták mondani. Nem véletlen, hogy a mottónk: „Előttünk nincs lehetetlen, csak megoldásra váró feladat!”

Az imént említett méréstechnika is fontos lába a cégnek, itt konkrét számokkal dolgozunk. Két ága van a mi esetünkben: vagy megmérjük a munkadarabot és utána a megrendelő mérnökei, szakemberei elemzik tovább a hiba okát, vagy a mérést követően a Vis Verum feladata az ok kiderítése is. Ez utóbbit nevezzük méréstechnikai analízisnek.

- Egy autó piacra kerülésének melyik szakaszában jelennek meg?

- Általában akkor kérnek fel minket, amikor vitás helyzet alakul ki egy OEM és a beszállítója között. Tipikus példa, amikor egy alkatrész a beszállítónál még tökéletes, de az autóba beépítve már nem megfelelő. A mi feladatunk ilyen esetben, független, semleges szakértőként megállapítani, hogy a legyártott alkatrész tökéletesen megegyezik-e az eredetileg definiált paraméterekkel. De természetesen a gyártási lánc bármely más szakaszaiban is szükség lehet a szolgáltatásunkra.

Cégünk függetlenségét saját eljárásaink biztosítják. Alap etikai elvárás, hogy minden esetben a megbízónk előírásait kell követnünk. A rutin, a tapasztalat és a hosszútávú együttműködések bizonyítják, hogy jól végezzük a dolgunkat, de másképpen nem is lehetne működni az autóipari környezetben, ahol számos összefonódás van a vállalatok között. Emellett a szabványok ismerete és betartása is biztosítja, hogy minden elvárásnak megfeleljünk.

- Más iparágakban is jelen van a vállalat?

- Az autóiparral kezdtük tevékenységünket, de ez ma már kibővült a teljes járműiparra, és az orvosi műszerek gyártása terén is jelen vagyunk. A jövőben más iparágak felé is nyitni szeretnénk – olyan ütemben, ahogy az elektromos autók terjednek napjainkban. Valószínű, hogy a jövő az e-autóké, de a minőség-ellenőrzésben a jövő biztosan a miénk! Ahogy a szlogenünk is szól: born to solve!

Akikkel már biztosan találkozhat a TECHTOGETHER+ rendezvényen:

ACPS Automotive Kft., AVL Hungary Kft., Bosch Rexroth Hajtás- és Vezérléstechnika Kft., Continental Automotive Hungary Kft., fiREG.hu Kft, Hepenix Kft., Kontron Hungary Kft., Knorr Bremse Fékrendszerek Kft., Knorr Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft., msg Plaut Hungary Kft., Nefab Packaging Hungary Kft., Schunk Intec Kft., Siemens Zrt., SK On Hungary Kft., SMC Hungary Kft., Trenkwalder Recruitment Kft., Tequa Akadémia

Az október 17-én a budapesti Eiffel Műhelyházban megrendezésre kerülő TECHTOGETHER+ Járműipari konferencia mellett egy innovatív ipari technológiákra fókuszáló kiállítás, és a már komoly hagyományokkal rendelkező Techtogether mérnökhallgatói verseny is megszervezésre kerül.

Az egynapos rendezvényen párhuzamosan zajlanak a programok az eltérő közönségnek. Az autopro.hu és a MAGE közös járműipari konferenciájának a belépő díja: 60.000 Ft+áfa. Szerezze be jegyét most az alábbi linkre kattintva! A rendezvény keretében megtartott szakmai találkozó és mérnökhallgatói verseny díjmentesen látogatható, csupán előzetes regisztrációhoz kötött.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink