Szolgáltatók Nem törődünk eleget az autónkkal

Nem törődünk eleget az autónkkal

autopro.hu | 2014.03.30 12:40

Nem törődünk eleget az autónkkal

A tendenciák azt mutatják, hogy sokan kizárólag probléma esetén keresik fel a szervizeket. A gépkocsink megfelelő állapotának fenntartása azonban folyamatos odafigyelést igényel, mivel így garantálható a biztonságos, s környezetbarát autózás.

Hirdetés

A felelős gépjármű-üzemeltetés minden közlekedő feladata, amennyiben nem megfelelően karbantartott autóval járunk, saját életünket és környezetünk biztonságát is veszélyeztetjük. Sokan azonban ezt nem veszik figyelembe, s a garancia-időszak lejárta után szinte kizárólag akkor fordulnak javítóműhelyekhez, ha hibásnak érzik az autót. A rendszeres kontrollt azonban a fiatal és az idős autók egyaránt igénylik, ha ezt nem tartjuk be, jelentősen megrövidülhet gépkocsink élettartama, s minőségileg is kifogásolhatóvá válhat járművünk.

Új autók esetében a törvényi előírás szerint a forgalmazónak egy év jótállást kell biztosítani minden gépkocsira. Sok gyártó napjainkban jóval többet ad ennél, a négyéves garancia szinte minden komolyabb autótípus esetén jár az autóhoz. Ennek feltétele, hogy a gyártó által előírt rendszeres karbantartásokat, átvizsgálásokat gyári előírásoknak megfelelő módon, s gyári alkatrészekkel kell elvégeztetni. Amennyiben ez elmarad, vagy az előírtakhoz képest csúszással történik meg, a jármű több szerkezeti eleme is kiesik a garanciából, ami műszaki probléma esetén milliós nagyságrendű felesleges kiadásokat okozhat.

Sokan gondolják úgy, hogy a garancia lejárta után már bárhol történhet a karbantartás, mivel ezzel pénzt takaríthatnak meg. A Weltauto tapasztalatai szerint ez a gondolkodás téves.

  • Az autógyárak méltányosságnak nevezett eljárás alapján a márkaszervizhez hű ügyfeleket prémium szolgáltatásokban részesítik. Ez akár egy tízéves autó meghibásodása esetén is jelenthet ingyenes, vagy komoly kedvezménnyel járó javítást.
  • A méltányossági javításokon túl a használt gépkocsi értékét is jelentősen növeli, ha a karbantartásokat márkaszervizben végezték el: a gyári rendszerekben nyomon követhető előélet akár 10-15 százalékos értéknövekedést is jelenthet a bizonytalan múltú, esetleg szakszerűtlenül javított autók értékéhez képest.
  • A mai autók karbantartása a legtöbb esetben már nem egyszerűen folyadékok és szűrők cseréjéből áll. Szoftveres frissítések, speciális szerszámokkal elvégezhető beállítások elmaradása nem jár azonnali hibával, de többletfogyasztást, idő előtti tönkremenetelt idézhet elő.
  • Jelentős százalékban akadnak olyanok is, akik teljesen elkerülik a rendszeres javításokat.

– Autónk rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen, átlagos futásteljesítmény mellett évente legalább egy alkalommal nézessük át kocsinkat – tanácsolja Papp László, a Porsche Hungaria vezető oktatója. – Az olajcsere periódusok kihagyásával költséges problémákat idézhetünk elő, s akár a környezetet is jobban károsíthatjuk, ha nem ellenőrizzük a fékek állapotát, balesetet idézhetünk elő.

Papp László arra is felhívta a figyelmet, hogy mindennapos használat mellett a leginkább meghatározó időszaknak a motorolaj-csere periódus számít, ami típustól függően 15-30 ezer kilométerenként szükséges. Az automataváltók esetében 60-80 ezer kilométer a periódus. Hasonlóan fontos a fékfolyadék rendszeres cseréje, aminek a minősége jóval inkább idő, mint megtett kilométer függő, így két évente ezzel is törődnünk kell. A féktárcsa, fékpofa karbantartási igénye a vezetési stílustól függ, a csere esedékességéről érdemes szakember véleményét kikérni.

A javítások során a hazai ügyfelek alapvetően árkérdést csinálnak a karbantartásból, s jellemzően a legolcsóbb megoldást keresik. A márkaszervizek rugalmasan reagáltak e piaci igényhez, s bővített szolgáltatásokkal, kedvezőbb feltételek mellett, gyári norma szerint meghatározott órákat számlázva szolgálják ki ügyfeleiket. Számos javítási csomag áll a szerviz kliensek részére, amelyek mindenki, akár a 4-8 évnél idősebb autók tulajdonosainak számára is elérhetővé teszik a márkaszervizek magas szintű szolgáltatásait. Itt ugyanis az akut probléma feltárásán és kezelésén túl olyan gyárilag előírt javításokat, ellenőrzéseket is elvégeznek, amelyeket kizárólag a központi rendszeren keresztül lehet elérni, s akár az autó élettartamát is befolyásolhatják.

Az idősebb autókat célzó ajánlatoknak köszönhetően egyre többen térnek vissza a hivatalos márkaszervizekhez, hiszen a költséghatékonyság mellett az ügyfelek igénylik a minőségi munkavégzést. E tekintetben a márkaszervizek felkészültebbek a piaci versenytársaknál, elég, ha a műhelyek felszereltségét vagy a munkatársak képzését hasonlítjuk össze. A márkaszervizek esetében akár kétezerféle célszerszám is a szerelők rendelkezésére áll, de megemlíthetőek a diagnosztikai eszközök is, amelynek ára egységenként 2-4 millió forint között mozog, s emellett komoly összegeket fordítanak az oktatásra is.

A javítás mellett fontos szempont a felhasznált alkatrészek minősége is. A márkafüggetlen javítóműhelyek, s a magánvállalkozásban dolgozó szerelők gyakran használnak utángyártott elemeket, amelyek ugyan olcsóbbak a gyári alkatrészeknél, de minőségileg kifogásolhatóak, így cseréjük gyakrabban szükséges. Több autógyár kínál kedvező áron alkatrészeket az idős autók számára, érdemes ezeket a lehetőségeket is szemügyre venni, főképp azért, mert az eszközökre garanciát vállal a szerviz.

Kiemelt Partnereink