Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Máig gond nélkül lehet csalni a kilométerórákkal
A német autóklub, az ADAC tesztje alapján legálisan beszerezhető eszközökkel is problémamentesen lehet manipulálni a legmodernebb autók kilométeróráját. A rendőrség adatai szerint minden harmadik, használtan eladott németországi autó óráját manipulálták.
A kilométerórákkal való visszaélés, avagy az óra visszatekerése nemcsak Magyarországon, hanem az egész Európai Unióban komoly kihívást jelent hatóságok (és persze az autóvásárlók) számára, hiába léteznek erre EU-s szabályozások is. Az ember azt gondolná, hogy a modernebb autókkal nehezebb csalni, ám az ADAC tesztje sajnos nem ezt mutatja.
A német autóklub véletlenszerűen kiválasztva három, alig néhány éves, modern autón tesztelte, hogy legálisan beszerezhető eszközökkel mennyire nehéz csalni az órával. Egy 2019-es Ford Kuga, egy szintén 2019-es Peugeot 208 és egy 2020-as Opel Grandland X vettek részt a tesztben.
Nem volt nehéz csalni
A három vizsgált autó közül kettőben elegendő volt a manipulációs eszközt a fedélzeti diagnosztikai aljzatba dugni. Az Opel esetében az ADAC szerint a készüléket a sebességmérőhöz is rögzíteni kellett. 170-nél is több, 2019 után gyártott modell esetében ugyanez a módszer működne a hasonló szoftverek miatt – írja az Automobilwoche.
Az ADAC szerint ez egyben azt is jelenti, hogy a gyártók nem tartják be az EU 2018 óta érvényes előírását, ami szerint szigorúan ellenőrizni kell a kilométerórákat, és a csalás lehetőségét ki kell zárni. Az ADAC a rendelet szigorítását szeretné elérni.
Az autóklub szerint a sebességmérők manipulálására "praktikus, könnyen használható eszközöket használnak, amelyek legálisan kaphatók az üzletekben". A benne található szoftverrel a járművek többségének futásteljesítménye szükség szerint beállítható a sebességmérő vagy más alkatrészek eltávolítása nélkül.
Sokba kerülhet a csalás
Az áldozatok általában egyéni autófelhasználók. Az egy dolog, hogy az autó vételára magasabb a visszatekert óraállás miatt, ám nem ez a legnagyobb veszteség, ami érheti a vásárlót. A pluszköltség sokszor meghaladhatja a vételárat is azáltal, hogy egyes alkatrészek cseréjét nem végzi el időben a vevő, hiszen a jelzett kilométeróraállás szerint még ráérne a művelet.
Az ADAC szerint ráadásul a szerelők sem képesek észlelni egy ügyesen végrehajtott tekerést, ugyanakkor az olajcserék és a műszaki vizsgák között eltelt idő, vagy egy vezetett szervizkönyv a vásárlók segítségére lehet.