Szolgáltatók Lepsényi István: A járműgyártás fogja kapni a legtöbb kutatás-fejlesztési támogatást

Lepsényi István: A járműgyártás fogja kapni a legtöbb kutatás-fejlesztési támogatást

autopro.hu/P.M. | 2017.12.05 15:30

Lepsényi István: A járműgyártás fogja kapni a legtöbb kutatás-fejlesztési támogatást

A magyar gazdaságban a járműgyártás jelentősége megmarad, sőt nőni fog – hangsúlyozta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára a HG Media csoport Fókuszban rendezvénysorozatának autóiparral foglalkozó konferenciáján, Budapesten.

Az innovációs kihívások az autóipar hazai szereplői előtt címmel tartott előadásában az államtitkár rámutatott arra, Magyarország 2015-ben a GDP 1,38 százalékát költötte kutatás-fejlesztésre, ebben a gyógyszergyártás részaránya volt a legnagyobb. Hozzátette, hogy mivel a járműgyártás kutatás-fejlesztési igénye az utóbbi időben dinamikusan növekedett, így várható, hogy néhány éven belül ebből az ágazatból származik majd a legnagyobb részesedés a K+F költésben.

Ehhez kapcsolódva hozzátette, hazánkban erőteljes az egyetemek és nagyvállalatok közötti kapcsolat. A járműgyártás és az egyetem egymás mellé települt, például Győrben, Kecskeméten, Szegeden a tudományos parkban egyre több járműgyártással kapcsolatos terület jelenik meg.

Lepsényi István hangsúlyozta, hogy az autonóm és elektromos járművek tesztelésére alkalmas zalaegerszegi próbapálya egyedüli lehetőséget ad majd arra, hogy vonzza a nemzetközi kutatás-fejlesztést, és ehhez Magyarország szolgáltatást nyújtson.

– Egyre több járműipari kutatás-fejlesztési tevékenység zajlik Magyarországon, az autóipari fejlesztők nyilván ki is akarják próbálni, tesztelni gyakorlati körülmények között a fejlesztési eredményeiket. Ezért döntött amellett a kormány, hogy járműipari tesztpályát épít, ahol mind a hagyományos, mind az önvezető, mind az elektromos járműveket tesztelni lehet. Ez olyan egyedi lehetőséget teremt, ami miatt még több fejlesztő fog idejönni. Ha a fejlesztés itt történik, az a gyártást is egyre inkább ide vonzza – fogalmazta meg gondolatait korábban az államtitkár.
A járműgyártás volumene világviszonylatban is növekedni fog, emellett átalakulnak a járművek, a beszállítói láncok, a digitális átalakulás nemcsak a járművekben, hanem a gyártásban is megjelenik, és ezekre a gyors változásokra a magyar beszállítóknak is fel kell készülniük – hívta fel a figyelmet Lepsényi István.

Fontos feladatnak nevezte az alternatív üzemanyag infrastruktúrájának kiépítését. Példaként említette, hogy Magyarországon 2015-ben 300 tisztán elektromos jármű volt, jelenleg 1200-1300 ilyen autó fut.

– Az a célkitűzés, hogy 2020-ban 30 ezer elektromos jármű működjön Magyarországon. A Jedlik Ányos terv direkt és indirekt ösztönzőkkel – például regisztrációs adó, cégautó adó, valamint parkolási díjfizetés alóli mentesség – segíti az e-mobilitást – mondta el az Autoprónak egy korábbi interjúban. – Most teljesedik ki ennek a jogszabályi háttere, dolgozunk az elszámoló házon, a töltés díja előbb-utóbb a felhasználó otthoni, elektromos számlájában fog megjelenni. Minden, 15 ezer lakosnál nagyobb önkormányzat pályázhatott töltőállomásra, amelyeknek a telepítése most kezdődik, a fejlesztés pedig 2018 végére fejeződik be. Az ország átjárhatóvá válik, elsőként a főutak mentén telepítünk villámtöltőket, 60-80 kilométer távolságban egymástól. Egy 2,7 milliárd forintos keretből szintén önkormányzatok juthatnak elektromos járművekhez. A cél az, hogy 2025-re az állami szféra járműparkjának 50 százaléka elektromos meghajtású legyen.

Kiemelt Partnereink