Szolgáltatók Kötelező segélyhívó – íme a leggyakoribb kérdések és válaszok

Kötelező segélyhívó – íme a leggyakoribb kérdések és válaszok

autopro.hu/Sz.K. | 2018.04.05 15:23

Kötelező segélyhívó – íme a leggyakoribb kérdések és válaszok

Április elsejétől Európában minden új autóba be kell szerelni egy új automata segélyhívó rendszert. Mivel ezzel kapcsolatban rengeteg kérdés merült fel, segítünk eligazodni az eCall ügyében.

Évente több mint 25 ezer ember hal meg közlekedési balesetek következtében az Európai Unióban, további 135 ezren sérülnek meg komolyabban. Az új eCall rendszer ezt a számot hivatott csökkenteni. Sokan örülnek az újításnak, mások azonban szkeptikusan fogadják.

De egyáltalán mi is ez az eCall?

Olyan biztonsági rendszer, mely egy esetleges baleset után automatikusan tárcsázza az Európa-szerte használt 112-es vészhívó telefonszámot, és telefonos kapcsolatot létesít a legközelebbi mentési koordinációs központtal. A jelzést a törésérzékelők és a légzsákirányító egységek adják le. A jelzésről a sofőr és az utasok nem kapnak értesítést. Az eCall műholdak segítségével meghatározza az autó helyzetét, és az utazási irányt – utóbbi azért fontos, hogy például autópályán a mentőegységek a megfelelő irányból tudják a helyszínt megközelíteni.

Mire lesz ez jó?

Az Európai Bizottság és az Európai Parlament nagy reményeket táplál a rendszer iránt, hiszen azt már 2002 óta tervezik, bevezetését 2015-ben pedig írásban is megerősítették.

– Az eCall segítségével a segítségnyújtás reakcióideje vidéken felével, városi környezetben pedig negyven százalékkal csökken magyarázta el Olga Sehnalova, európai képviselő. – Alkalmazásával csökkenhet a halálos áldozatok száma, akár 1500 emberélet is megmenthető így évente.

Tényleg feleannyi idő alatt jöhet a segítség?

A német helyzetet látva Marco König, az ország mentőszolgálati szakszervezetének elnöke kételkedik: napjainkban (Németországban) durván tíz percbe telik, mire egy mentő kiérkezik a baleset helyszínére, Magyarországon az előírások szerint 15 percen belül kell a helyszínre érkezniük. Ha az előzetes várakozások alapján ezt megfelezzük, úgy öt, illetve 7,5 perc alatt kellene megérkeznie a segítségnek. König szerint ugyanakkor ennyi idő alatt ez egyáltalán nem reális. A mentés során számos tényező befolyásolja a teljes vonulás időtartamát. Attól, hogy a telefonhívás időpontja korábbra kerül, a mentő kiérkezése még nem feltétlen gyorsul fel.

Akkor egyáltalán használ valamit a rendszer bevezetése?

Az eCallt az egész EU-ban bevezetik, és néhány tagállamban a reakcióidő a német példánál jóval hosszabb. Egy életveszélyes sérülés esetén az életben maradás esélye percenként tíz százalékkal csökken.

– Ha csak egy ember életét sikerül ezzel megmenteni, már jó befektetés az eszköz hangsúlyozta Achim Hackstein. Hogy az eCall rendszer végül beválik-e, arra a következő évek statisztikái adnak csak választ.

Nem fogják illetéktelenek megfigyelheti az autósokat?

Az adatvédők máris előálltak eCall-hoz kötődő kételyeikkel.

– Az adatvédelmi szempontból nemrég még kis kockázatú autókon újabb kibertámadási felületet létesíthet a technológia, így azokon keresztül kiszolgáltatottabbá válnak az érzékeny adatok fogalmazta meg problémáját Thilo Weichert, Schleswig-Holstein korábbi adatvédelmi megbízottja.

Mások azonban hangsúlyozzák, hogy az eCall csak akkor létesít kapcsolatot, amikor megtörtént egy baleset, tehát az autó alapesetben nem lesz „lenyomozva”. Ez a törvényi előírás az eCall esetében, így elvileg kizárt a visszaélés az adathalmazzal.

Tehát akkor az egész problémamentes?

Kritikus pont az is, hogy a szolgáltatás a jármű gyártójának saját felelőssége lesz. A Mercedes-Benznek 2012 óta megvan a saját segélyhívó központja, azonban figyelmeztettek, hogy egyes gyártók esetében a vészjelzéssel szemben a gyártónak való információtovábbítás elsőbbséget élvez. Továbbá van még egy pont, amit a mentőszolgálati szakértők kritikusnak tartanak: az automatikus segélyhívóknak mindig direktben a mentésirányítási központokba kell futniuk.

Kiemelt Partnereink