Szolgáltatók Hogyan alakul az újautó-válságban a lízingpiac?

Hogyan alakul az újautó-válságban a lízingpiac?

Pörge Béla | 2022.06.14 07:21

Hogyan alakul az újautó-válságban a lízingpiac?

Fotó: Arval

Nincs oka kesergésre a lízingpiac szereplőinek, de azért bőven érik kihívások ezt az üzletágat is, így mindenképp szükséges a megfelelő alkalmazkodóképesség. Erről, illetve az elektromos átállásról és az Arval mobilitási szolgáltatásairól beszélt Németh Eszter, az Arval kereskedelmi igazgatója az autopro.hu-nak adott interjúban.

Hirdetés

- Hogyan érintik a lízingpiacot a járműipari alapanyaghiányok miatti gyártásleállások? Az új autókra való várakozás több ügyfelet terel a lízing felé?

- A chiphiány volt az első olyan része a válságnak, ami minket is komolyan érintett. Az Arval érdeklődött a chipgyártóknál a helyzet javulását illetően, de azt a választ kaptuk, hogy minimum másfél év egy ilyen gyártósort kialakítani – tehát pont kezdett volna megoldódni a helyzet, mire jött az orosz-ukrán háború, ami tovább súlyosbította a logisztikai nehézségeket. Tapasztalataink szerint a szállítási idők a korábbi 3-4 hónapról már egy év fölé emelkedtek.

Úgy látjuk, hogy az ügyfeleink egy része még csak most szembesül a helyzettel. Természetesen azokat, akik nálunk lízingelnek, figyelmeztettük a szállítási idők megnövekedésére, és előbb megkezdtük velük a megrendelés folyamatát. Azonban akinek máshol jár le szerződése, vagy saját finanszírozást, esetleg pénzügyi lízinget csinált, az sokszor csak most szembesül a helyzettel: például, ha bérleti szerződéssel rendelkezett 3-4 évre egy flottára, akkor eddig normál esetben elég volt csupán pár hónappal a lejárat előtt tárgyalnia az új flottáról. A jelenlegi helyzetben ez már nem működik, így az ügyfelek először megpróbálnak más márka felé elmozdulni, de mivel általános piaci jelenségről van szó, ez sem segít.

- Miként tud reagálni a vállalat a kihívásokra?

- Tavaly év végén előrendeltünk autókat. Egy kicsit rizikós döntést kellett hoznunk, mivel a megrendelt konfigurációkon nem tudunk változtatni, az ugyanis újrarendelésnek számítana, és a szállítási idő kapcsán elért előnyöket elveszítenénk. A modellek többségénél statisztikai adatok alapján tettük le a voksunkat egy közepesnél magasabb business felszereltségre. Legnagyobb örömünkre több márka is nyitott volt a velünk való együttműködésre, így közel 400 autó, többféle márka, modell, magas felszereltséggel áll a jelenlegi és leendő ügyfeleink rendelkezésére idei érkezéssel. Az autók listája ide kattintva megtekinthető.

Akik a hosszú szállítási idő mellett is ragaszkodnak az egyedi konfigurációhoz, azok számára is van megoldásunk: az úgynevezett MTR (mid term rental) vagyis középtávú bérlet. Ez egy olyan Arval flotta, amelyet 1-24 hónap közötti időszakra adunk ki ügyfeleinknek a saját flottából. Ezek az autók 48 órán belül elérhetőek, és rugalmasan leadhatóak kötbérmentesen. Emiatt tökéletes megoldást jelentenek az új autó megérkezéséig.

Egy másik komoly kihívás számunka – és ügyfeleinknek is – a drágulás. A beruházási érték egy év alatt 20-40 százalékkal emelkedett - ez márkától függetlenül tapasztalható. Egyrészt az autók listaára is nőtt, másrészt a flottakedvezmények is drasztikusan csökkentek, illetve egyes márkák esetében akár teljesen meg is szűntek. Továbbá nehézséget okoz, hogy sok márka úgy ad ki ajánlatot, hogy nem vállal garanciát az ár, illetve a felszereltség tekintetében, vagy csak az adott kedvezményszintet garantálja, aminek az alapja szintén a leszállításkor dől el – magyarul kiválasztjuk, amit szeretnénk és megrendeljük egy irányáron, aztán pedig kapunk valamilyen autót, valamilyen áron. Ezt nagyon nehéz kezelnünk operatív lízingcégként, nehéz az ügyfelek felé kommunikálni a helyzetet. Jellemzően, ha az árváltozás jelentős, lehetőség van a rendelést visszamondani, ám addigra a körülmények jellemzően nem javulnak, hanem rosszabbodnak az árak és a szállítási idők szempontjából.

- Tartható a flották életkora a chiphiány és az új járművekre való várakozási idő mellett?

- Nálunk eddig a 72 hónap vagy 200 ezer kilométer volt a maximum futási idő egy autó esetében. Most is törekszünk erre, igyekszünk inkább alternatív megoldásokkal segíteni, de ha szükséges, kivételes esetben tovább is futhatnak az autók. Összességében viszont elmondható, hogy a flotta életkora növekedett.

Németh Eszter, az Arval kereskedelmi igazgatója

Németh Eszter, az Arval kereskedelmi igazgatója

A szállítási idők tekintetében a legnagyobb gondot az okozza, hogy nem tudunk az ügyfeleknek pontos információt adni az autójuk érkezését illetően. Partnereink – a márkakereskedések – is óriási rátartással dolgoznak, mert a gyártók velük sem kommunikálnak pontos információkat, hiszen a gyártástervezés az éppen elérhető alapanyagok szerint alakul. Emiatt olyan is előfordul, hogy hónapokkal előbb kapunk meg egy autót, mint ahogy számítottunk rá. Ezért is ajánljuk áthidaló megoldásnak az MTR-t hiszen az ilyenkor kötbérmentesen visszaadható.

- Mivel tud még segíteni egy operatív lízingcég ezeknek a negatív trendeknek az ellensúlyozásában?

- Operatív lízingcégként minket is érint a használtautó-kereslet növekedése amelyet az új autók hiánya generál. Sajnos azonban, mivel mi is hosszabbítjuk a bérleteket, ebből csak kevesebb profitot realizálunk és tudunk beépíteni az árazásunkba. Mindamellett természetesen számításba vesszük és hamarosan felemeljük autóink maradványértékét, reagálva ezzel a használtautó-piac trendjeire. Csökkentjük ezzel a havidíjakat, hogy kedvezőbb ajánlatokat adhassunk az ügyfeleinknek, és csökkentjük az új autók bekerülési értékének megugrásából és a megemelkedett alapkamatból származó drágulást.

- Mit jelent a digitalizáció a lízingpiacon? A papírmentes dokumentációk mennyire jellemzőek a hétköznapokra?

- A legutóbbi megoldásunk egészen friss még, április végén vezettük be a digitális szerződés-aláírást: most már nem kell papíron küldeni a szerződéseket, erre bevezettünk egy digitális megoldást, amivel sok papírt spórolunk meg és védjük a környezetünket.

Emellett digitálisan intézhető az ajánlatkérés és a kalkuláció, a partnereink – egyes kereskedések – is ki tudnak állítani Arval-kalkulációt a jelenlétünk nélkül. Mindezt digitálisan, a mi kihelyezett felületünkön.

Igyekszünk gyorsítani folyamataink digitalizációját, ez egy fontos küldetés számunkra. Ez felpörgeti az ügyintézést is, ami a válságban komoly előny.

- Hogyan alakul a kereslet az elektromos, illetve a hibrid autók iránt?

- Határozottan növekszik. Az Arval sok nagyvállalattal dolgozik együtt, azt látjuk, hogy mindenkinek komoly zöld stratégiája van 2025-2030-as határidőkkel. A kereslet növekedését várjuk az üzemanyagár-sapka megszüntetése után is, ugyanis ezzel egyre inkább kiegyenlítődnek a költségek az elektromos és a hagyományos hajtású autók között.

Komolyan fókuszálunk a zöldülésre és az elektromobilitásra – egyrészt maradványértékben kedvezünk a hibrid- és elektromos autóknak, másrészt komplex megoldásokat ajánlunk az ügyfeleknek: fali töltő kialakításában, telephelyi töltésben is tudunk segíteni, illetve egyáltalán a tanácsadásban is segítünk, hogy érdemes-e elektromos autót használni az adott ügyfélnek.

- A tisztán elektromos, vagy inkább a plug-in hibrid hajtásoknál érződik az igénynövekedés?

- Már a tisztán elektromosnál is, a Tesla és a Volkswagen ID.4 is népszerű nálunk. Gyorsan zajlik az átállás, ma már bőven akadnak meggyőző elektromos autók, egyre kevesebben félnek az elektromos modellektől.

A gyártók az elektromos típusoknál törölték el a legkevesebb kedvezményt, így mi is kedvező bérleti díjat tudunk ezekhez ajánlani, ami tovább növeli az ilyen autók népszerűségét. Érdekesség, hogy a városi szállítmányozásban történő zöld átállás miatt, kisteherautók esetében sok megkeresést kapunk elektromos modellekre.

- Milyen helyzetben van az Arval a magyar lízingpiacon? Mit várnak az idei évtől?

- A korábbi években négy nagy nemzetközi cég volt vezető ezen a piacon, ebből az egyik az Arval. Ketten egyesülnek a vetélytársaink közül, egyikük pedig visszaesett, közben viszont megjelent néhány komolyabb magyar versenytárs is.

Bízunk benne, hogy egy stabil szolgáltatási minőséggel tovább tudjuk növelni a piaci részesedésünket ebben az új helyzetben.

Ami a válságot illeti: nincs ok elkeseredni a lízingpiacon, alkalmazkodni kell a változásokhoz. Úgy látjuk, hogy nem lesznek kedvezőbbek a körülmények a közeljövőben sem, még 2024-ben is fennállhat a chiphiány és az ellátási nehézségek, ehhez a helyzethez alkalmazkodni kell.

- Az orosz-ukrán konfliktus globális szinten hogyan érinti a vállalatot? A magyar piacra hatással van a háborús helyzet?

- Csak minimális közvetlen hatásokról beszélhetünk, például volt olyan partnerünk, aki a lezárt Sberbank ügyfele volt, de ott is hamar lezajlott az átállás. Egyelőre nem látjuk, hogy a magyar gazdaságra komoly hatással lenne a háború, minden megy a megszokott rendjében – mi reménykedünk benne, hogy ez így is marad.

Annyiban érintett még minket a háború, hogy személyesen is segítettünk az ukrajnai menekülteknek a visszaadott autókkal a fuvarozásban, valamint ingyenesen tároltuk Budapesten azok autóit, akiknek erre szüksége volt.

Mobilitási megoldások az Arvaltól

Mobilitási megoldások az Arvaltól | Fotó: Arval

- Egy korábbi interjúban szó volt róla, hogy az Arval elindult a mobilitási szolgáltatások útján. Hogyan áll most ez a projekt? Mikortól lehet kétkerekű elektromos járműveket bérelni a cégtől?

- Többféle csomagban is gondolkozunk, köztük elektromos és hagyományos kerékpárokban és rollerekben is. Mindegyik jármű esetében elkészültünk magával a termékkel, tudunk havi lízingdíjat ajánlani. Havi CASCO biztosítást is kínálunk az elektromos rollerekre és biciklikre, amivel egyedülállóak vagyunk a piacon. Ezeket a járműveket már cafeteria keretében is lehet nyújtani a munkavállalóknak, az autó mellett vagy akár helyette is. Több érdeklődőnk is van, de ez egyelőre a bevezető státuszban van.

Érdekesség, hogy Lengyelországban az Arval elektromos robogót és teherszállító kerékpárt is kínál. Amennyiben ez iránt érdeklődik egy ügyfél, mivel egy operatív lízingrendszerben dolgozunk a V4-es országon belül, így néhány napon belül mi is tudjuk biztosítani azt, amit a lengyelek kínálnak.

A chiphiány kissé akadályozta ezt a projektet, ugyanis az elektromos kerékpárok kiszállítása is késik miatta, ez főleg a cafeteria keretében kínált biciklik esetében okoz gondot.

Az 1989-ben alapított és teljesen a BNP Paribas bankcsoport tulajdonában álló Arval a teljes körű autólízing és flottakezelés szakértője. Az Arval ügyfeleinek (nagy nemzetközi vállalatok, kkv-k és egyéni vállalkozók) olyan egyedi megoldásokat kínál, melyek optimalizálják a munkavállalók mobilitását és kiszervezik az üzemeltetéssel járó kockázatokat.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink