Szolgáltatók Híd a vállalatok és a közoktatás között a Mobilis

Híd a vállalatok és a közoktatás között a Mobilis

Pörge Béla | 2021.10.28 13:23

Híd a vállalatok és a közoktatás között a Mobilis

Fotó: Mobilis

Keszthelyi Bernadett, a Mobilis Interaktív Kiállítási Központ általános igazgatóhelyettese és Rákosi Szabolcs, vállalati kapcsolatokért és pályaorientációért felelős menedzser beszéltek az autopro.hu-nak adott interjúban a Mobilis legújabb projektjeiről és általános céljairól.

Hirdetés

Hogyan fejlődött az elmúlt években a Mobilis?

Keszthelyi Bernadett: A Mobilis 2012 óta működik Győrben, a Széchenyi István Egyetem campusán. A központ elsődleges célja a szemléletformálás, a STEM tudományterületek élményszerű bemutatása és a műszaki pályaorientáció. 2018-ban két nagy projektünk is elindult szinte párhuzamosan, ezek alapjaiban alakították át a Mobilis működését. Az interaktív kiállítótéri funkciónk megmaradt egy olyan attrakcióként, amely továbbra is várja a látogatókat, azonban nagyon hangsúlyosan indultak el olyan tevékenységek, amelyek a közoktatás és az oktatás-nevelés kiegészítését célozzák, elsősorban a természettudományok, illetve az IT világ területén.

Úgy gondoltuk, hogy ennek a két projektnek a sikeres működtetésével nyitni tudunk olyan területek felé, amelyekben a Mobilisnek már komoly szakmai tapasztalattal rendelkezett, de ezúttal tervezett, órarendszerű látogatásokon tudjuk ezeket a céljainkat a gyermekek és a tanárok felé kommunikálni. Az egyik nagy projekt a Diáklabor, amelynek célja a természettudományos tárgyak oktatásának élménypedagógiai módszerekkel történő kiegészítése. A másik nagy projekt egy azóta is aktuális, égető problémára mutatott rá, hogy az IT szektorból hiányoznak a szakemberek.

Miről szól a Diáklabor projekt?

Rákosi Szabolcs: A Diáklabor gyakorlatilag arra vállalkozott, hogy a velünk együttműködő húsz iskola természettudományos oktatásának egy részét kiszervezze egy science centerbe, a Mobilisbe. Itt élménypedagógiai módszerekkel, kísérletközpontú foglalkozásokkal egészítjük ki és támogatjuk az iskolákban zajló munkát.

A Mobilis korábban egy interaktív játszótér volt, ahol körülbelül ezer négyzetméteren, közel hetven kipróbálható, egyedi játék várta a látogatókat. Ennek a látogatásnak mindig volt valamilyen mögöttes oka, reméltünk tőle valamilyen hatást, ugyanakkor volt benne egyfajta esetlegesség, hiszen a szabad játék nem egy tudatosan felépített és megtervezett tanulási folyamat részét jelentette. Voltak olyan iskolák, amelyek természettudományos bérletes foglalkozásokon vettek részt, tehát már ekkor meglátták az értéket abban, hogy időről időre tudják kapcsolni a tanulmányaikhoz a Mobilist. A Diáklabor egy tudatosan felépített oktatási projekt, a húsz partneriskola diákjai jellemzően havi rendszerességgel vesznek részt az élménypedagógiai programokon.

Milyen korosztály a célcsoportja a projektnek?

RSZ: A Diáklabor már általános iskola második osztályától elérhető, noha kisiskolás korban a természettudományos tantárgyak még nem jelennek meg. Az ő esetükben az a célunk, hogy fenntartsuk a gyermekek természeti jelenségek iránti veleszületett érdeklődését és olyan világképet, szemléletmódot alakítsunk ki, amelyre alapozva a későbbiekben, a természettudományos tantárgyak oktatása során eredményesebben tudnak dolgozni a pedagógusok.

A nagyobbaknál már egészen más a cél, itt konkrét kapcsolódás van az iskolai tananyaghoz. A hozzánk járó 7-12. osztályos diákok tanulmányi előrehaladásával egészen pontosan tisztában vagyunk, és mindazt, amivel ők az iskolában csak a tankönyvek lapjain tudnak találkozni, azt a Mobilisben élményekkel, kézzelfogható, akár diákok által is végrehajtható kísérletekkel támasztjuk alá és illusztráljuk, ezzel megkönnyítve ezeknek a jelenségeknek a megértését.

Mennyien látogatják a központot?

RSZ: Félévente körülbelül 15 ezer látogatást tesznek itt diákok és – részben az oktatási projekteknek köszönhetően – markáns növekedést ért el a központ, 2017 és 2019 között szinte megduplázódott a látogatószám. Ez rendkívül fontos a velünk együttműködő cégeknek is, hiszen egyre több diákot tudnak megszólítani. A végső célunk nem más, minthogy a győri gazdasági környezet számára a lehető legjobban képzett, motivált, 21. századi képességekkel felvértezett munkavállalókat tudjuk biztosítani.

Ebben a Széchenyi István Egyetem nagy értéket lát és ezáltal a beiskolázási tevékenységének egyik kulcsszereplője lett a Mobilis az elmúlt években. Szerencsére vannak emellett olyan vállalatok, amelyek, akár a társadalmi felelősségvállalás által vezérelve, akár gazdasági megfontolásokból hosszútávon is gondolkodnak a munkaerő biztosításában, és a Mobilis támogatásával igyekeznek hosszútávon elérni a közös céljainkat.

Fotó: Mobilis

Milyen projektekkel foglalkoznak még?

KB: Ha már szóba került a pályaorientáció, a Diáklabor mellett 3 éve fut egy másik kiemelt projektünk is, amely keretében létrehoztuk a MobilITy-Győr Digitális Élményközpontot a Mobilisben. Ez egy közel háromszáz négyzetméteres, a legújabb infokommunikációs és digitális technológiákkal felszerelt tér, ahova szintén órarendszerűen érkeznek az iskolai osztályok. A látogatók 90 perces látogatás keretében teljes körű képet kapnak a legújabb digitális és infokommunikációs technológiákról kipróbálható, élményszerű módon.

Itt is az a cél, hogy már gyerekkorban elinduljon egy tudatos irány: a pályaválasztás elé kerülő gyermek ne rettenjen meg az IT szektortól. Olyan hiányszakmákat próbálunk interaktív és játékos módon bemutatni, amelyek nélkül nem működhet egy 21. századi gyár vagy vállalkozás, legyen az kkv vagy nagyvállalat. Ezek a gyermekek lesznek a jövő szakemberei, akiknek fontos a 21. századi skilleket fejleszteni.

Hogyan néz ki ez az élményközpont? Mennyire népszerű?

KB: Az élményközpontban a digitális szakadék csökkentését próbáljuk játékos módon eszközölni, azt bemutatni, hogy ettől a szektortól nem kell félni. Azt szeretnénk, hogy minden eszköz kipróbálható, kézzelfogható legyen, és a félelem, a távolságtartás csökkenjen a diákok vagy akár a családi látogatók körében.

Nagyon szép látogatószámot tudunk felmutatni, hat megye területéről érkeznek látogatóink. Ebben a projektben is ingyenes a csoportok idejutása, és úgy látjuk, hogy ez nagyon fontos kérdés az iskoláknak. Mindkét projekt 2022 tavaszáig tart, de határozott célunk a megvalósítási időszak lejártát követően a tevékenységek folytatása, akár vállalati együttműködések révén.

Kiket várnak a Mobilis-be?

KB: A Mobilis interaktív játszótere mindenki számára rendelkezésre áll, bárhonnan látogat el Győrbe. Azt reméljük, hogy a tevékenységeink támogatásában, a szolgáltatásaink igénybe vételében értéket látnak a vállalatok. Számukra kiváló lehetőséget rejt, ha a MobilITy-Győr Digitális Élményközpontba vagy a Diáklaborba való bejutást, a szolgáltatásaink igénybevételét megkönnyítik, például azzal, hogy „örökbefogadnak” egy iskolát.

Milyen programokat terveznek a jövőben?

KB: 2022-től egy harmadik, jelenleg fejlesztés alatt lévő élményközpontunk is elérhető lesz. A COVID árnyékában sem állt meg az élet a Mobilisben. Habár bezárásra kényszerültünk, de egy 2019-ben elnyert projektnek köszönhetően jelentős infrastrukturális beruházást tudtunk végrehajtani, amely érinti a Mobilis első emeleti kiállítóterét. Ennek köszönhetően egy régóta tervezett célunkat tudtuk megvalósítani, egy digitális alkotóműhelyt alakítottunk ki, amit pár héten belül szeretnénk megnyitni.

A legjobb tanulás a saját tapasztalat, és ami saját élményeken alapul, az sokkal jobban rögzül. A digitális alkotóműhelyekben a hagyományos technológiákat és a legmodernebb megoldásokat is használják – ennek megfelelő eszközpark került beszerzésre.

Bár az iskolákban sokszor elérhető a legtöbb modern technológiai vívmány, ezt sokszor nem tudják beilleszteni a közoktatás kereteibe. Mi köztes szereplőként hidat tudunk biztosítani a szereplők közé, ráadásul egy ilyen műhely arra is jó, hogy a 21. század által elvárt készségeket próbálhassák ki a gyerekek – valós problémák megoldásán keresztül.

Fotó: Mobilis

Hogyan tud együttműködni a cégekkel a Mobilis?

RSZ: A híd metafora kiválóan megmutatja, mi a szerepünk a vállalati szféra és az oktatás között. A műszaki pályaorientáció nagyon fontos téma manapság, a vállalatok is szívesen jelennek meg iskolákban, hogy a számukra fontos pályák felé orientálják a diákokat. Ebben kiváló partner lehet a Mobilis, mert a cégekben nem feltétlen van meg az a képesség, hogy a diákok számára értelmezhető módon, könnyen befogadható módszerekkel, élményszerűen mutassanak be szakmákat vagy mérnöki pályákat – ez nem is feladatuk, erre sok esetben a legnagyobb vállalatok sincsenek felkészülve.

Egyik legnépszerűbb szolgáltatásunk keretében vállalatokkal együttműködve jelenünk meg általános iskolákban, és a továbbtanulás előtt álló diákok számára mutatunk be különböző szakterületeket interaktív kísérletek révén. Erre a vállalatok képviselőinek általában nincs lehetősége.

KB: Az oktatási projektek és fejlesztések mellett megmaradtak a cégeknek kínált szolgáltatásaink is, amelyek nemcsak a Mobilisben érhetőek el, hanem kitelepülések formájában is. Ilyenkor akár egy-egy cég üzenetét is tudjuk közvetíteni, vagy akár általános módon mutathatunk be egy-egy szakterületet. Nemcsak beszélünk róla, hogy mit csinál például egy gépész- vagy villamosmérnök, hanem közérthetően be is tudjuk mutatni azt kísérletekkel, akár interaktív formában.

Milyen iparágak szereplőivel dolgoznak együtt?

RSZ: A központ kifejezetten járművekkel, közlekedéssel foglalkozó kiállítótérként nyílt meg és működése első éveiben a járműipar szereplőivel igyekezett szoros kapcsolatokat kialakítani. Ugyanakkor, a fent bemutatott oktatási projektek, élményközpontok és a vállalatok számára kínált egyedi szolgáltatások egyfajta nyitást jelentenek új területek irányába. A Mobilis által képviselt egyedi módszertan, a mérnöki szakterületek, szakmák és technológia játékos, közérthető bemutatásának képessége és a Mobilis sokéves tapasztalata számos egyéb területen működő vállalkozás számára jelent kivételes értéket – gondoljunk csak az élet minden területét átható digitalizáció vagy a robotika térnyerésére.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink