Szolgáltatók Giorgetto Giugiaro olasz formatervező 75 éves

Giorgetto Giugiaro olasz formatervező 75 éves

MTI | 2013.08.06 09:11

Giorgetto Giugiaro olasz formatervező 75 éves

Augusztus 7-én ünnepli 75. születésnapját Giorgetto Giugiaro olasz formatervező, autódizájner, akinek neve a stílus garanciája, keze nyomát viseli egyebek között a Volkswagen Golf és a Fiat Panda első generációja.

Hirdetés

1938. augusztus 7-én született a Piemont tartománybeli Garessióban. Festőművész apja és nagyapja nyomdokain haladva ő is a képzőművészetet választotta, a neves karikaturista, Golia torinói rajziskoláját látogatta. A növendékek munkáit bemutató iskolai tárlaton figyelt fel autórajzaira Golia unokaöccse, a Fiat főmérnöke, aki felvette a 17 éves fiút az autógyár formatervező központjába. Giugiaro négy évig rajzolgatta karosszériaterveit, de főnöke egyetlen egyet sem mutatott meg a központ vezetőjének, ekkor a mellőzöttséget megelégelve bekopogtatott a jó nevű autótervező Nuccio Bertonéhoz. Az próbarajzot kért tőle, amit rögvest el is adott a Fiat riválisának számító Alfa Romeónak (ez lett az Alfa Romeo 2000), a fiatalembert pedig korábbi fizetésének duplájáért alkalmazta.

1960-ban besorozták, katonai szolgálatát a hegyivadászoknál, az Alpokban töltötte. Bertone itt is gondoskodott róla: egy hotelszobát bérelt neki, ahol Giugiaro a kiképzés után dolgozhatott, az első Ferrari 250 GT tervrajzai is itt készültek. A Bertone cégnél 1962-ben két szériaautót, a Simca 1000-1200 S kupé és az ISO Rivolta GT 300-as modelleket tervezte meg, 1964-ben a párizsi autókiállításon az Alfa Romeo Canguro koncepcióautóval bűvölte el a látogatókat, 1965-ben a genfi autóshow-n debütált a Fiat 850 sportautó változata, a Spider. Ebben az évben született meg a fia, Fabrizio is, aki ma már üzlettársként dolgozik a családi tervezőirodában.

Giugiaro 1966-ban otthagyta Bertonét és az argentin Alessandro de Tomaso által vezetett, akkor már leírt Ghia vezető tervezője lett. A céget a tönk széléről a csúcsra repítette: előbb a Volkswagennek és az Isuzunak készített tanulmányokat, majd az 1966-os torinói kiállításon négy kocsiját is bemutatták: a Maserati Ghiblit, a De Tomaso Pampero koncepcióautót, a Fiat 850 nők számára tervezett Vanessa változatát és a limitált szériás De Tomaso Mangustát. Utóbbi volt az első darabja Giugiaro egyenes felületek és éles szegélyek által fémjelzett, úgynevezett origamis korszakának.

A még mindig csak 29 éves tervező 1967-ben önálló stúdiót alapított, az Italdesign valósággal ontotta a jobbnál jobb autókoncepciókat. Működésük felkeltette a Volkswagen céget vezető Kurt Lotz érdeklődését, aki 1971-ben több autótervre is szerződött velük. A tervek elkészülte idején azonban már Rudolf Leiding állt a német autókonszern élén, aki az összes dizájnra nemet mondott, kivéve a gyártás előtt álló VW Golfot, mert ettől már nem lehetett visszalépni. A VW Golf a cég legjobban értékesített sikerautója lett, 1974-es piacra dobása óta a több generációs, számos ráncfelvarráson átesett modellből a világon 29 milliónál több talált gazdára.

Az Italdesign 1978-ban megtervezte a nyolcvanas évektől egyre népszerűbb egyterű autók ősét, a Lancia Megagammát, amely azonban soha nem került gyártásba, mert ezt a Fiat túl rizikósnak ítélte. Giugiaro másik szintén alsó-középkategóriás sikerautója, a Fiat Panda 1980-ban gördült le először a gyártósorról.

Az Italdesign rajzasztalain több mint 150 modell született a világ autógyárainak megrendelésére. Szerepel közöttük kis- és középkategóriás autó (Alfasud, Panda, Uno, Punto, Ibiza), extra sportkocsi (Maserati Ghibli, Lamborghini Cala, Bugatti EB 112), luxus limuzin, valamint Ducati és Suzuki motorok váza is.

Giugiaro emellett lőfegyvert tervezett a Berettának, kameravázakat a Nikonnak, számítógépház prototípusokat az Apple-nek, irodabútort a japán Okamura konszernnek, sőt még a Marille tésztát is egyedi megjelenésűvé varázsolta - ennek főként a látványra is sokat adó nouvelle cuisine irányzat séfjei örülhettek.

Giugiaro az olasz dizájn nemzetközi hírének öregbítéséért lovagi (cavaliere) címet kapott, 1999-ben az évszázad autótervezőjének választották, 2002-ben Detroitban örökre bevésték nevét az Automobil Hírességek Csarnokának tagjai közé.

A Volkswagen 2010-ben 90,1 százalékos tulajdonrészt vásárolt a 975 alkalmazottal 100 millió eurós éves forgalmat bonyolító Italdesign stúdióban. A cég ezzel elvesztette önállóságát, de Giugiaro alkotókedve és fantáziája a régi: legújabb terve a 2013-as Lamborghini Nitro, az igényes gazdáknak szánt luxustraktor, amelynek megnyerő külseje kiváló műszaki paraméterekkel rendelkező, környezetbarát belsőt takar. Fél évszázados tervezői pályafutása alkalmából egy Ferrarival, az alkalomhoz illő GG50-es modellel lepte meg magát: a kocsi azt a lágyabb vonalvezetést képviseli, amihez először 1995-ben, a Lamborghini Cala tervezésekor tért vissza.

Kiemelt Partnereink