Szolgáltatók Elkészült minden Várbusz ősatyja

Elkészült minden Várbusz ősatyja

Pörge Béla | 2023.05.27 16:23

Elkészült minden Várbusz ősatyja

Fotó: Pörge Béla

Májusban mutatkozott be a nagyközönség számára a BKV felújított Ikarus 211-es autóbusza, igaz, utazni egyelőre még nem lehetett a nosztalgiabuszok új ékkövével. A TSZ-ekből és a tanyákról ismert modell a főváros közlekedésében is betöltött egy érdekes fejezetet.

Hirdetés

Aki ismeri az Ikarus 211-es típust, vagyis a magyar gyártó első midibuszát, annak a járműről biztosan nem a BKV, vagy egyáltalán Budapest fog beugrani. Ezt a típust előszeretettel használták TSZ-ek, vagy más szervezetek munkásszállításra, esetleg gyermekszállításra egészen a 2000-es évekig. Az utóbbi két évtizedben rohamos tempóval kopott ki a típus a magyar utakról, ma már elvétve találni belőle, inkább csak két szélsőséges állapotban: felújítva, vagy romosan, évek óta elhagyatva.

A modellből mintegy 5600 példány készült 1973 és 1990 között, a típus jellegzetessége a laprúgó és az IFA-motor. A buszok zöme (körülbelül 4500 darab) Magyarországon került forgalomba, de csak kis részük közlekedett menetrend szerinti járatokon. Ilyen volt az a négy darab is, ami a BKV-hoz került 1975-ben. Ezek a buszok a Budavári sikló pótlását látták el, a Clark Ádám tér és a Vár között közlekedtek egészen 1985-ig „V” jelzéssel, utána 1986-ig 116-osként.

Fotó: Pörge Béla

Természetesen nem ez a járat volt az első a Várban, hiszen 1930-tól létezett már valamilyen járat a városrészben, jellemzően Pest és a Széll Kálmán (később Moszkva, majd újra Széll Kálmán) tér között, ugyanakkor az első dedikáltan csak a Várban közlekedő busztípus a 211-es volt a BKV-nál.

A midik előfutára

Sőt, az Ikarus 211-es volt az első midibusza a BKV-nak, igaz, az 1980-as évek második felében egy rövid ideig nem midik közlekedtek a Várban. Ennek meg is lett a böjtje, a labirintus felett több helyen megsüllyedt és beszakadt az út, azóta a Dísz tér és a Bécsi kapu tér közötti területre csak midibuszok hajthatnak be. A 211-es után az első midibuszok az Ikarus és a Volkswagen kooperációjában gyártott Ikarus 521-esek voltak, ám ezek inkább számítanak minibusznak, éppen ezért nem is voltak alkalmasak ennyi utas elszállítására, túlterheltségük miatt állapotuk leromlott, a BKV hamar megvált ezektől a járművektől – ám egy felújítva a nosztalgiaflotta része.

1994-ben jelentek meg az Ikarus 405-ösök a Várban, ezek ugyan szintén nem az Ikarus legsikeresebb buszai, ám több átalakítás után végül húsz évnél tovább szolgálták az utasokat a járaton, a BKV állományában pedig majdnem harminc évet húztak le. A típusról itt írtunk bővebben.

Az utóbbi években török Karsanok, és magyar Modulo C68E típusú midikkel frissült a járműpark a Várban, valamint néha tesztbuszok is feltűnnek. A midibuszok továbbra is mostohagyereknek számítanak a BKV berkein belül, ám a Várban (és néhány más hegyi vonalon) kénytelenek ilyen típussal elszállítani az utasokat.

Budáról az Alföldre és vissza

A „V” járat Ikarus 211-eseit a nyolcvanas években az Alföldre értékesítették, és onnan vásárolták meg a most felújított buszt is. Ám a GC 31-40-nek nevezett, BPI-211-es rendszámot (ez korábban egy Ikarus 260-asé volt) viselő jármű egy replika, 1977-es gyártmány, és nem volt köze a BKV-hoz – az eredeti GC 31-37 és 31-40 közötti rendszámtartományú 211-esek sajnos nem maradtak fenn. Stílszerűen ez a busz is munkásszállító volt a Dél-Alföldön, akárcsak a Budapestről távozó típustársai. A járművet 2013-ban egy alapítvány vette meg, ami a BKV-val együttműködött a felújítás során.

Fotó: Pörge Béla

Az autóbusz 2023-ra készült el, elsőként a Kőbányai autóbuszgarázs nyíltnapján, májusban pedig az Óbudai autóbuszgarázsban megrendezett gyereknapon láthatták az érdeklődők. A busz korhű elemeket visel, arculata megegyezik a BKV korábbi buszaival, így bár replika, nyugodtan nevezhető az ős-Várbusznak.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink